Készülj a bringaszezonra!
Populonia

Bár hivatalosan még tél van, de rohamosan közeleg a tavasz, amikor a 15-20 fokban már a fázósok is elkezdhetnek bringázni. A télen nem használt kerékpárt érdemes az első használat előtt alaposan átvizsgálni, hiszen a több hónapos pihenés miatt nem csak az emberi szervezet ereszt le, hanem a technika is képes megadni magát. Az emberi szervezetnek is fel kell készülnie, sőt a kerékpárt be is kell állítani! Ha mindez kész, tekerhetsz! Azt is elmondjuk, hol érdemes bicajozni!

A kerékpár felkészítése

Amennyiben korábban megvetted már a megfelelő kerékpárt, akkor sokat segít a helyzeten, ha azt szakszerűen tároltad télen, azaz nedvességmentes, az időjárástól óvott helyre tetted. De még ekkor is érdemes átvizsgálni vagy átvizsgáltatni.

A legegyszerűbb és a legmegbízhatóbb megoldás, ha elvisszük egy közeli szervizbe egy tavaszi felkészítésre. Szervíztől függően a kis- vagy középgenerál 2-6000 Ft, érdemes ezt kifizetni, hiszen ott értenek hozzá, a speciális szerszámok is rendelkezésre állnak a szakszerű javításhoz. Hiába van még február, idejében kapcsoljunk, ne hagyjuk az utolsó pillanatra, mert tavasszal a kerékpárboltokban elég nagy a forgalom és a várakozási idő!

Amennyiben nem akarunk szervízre áldozni vagy kifejezetten magunk szeretnénk elvégezni a munkát és vannak szerszámaink is, valamint értünk hozzá, a következőkre figyeljünk!

Alktarész-csoportonként nézd át!

A legészrevehetőbb változás valószínűleg a gumik leeresztése lesz. Még ha a szelepekkel és a belsővel minden rendben van, a gumi a több hónapos állás alatt akkor is ereszt, így a kerék laposabb lesz. Mielőtt felfújnád, érdemes a belsőt kiszedni és átnézni, hiszen a súly alatt leeresztve károsodhatott. Vedd ki a belsőt (ehhez kell a két kis műanyag leszedő), fújd fel és először egy vízzel teli vödörben nézd meg, hogy ereszt-e (ahol buborékol, ott szökik a levegő), majd haminden rendben, akkor is a hagyd egy-két napig állni, hogy megnézd, leereszt-e. A gumi felfújásánál figyelj a megfelelő nyomásra, ezt általában a gumin feltüntetik (psi vagy bar formájában).

Az otthoni szereléshez érdemes egy jó állványt beszerezni.

Mielőtt az alkatrészeket egyenként ellenőriznéd, érdemes lemosni vagy áttörölgetni a kerékpárt. Kerüld a nagy nyomású készülékeket, inkább egy nedves ronggyal töröld át, majd egy szárazzal, vagy egy kefével sikáld meg és törölgesd le. Nem baj, ha a víz a láncot, a fogaskoszorút és a váltókat éri, nem lesz baja. Hagyd megszáradni, majd a láncot és a fogaskoszorút lánctisztító spray-vel fújd át, végezetül törölgesd át egy ronggyal. A végén a megfelelő kenőanyaggal kend be a láncot. Ha tapasztalt vagy és van láncleszedőd, akkor a láncot megéri leszedni és beáztatni (pl. Brigéciolba), majd áttörölgetve visszarakni. Érdemes a lánc nyúlását is megvizsgálni, ha van erre mérőszerszámod. Ez azért fontos, mert egy megnyúlt lánc koptatja a fogaskerekeket, akadályozza a bicaj megfelelő váltását, állandóan ugrani fog). Használattól és minőségtől függően egy lánc kb. 2-5000 km-t bír és általában hátsó fogaskoszorúval együtt kell cserélni.

Alapvető ellenőrzések: Váltó, fék, kerekek

Ha kész vagy a hajtással, nézd meg a váltót! Ha nem jól vált, be kell állítani. Magad is megcsinálhatod, nem bonyolult, de aki nem csinált még ilyet, az nézzen utána, hogyan kell. A neten számtalan videót és cikket találsz róla, itt nem részeletezem. Ha megérted a logikáját, nagyon könnyen menni fog. Ha nem vagy biztos benne, inkább vidd el egy szervizbe, mert rendesen el lehet állítani.

