Milyen kerékpárral túrázunk?
Kerékpáros dekoráció Toszkánában

Hozhatom-e a saját kerékpáromat a túrára? Milyen bicajt érdemes vinni? Milyen biciklit adtok? Olcsóbb lesz-e a túrám, ha hozom a saját biciklimet? Sokan kérdezitek ezeket a kérdéseket, ezért ebben a cikkben adjuk meg a választ.

Gepida Alboin 700
Gepida Alboin 700 CRS

Biztosítjuk a kerékpárt

A túrákra biztosítjuk a kerékpárt amennyiben valaki azt szeretné. A kerékpár bérlése benne van az alapárban. (Kerékpárbérlés oldalunk.)

Egyrészt ez a Ti érdekében történik: Szeretnénk, ha a túrákat minden körülmények között élveznétek, amihez hozzátartozik a jó állapotban lévő, a túrákra optimalizált és karbantartott bringa. Másrészt Nem szeretnénk abba a helyzetbe kerülni, hogy egy egysebességes fixivel a 10%-os emelkedőkön lemaradó vagy a karbantartás hiánya miatt állandóan láncproblémákkal küzdő, esetleg a kilométereken keresztül a döngölt murván szenvedő országutis kolléga miatt a csoport ne tudjon haladni. Tehát ezt miattatok, a sima és problémamentes túrázás miatt csináljuk így.

A túráinkon Gapida Alnoin 700 CRS  cross-kerékpárt kölcsönzünk ingyen. A kerékpárokat magán célra is lehet kölcsönözni. A bérlési feltételekről mindent megtudhatsz ezen az oldalon!

Bérelj eBike-ot!

A másik lehetőség az e-bike bérlése. Túráinkon lehetőség van ebike-ot bérelni tőlünk. Az ebike (vagy más néven pedelec) egy olyan kerékpár, amelyet egy akkumulátorral hajtott elektromotorral egészítettek ki, amely a tekerés közben rásegít. A pedelecek nem motorok, tehát önmaguktól nem mennek, a rásegítés csak akkor működik, ha tekered. A rásegítés 4-5 fokozatban állítható, így még a legmeredekebb emelkedőket is könnyűszerrel meg tudod tekerni, de ha akarod, az elektromotor állandóan besegít.eBike bérelhetőAz ebike-ok nagyon hasznosak, hiszen az is részt tud venni a túrán, aki egyébként nem sokat teker, illetve kora vagy egészségi állapota miatt már nem szeretné magát megerőltetni. Természetesen az ebike-ok az akkumulátor véges teljesítménye miatt véges erőforrással rendelkeznek, az általunk használtak 80-100km-t minden további nélkül teljesítenek dombos viszonyok között is.

Az ebike-ok bérlést a túra ára nem tartalmazza és a túrára jelentkezés alatt egyeztetni kell velünk. Az eBike bérléséről mindent megtudhatsz ezen az oldalon!

Haibike Sduro Trekking 4.0 ebike
Haibike Sduro Trekking 4.0 ebike

Az optimális bicajfajták a túráinkra (javasolt sorrendben)

Bár mi adunk kerékpárt, de zívesen vesszük, ha valaki hozni szeretné a saját kerékpárját. Ennek főleg azért örülünk, mert egyrészt a megszokott kerékpáron tekerni mindenkinek könnyebb, másrészt ha valakinek van bicaja, akkor azt feltételezzük, hogy szokta szervizbe hordani vagy maga szervizeli, tehát feltételezhetően jó állapotban van. Ha nem, akkor javasoljuk, hogy kapja meg azt a gondoskodást, amit egy egyhetes, intenzívebb használat igényel.

Az egyetlen kikötésünk ilyen esetben, hogy a hozott kerékpárnak meg kell felelnie bizonyos a követelményeknek.

Milyen típusú bicaj az optimális?

Alapvető feltétel, hogy legalább 2*10-es váltórendszer (optimális a 3*9/10) legyen. Erre azért van szükség, mert az emelkedők miatt kell a széles áttételtartomány. Egy egysebességes fixivel vagy egy háromsebességes agyváltóval szerelt városi bicajjal sem Olaszországban, sem Ausztriában nem fogsz tudni túrázni (ha csak nem Te vagy Armstrong vagy Contador, de ez esetben úgysem velünk akarsz tekerni 🙂

Az ideális kerékpártípus számunkra a cross/hibrid/trekk/cyclocross bicajok, mivel ezek többnyire 3*9/10-es váltórendszerrel, nagy méretű kerekekkel (28) és országútra és döngölt földutakra is alkalmas gumikkal vannak szerelve.

