Tartalom:
1. Mire használod? A kerékpár fajtái, 1. rész: Mountainbike, trekk, cross kerékpár.
2. Mire használod? A kerékpár fajtái, 2. rész: Országúti, hibrid, cyclocross, elektromos, városi kerékpár.
3. Mennyiért? A felszereltésgről, 1. rész: Hajtás, váltás
4. Mennyiért? A felszereltésgről, 2. rész: Kerekek, gumik, fék, teleszkóp, nyereg, pedál
5. Hol vegyem meg, Utószó
Kerékpáros életemben többen, többször megtaláltak már azzal a kérdéssel, hogy milyen bicajt vegyenek maguknak? „Segíts, hiszen Te úgy is értesz hozzá!” – mondták. A válasz persze nem egyszerű. Ha végigolvasod a cikket, megérted, miért.
Manapság, ha bemész egy kerékpárboltba, annyi féle kerékpárt találsz, hogy fogalmad sem lesz, hogy melyiket vegyed meg. Az egyiknek vastag a kereke, mint a traktornak, a másiknak a leheletnél is keskenyebb, van, amelyiknek nincs váltója és van, amelyiken elektromotor van. Az eladó tud segíteni, már, ha kerékpárboltban vagy, de ha elolvasol egy ilyen cikket és felkészülten érkezel, sokkal könnyebb lesz választani, sikeresebb lesz a vásárlás és elégedettebb leszel. Ebben próbálok segíteni, kerülve a bonyolult szakkifejezéseket és technikai információk özönét, köznyelven. A cikk kicsit hosszú, mivel a téma összetett, remélem megtalálod benne a kérdésre a választ!
A legtöbb vásárlónak fogalma sincs, hogy milyen bicaj kell neki. Annyit tud, hogy „bicajozni szeretnék”. Oké, ez rendben, majd egy nagyon hosszas beszélgetés alakul ki a témáról, aminek a vége általában az, hogy „ez ilyen bonyolult?” és hogy „de kár, hogy megkérdeztelek, mert most teljesen összezavarodtam”. Én azonban azt gondolom, hogy jobb, ha tudjátok, miről van szó, mert ma már egy normális bicaj ára százezres tétel és nagyon nem mindegy, hogy azt jól költitek el vagy csak elköltitek.
Mire akarod használni? A kerékpár fajtái
A legfontosabb kérdés, ez eldönti a fő csapásirányt. Mert hogy a bicajokat ma már számtalan felhasználási funkció szerint csoportosítják. Ebben a cikkben már írtam arról, hogy a túráinkon milyen kerékpárokat használunk mi. Itt nagyjából felsoroltam a bicajok fajtáit, ami kijelöli a bicaj funkcióját.
Az alapvető probléma az, hogy mára a kerékpárgyártók speciális funkcióra specializálódott bicajokat gyártanak, így már nincs általános használatú kerékpár. Másrészt maga a kerékpározás is hobbivá, sporttá nőtte ki magát, a felhasználók igényei is specializálódtak, van, aki erdőbe akar menni, van, aki minél messzebbre, minél gyorsabb és van, aki csak munkába megy azzal, így legény legyen a talpán, aki eligazodik ebben a világban.
Nézzük a bicajokat funkciójuk és fajtáik szerint, azaz mire tudod használni?
Mountainbike (hegyi) kerékpár vagy MTB, monti
- Hova? Terepre erdőbe, vidéki, murvás földutakon, hegyi ösvényeken.
- Hova ne? Hosszabb túra szilárd burkolaton, aszfaltos tekerés, gyors, tempós sportolás a haverokkal a műúton.
A monti a kerékpárok svájci bicskája! Ez a bicajfajta itthon – sajnos – a ’90-es, 2000-es években, de néha még most is a kerékpár szinonimájává vált. Egy olyan korban, amikor még nem volt ennyi féle bicaj, az MTB töltötte be azt az űrt, amit a kemping és a Csepel maga mögött hagyott. Pedig ezt a bicajt alapvetően a köves, sziklás erdei terepre, homokos, buckás felületre tervezték, elsősorban felfelé mászásra és lefele száguldásra. Ezt segíti a geometriája, ami azért fontos, mert a kerékpár váza, annak kialakítása, a csövek egymáshoz viszonyított szögei már a felhasználás módját jelölik ki. A monti esetében ez a felfelé és a lefelé, nem pedig a vízszintes.