A váltó után a fékekre is rá kell nézned: fékez-e rendesen, hatékonyan? Próbáld ki! Ha nem, akkor ennek több oka is lehet. Ha felnin fogó féked van, nézd meg, hogy kellően szorosan állnak-e a fékpofák a felnihez képest. Nézd meg a fékpofákat, nem kopottak-e. Ellenőrizd a fékbovdent, mert ha az megnyúlt, a fékhatás csökken. Ha a bovden kilazult, húzd meg (vagy fékkarnél vagy a féknél, attól függ, milyet féket használsz)! A probléma oka lehet az is, hogy a fékpofa nem áll jó szögben, a gumit súrolja vagy nem érintkezik rendesen a felnivel! A fékpofákat a fék oldalán lévő kis csavarral tudod állítani!

Egy modern hátsóváltó. A két csavar a végállást állítja (ez miatt nem esik le a lánc), az alul lévő tekerővel lehet igazítani a váltópapucson (jobbra-balra) a helyes váltásért.

Ha tárcsaféked van, nézd meg, hogy a fékbetétek hozzáérnek-e a tárcsához. Ha igen, ezen is tudsz állítani: a legegyszerűbb, ha a felfogatási ponton lévő csavarokat kilazítod, a féket behúzod és így szorítod vissza a csavarokat. Ellenőrizd, hogy a betétek milyen állapotban vannak, ezeket egy gyorskioldó kipattintása után ki tudod venni. Ha kopottak, cseréld! Nagyon fontos, hogy csak megfelelő állapotú fékkel induljunk el, hiszen az életed múlhat a jó fékhatáson! Ezért a fék nem rendeltetésszerű működése esetén javaslom a szervizt!

A centrírozás

Jöhetnek a kerekek! Ellenőrizd a felnit! Húzd végig rajta a kezed, hogy nincs-e rajta sérülés, nem horpadt-e? Nézd meg, hogy minden küllő a helyén van-e, elég feszesen állnak-e a küllők? Ellenőrizd, hogy a kerékben van-e nyolcas. A centrírozás nem bonyolult, de pepecs és precizitást, valamint spéci szerszámokat igénylő munka, ezért ezt is szervizben érdemes elvégeztetni.

Amennyiben otthon szeretnéd megoldani, kell hozzá egy cenrtír-állvány. Végszükség esetében a felnifékek fékpofáihoz is viszonyíthatod az eltérést. A kerék akkor szorul kiegyensúlyozásra, ha a felni ütést kapott és láthatóan kitér egy-egy ponton. Ha megforgatod a kereket, ez látszik, de kell hozzá egy viszonyítási pont.

Mivel a felnit a küllők tartják síkban, a centrírozás lényege a külők húzása-lazítása. Ahol a nyolcas van, ott a nyolcas kitérése felöli küllőket kell kicsit meghúzni egy küllőkulccsal (hogy a küllő visszahúzza a felnit!), az ellenkező oldaliakat pedig lazítani kell (hogy engedje). Amiért a centrírozás bonyolult lehet: figyelni kell arra, hogy nehogy túlhúzd a küllőket, mert könnyen elpattanhatnak, rosszabb esetben a felnit is kiszakítja, másrészt a túlhúzás a kerékben tojásalakot okozhat. Ha nem vagy magadban biztos vagy nincs küllőkulcsod, a feladatot inkább bízd szakemberre!

Ha mindezzel készen vagy, már csak a zsírzás maradt, amit inkább szervizben érdemes elvégeztetni. Alapvetően három csapágyas forgó rendszert kell zsírozni: a kormánycsapágyat, a hajtómű középrészt és a kerekek agyát. Mindhárom rendszer nagyon fontos a hatékony haladásért, ezért erre nagyon figyeljünk oda, de ezeket csak speciális szerszámokkal tudod megoldani, ezért nagy valószínűséggel inkább szervízbe kell megoldani!

Készülj fel Te is!

Ha a kerékpárt felkészítetted, már csak saját tested felkészítése van hátra. Érdemes már februárban – márciusban elkezdeni egy kis alapozást! Mozogni kell, egy kicsit futni, úszni, tornázni, hogy mire eljön a bicajos szezon, legyen fizikai alap, amire aztán tovább építkezhetsz. Ha nem ezt teszed, a kerékpározást az elején csak nyűgnek fogod érezni.

Néhány tanács a felkészülésre

  • Fuss, hetente 1-3x néhány km-t, hogy erősítsd a lábak izmait és állóképességet szerezz!
  • Erősítsd a hát- és a hasizmokat! Ezek jó állapota a kerékpározáshoz feltétlen fontos! Felülések, hason fekve láb és kézemelések, planking. Itt egy hasznos videó! (Youtube), ha ezt a 23 perces gyakorlatot hetente 2-3x megcsinálod, nem lesz hátizom problémád.
  • Minden mozgás előtt és után nyújts, használj pilates hengert!
  • Javítsd az egyensúlyod! Használj egyensúlypárnát!
  • Étkezz egészségesen!