A túrák általában országúton, aszfalton haladnak. Előfordul olyan túra, ahol részben döngölt földúton megyünk.

Cross bicikli (az optimális)
A cross kerékpár egy aránylag új fejlesztés, valójában a túrakerékpár sportosabb változatáról beszélünk. Hasonlóan néz ki, mint a trekk (vagy túra), de nincsenek rajta kényelmi kiegészítők (sárvédő, csomagtartó, stb.). Kerékmérete 28-as (mint az országutinak vagy a túrabicajnak), ami segíti a gyors haladást és a terepakadályokon való zökkenőmentes áthaladást. Általában a gumi is keskenyebb, mint a ballonos mtb- vagy trekkbicajoknak, futófelületük simább, nem bütykös, jellemzően inkább országútra valók.

Általában 3*9 váltással rendelkeznek, tehát széles terepviszonyokon (nagy emelkedő, lejtő) használhatóak, ami nekünk szükséges. A bicikli sokkal sportosabb (néha még a geometriája is), mint a túrabicikli, jellemzően itt is van zárható első teleszkóp, de ezt nem annyira a kényelmes túrázóknak, hanem sportosabb célokra ajánlják.

Hybrid (fitnesz) kerékpár
A hybrid kerékpár az országúti kerékpár kényelmesebb változata. A kényelem miatt általában egyenes (vagy minimálisan hajlított) kormánya van, így nem szükséges annyira meghajolni, ezáltal sokaknak ez jelenti a jó kompromisszumot a haladás és a kényelem között. Viszont többnyire az országúti bicajokon használt alkatrésztípusok vannak rajta (esetleg alacsonyabb kategóriájú), ezért a bicaj olcsóbb és nem olyan kiélezett, mit az országúti kerékpár.

A keskeny és nagynyomású, sima gumi miatt macerásabb és kevésbé defektálló a murvás vagy döngölt földúton a használata, de néha még belefér (ez persze túrától és a gazdája tűrőképességétől függ!). A váltórendszere többnyire 3*9, tehát alkalmassá teszi a túrákon való használatra. A típust inkább sportolásra fejlesztették ki, mint túrára (ahogy a neve is mutatja), de ha valaki szereti a kisebb komfortot és elboldogul a murván is (megfelelő gumival!), akkor ez is megfelel a túrákra. Ha ilyen típusú kerékpárt hoznál, mindenféleképpen ajánlunk egy murvát is tűrő abroncsot.

Túra (trekking) kerékpár
Kényelmes (magas építésű), hosszútávú túrákra kitalált geometria jellemzi. Ennél a típusnál a kényelem a kulcsszó. Kereke nagy átmérőjű, 28-as, csak kicsit ballonos, aránylag keskeny (az MTB-knél keskenyebb), szilárd burkolatra tervezett, mintás gumikkal (a kisebb gördülési ellenállás miatt). A kormánya magasan van és hajlított, ami a kényelmes ülőhelyzetet segíti. Általában van rajta csomagtartó, láncvédő és az egész vázszerkezet erősebb, rbosztusabb, mint a cross-társáé.

Ezt a típust elsősorban aszfaltra tervezték, de megállja a helyét döngölt murvás utakon is. Többnyire 3*9 váltóval rendelkezik, elől a kényelmet biztosító teleszkóppal. Optimális kirándulásra, túrázásra. Ez a típusú bicaj az igásló, a mindenkori okos kompromisszum. Hátránya az előnyéből fakad: a magas építésű vázgeometriából és a kényelmes üléspozícióból fakadó kényelem miatt nagyobb emelkedőkön vagy jelentősebb lejtőkön nem igazán jól használható, kevésbé jól irányítható, ezekben az „extrém” helyzetekben nem hatékony. Ráadásul az erősebb felépítésből adódóan igen nehéz szokott lenni. A sok kényelem miatt kevésbé alkalmas könnyű, gyors túrákra, de ha valaki ezt szokta meg, menni fog.