A rücskös vastag gumijai is a terepmunkát szolgálják. Mivel a szembeszél és a hajtás hatékonysága mellett a kerékpár legnagyobb ellenállási tényezője a súrlódás, nagyon nem mindegy, hogy a gumi hogyan érintkezik a felülettel! A hegyi kerékpár esetében nagyon nagy, rücskös, egyenetlen felületen, ami nem tesz jót mondjuk egy aszfaltos tempónak.
Ráadásul itt a gumi aránylag kisnyomású, hogy a terep egyenetlenségeit kiküszöbölje és kerülje a defekteket, így képzeljétek el, hogy mennyivel hatékonyabb aszfalton egy fele vagy harmad akkora széles, keményre fújt, egyenes felületű gumi! Egy monti kerekét 2 bár köré fújják, egy túrabicajt is lehet 4-6 bárra, az országutikat 8-10 bárra. A legszemléletesebben ott tudod ezt érzékelni, amikor a monti után átnyergelsz országutira. Csodálkozni fogsz, hogy ugyanazzal az erővel mennyivel jobban haladsz! Persze a montira is fel lehet tenni sima és keskenyebb gumikat, de a vázgeometrián (a kényelmen) nem fogsz tudni változtatni.
Az MTB váltója és annak áttételezése (a fogaskerekek egymáshoz viszonyított aránya) inkább a felfelékhez optimális, nem lehet vele olyan gyorsan haladni, mint egy aszfaltra tervezett gyors bicajjal.
Túrakerékpárok
- Hova? Aszfaltra vagy döngölt murvás kirándulásokra, hosszú túrákra, sok felszereléssel.
- Hova ne? Gyors, tempós sportolás a haverokkal, edzés, erdei ösvények.
A trekk bicajokat arra tervezték, hogy azzal hosszú túrákon az aszfaltot vagy néha a murvás utakat tekerd. A hosszú utazás és a sok felszerelés megbízható igáslova. A kulcsszó a kényelem és az erős vázfelépítés. Magas építésű, a geometriája is ezt tükrözi. Kereke nagy méretű, de a montinál keskenyebb, nem olyan rücskös, simább.
A kormánya magasan van és hajlított (kényelmes ülő- és kormányzási helyzet). A váza erős (emiatt sokszor elég nehéz is a bicaj), van rajta csomagtartó. A váltója lehetővé teszi, hogy felfelé is jól haladj, de gyorsan is tudj vele menni. Van teleszkóp rajta (kényelem!).
A sok kényelem és a súly miatt kevésbé alkalmas könnyű, gyors, sportos túrákra, de ha valaki ezt szokta meg, menni fog.
Cross kerékpár
- Hova? Sportos, gyors túrákra kevés cuccal, szilárd burkolaton vagy döngölt földúton. Gyors haladás kevés cuccal. Munkába, városba is oké.
- Hova ne? Barátaiddal az erdőbe örvényekre, ha a többieknek országutija van és együtt akasz tekerni velük.
A cross kerékpár a túrakerékpár sportosabb változata. Ezt is túrára találták ki, de annak, aki szeret gyorsabban menni és nem cipel magával sok felszerelést. Hasonlóan néz ki, mint a túra kerékpár, de könnyebb, sportosabb.
Nincsenek rajta kényelmi kiegészítők (sárvédő, csomagtartó, stb.). Kerékmérete hasonló, mint a trekké (általában 28-as), a gumi keskenyebb a gyorsabb haladás érdekében, de nem olyan keskeny, mint az országutié. Alkalmas döngölt földutakra is. A váltása ennek is széles spektrumú, jól elviseli a terep változatosságait. Ezen is lehet teleszkóp, ami általában kikapcsolható, ez segíti a gyorsabb haladást egyenes, szilárd terepen.
Hozzászólások