A kerékpár beállítása

Miután a kerékpárt felkészítetted a tekerésre, Te is készen állsz, érdemes a bicaj beállításával is foglalkozni egy kicsit, mivel a helytelen beállítás jelentős gondokat okozhat. Fáj a térded, a nyakd, a hátad a bicajozástól? Nem biztos, hogy szervi bajod van, lehet, hogy csak nem megfelelően beállított vagy nem helyes méretű bicajon tekersz. Minél döntötted a pozíció, annál fontosabb a pontos beállítás. egy országúti kerékpáron milimétereken múlik a kényelmes tekerés. Ha 80-120km-ereket tekersz, nagyon precízen be kell lőni a megfelelő beállításokat.

A kerékpár mérethez való igazításának, a helyes beállításának (bike fitting) óriási szakirodalma van a neten, ezért ezt nem fogom itt részletezni, hiszen nem vagyok képzett szakember. Előljáróban két dolog: az egyik, hogy akkor kell ezzel élni, ha hosszabb utakra, rendszeresen használod a bicajt. Nyilván, ha néha letekersz vele a boltba, nincs erre szükség. A másik, hogy a bikefittingre mára egy komplett iparág épült, itthon is elérhetőek kiváló szakemberek, így a beállításokat velük érdemes megcsináltatni, mivel ez egy összetett, bonyolult dolog, minden mindennel összefügg (tekerési szögek, távolságok, magasságok). Természetesen aki évek óta teker, érti a tekerés mechanizmusát és a saját kerékpárjával is tisztában van, azt az évek alatt szépen belőtte a méretéhez és nincs gondja, annak nem kell ezzel foglalkoznia.

Néhány fontos tanács a kerékpár beállításához

Válaszd a helyes bicaj típusát (erről itt írtam!) és válaszd a helyes méretet! Sajnos Magyarországon még nem alapvető, hogy méret szerint vesszük a bicajt. A méretet persze minden bicaj-típusnál máshogy adják meg, van ahol a S-M-L, van, ahol collban adják meg a nyeregcső magasságát, van, ahol a vízszintes cső távolsága a méret. A lényeg, hogy a méret megválasztása összefüggésben van a testmagassággal, de leginkább az ülőmagassággal és a váz vízszintes csövének távolságával (ráhajlás). A legfontosabb szabály: kerékpárt csak kipróbálás alapján vegyél!

Egy jó nyereg nem feltétlen párnás, sőt. A nyergek választása az ülőcsontok távolságától függ.

A beállítás első lépése a nyereg magasságán beállítása. Ennek is óriási szakirodalma van, természetesen méréssel lehet a legjobban beállítani, legegyszerűsítve: állj oda a bicaj mellé és a csipőcsontod kiállórészéig emeld a nyerget. Másik megoldás, hogy ülj a nyeregbe és állítsd az egyik pedált a legalsó pontra. A nyereg akkor van jól beállítva, ha a pedált a sarkaddal éppen eléred.

A következő magunk is elvégezhető beállítás a kormány távolságának beállítása, amit a kormányt tartó kormányszár (stucni) hossza szabályoz. Természetesen itt már sokmindentől függ a helyes beállítás, például nem mindegy a nyereg vízszintes beállítása, távolsága, a kerékpár fajtája (előredőlés), stb. A stucnit lehet cserélni, lehet rövidebbet, hosszabbat, más szögben állót feltenni, a lényeg, hogy a kényelmes üléspozícióért a kormányszár hossza nagy mértékben felelős, ezért ha nem kényelmes az ülés és az előredőlés, ennek változtatásával jelentős eredményeket lehet elérni.

Jelentős változást érhetsz el a jó nyereg megválasztásával, ez talán a legfontosabb és egyben a legnehezebb kérdés is. Méghozzá azért, mert a kényelmes ülés mindenkinek más nyergen kényelmes, hiszen ez elsősorban az ülőcsontok távolságától és a kerékpározás fajtájától (előredőlés) függ. Az elmúlt években ennek a témának is elég nagy szakirodalma van, itt van egy videó egy német gyártó cégtől, megmutatja, hogy miről van szó.