Országuti (verseny) kerékpár
Ezt a bicajtípust a nagyon gyors haladásra, kifejezetten sportolásra, versenyzésre tervezték. Minden alkatrésze a gyorsaságot szolgálja. A nagy átmérőjű (28-as) kerekek nagynyomású (8-10 bar), keskeny (21-25 mm) gumikon futnak. A kormánya hajlított (kos-kormány), amely a minimális légellenállású testtartást biztosítja. Vázgeometriája sem elsősorban a kényelmet, hanem a gyorsaságot szolgálja: a tengelytávja rövid, váza könnyített, nagyon kecses bicikli.

Ennél a típusnál fontos a minimális tömeg, ezért minden alkatrészén érezni a könnyítésre való törekvést (általában emiatt nagyon drága alkatrészekből áll, hiszen a könnyű, de erős alkatrészek minden sportban nagyon drágák).  A váltórendszere alkalmas nagy szintkülönbségek megtételére (általában 2*10,11 sebesség), maga a kerékpár is alkalmas hosszú túrák megtevésére (a megszokás után nagyon kényelmes), de többnyire csak szilárd burkolaton (esetenként erősen döngölt földutakon). Amennyiben országútit hoznál, egyeztess velünk, nehogy meglepetés érjen, mert több túránk visz döngölt földutakon.

Cyclo-cross kerékpár
Ez a fajta bicikli a legfiatalabb típus az összes közül, a közelmúltban fejlesztették ki  a mountainbike és az országúti keveréséből. Célja, hogy ahol az országútit már nem szívesen használnád vagy nem tudnád használni (a döngölt murvánál bonyolultabb terepen), de szükséges a jó hajtáshatékonyság, lehessen mivel tekerni. Emiatt egyre inkább hódítanak az őszi-tavaszi-téli, nehezebb viszonyok közt megrendezett ciklokrossz versenyek. A bicikli geometriája a gyors haladást biztosító országútitól jött (a kormánya is országúti, hajlított kos-kormány), viszont gumija szélesebb és terepmintázatú, hogy bírja a terepet, vázi kicsit erőteljesebb egy versenybicajénál.

Kerékátmérője 28-as, mint az országútinál, de nincsenek kényelmi funkciók, mint a terepen használt MTB-nél (pl. teleszkóp). Fékrendszere általában V-fék vagy tárcsafék. Mindezen okoknál fogva, ha valaki szereti és megszokta az országúti testhelyzetét, a hatékony hajtást, a bicaj alkalmas hosszabb távú túrázásra is, hiszen a murvás utakon is jól elboldogul, a rücskös gumi pedig az aszfalton is elgurulgat, igaz, nem olyan hatékonyan, mint a sima társai.

Mountainbike (MTB)
Az MTB-kerékpárokat kifejezetten terepre tervezték, ott is elsősorban a felfelé mászásra (vagy éppen a gyors lefelére). Ennek ellenére nálunk nagyon sokan (tévesen) egyfajta általános kerékpárként használják, aszfalton, országúton, földúton. Nem szeretnénk kizárni a hozható kerékpárok közül, mert sokaknak csak ilyen bicajuk van, de azzal tisztában kell lenni, hogy ezeket a típusú kerékpárokat nem huzamosabb aszfaltos túrázásra tervezték.

A geometriájuk még csak jó lenne (pláne, ha az összteleszkópos példányok kényelmét nézzük), bár az MTB felfelé haladáshoz tervezett geometriája hosszabb távon nem kényelmes, a vastag, bütykös gumik, az általános 26-os méretű kerekek és a felfelék miatti kis sebességre való váltásoptimalizálás miatt nem lehet velük olyan jól haladni aszfalton (a 29-es már jobb!). A döngölt murvánál durvább utakra, kifejezetten terepre, ahol ezek a bicajok elemükben vannak, nem fogunk menni. Ha valaki ilyen bicajt hozna, kérjük a gumiköpenyt lecserélni egy sima, országúton is jobban használható fajtára (már csak a saját kényelme miatt is)!

Amit szeretnénk elkerülni:

Városi bicaj;
Egysebességes fixi;
Összehajtható (kemping) kerékpár;
Downhill kerékpár;
Trial, BMX, Dirt bicajok;
Rekumbens (szállítás!);

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?