A legtöbben azt gondolnák, hogy az a kényelmes nyereg, amelyik puha, ez azonban egyáltalán nincs így. A puha nyereg a súrlódás miatt általában kidörzsöl, illetve elnyomja a medence puhább részeit. A jobb, kényelmes nyergeket az ülőcsontok távolságához igazítják és ezt kell neked is tenned. Mérd meg az ülőcsontod távolságát és így vásárolj jó nyerget. Sajnos egy valóban jó nyereg tízenezrekbe kerül, de megéri, mert a tekerés kényelmes lesz.

Amit még javaslok: ha sokat és sokszor tekersz, érdemes a pedál helyett klipszre váltani (ehhez kell speciális cipő, amire a klipszet rácsavarozod, majd a pedált is kicseréled a fogadó részre), mert azzal sokkal hatékonyabb a tekerés (nem csak nyomod, hanem húzod is a pedált), illetve a tekerés is sokkal stabilabb lesz. Másrészt használj bicajos nadrágod, egy jó minőségű betéttel ellátott nadrág rengeteget javít az élményen (a jó nyergen túl).

Hol tekerjek?  TOP-kerékpárutak Magyarországon

Ha a bicaj kész van, be van állítva, felkészültél Te is, akkor nyeregbe!  De hol lehet jót tekerni?

Csapdi után a régi úton.
Magyarországon számtalan kisforgalmú, szép út várja a kerekezőket.

Magyarországon is számtalan remek kerékpáros lehetőség van, de mehetsz külföldre is, a közeében az itthoninál sokkal jobb infrastruktúával rendelkező helyek vannak! Itthon a legtöbbször nincs elkülönített kerékpárút, így az utakra kényszerülsz, de ekkor is tudsz kis forgalmú utakat választani! A sok út közül ajánlunk néhányat!

Tókerülések

Szerencsére itthon számtalan szebbnél szebb tó várja, hogy körbetekerd! A Balaton megkerülése minden bicajos célja, viszont elég hosszú (210 km), ezért ezt több napra tervezd. Élvezd a tó és a környék nyújtotta szolgáltatásokat. Ha teheted, ne nyáron tedd meg, mert akkor rengetegen vannak a bicajutakon, olyanok is, akik nem odavalók, érdemesebb tavasz végén vagy ősszel megcsinálni.

A Fertő-tó a másik kedvelt célpont, nincs közel, de érdemes odautazni egy napra vagy akár egy egész hétvégére. Az út nagy része az osztrák oldalon vezet, kiváló infrastruktúrával rendelkező kerékpárutakon. A tó megkerülése 120 km, a tavon jár komp is, így lehet rövidíteni két helyen is (60-80 km), így akár egy napos program is lehet.

A Fertő-tó remek hely, a teljes kör 120km, de komppal lehet rövidíteni 60 vagy 80 km-re.

A Velencei-tó megtekerése mindössze 25 km, ezért ezt még kisgyerekkel is bátran ajánlom. Az út végig elkülönített kerékpárúton halad, végig a tó mellett. Az infrastruktúra kiváló.

A Tisza-tó szintén remek lehetőséget kínál a tekerésre, a kisebbik kör csak 65km. Természetvédelmi terület, végig a tó mellett, jó utakkal és infrastruktúrával, természeti látnivalókkal.

Budapest környéke

A főváros közelében számtalan régió várja a kerékpárosokat. A Budapest – Szentendre útvonal az egyik legkedveltebb kerékpáros útvonal (oda-vissza 50km). Végig a Duna mellett vezet, gyönyörű árteres részen, elkülönített bicajúttal, de a Szentendre előtti néhány kilométer a gáton borzalmasan rossz állapotú. De Szentendre megnézése megéri!

A másik Budapest-közeli TOP-túra a Dunakanyar, ez talán az ország legszebb környékén tekergő útvonal, ami elkülönített kerékpárutakon vezet. A Vác – Szob szakaszt (oda – vissza 60 km) egy nap alatt is megtehetjük és gyerekekkel is bőven járható.

A Szár-körön Nagyegyházánál.
A Dunazugban.

Ha van kedv és idő hozzá, Szobtól az Ipoly mellett feltekerhetünk Kemencéig, ahonnan a Börzsönyön keresztül egy gyönyörű erdei úton Diósjenő felé tudunk visszajönni (itt már számolj emelkedővel is!).

Szentendréről elbicajozhatunk Visegrádra is a Duna másik partján, de ott országúton kell haladni! (Vagy akár kompozhatsz Szobnál vagy Visegrádnál és visszajöhetsz a másik oldalon! Vácnál is van komp!)

Érdemes ellátogatni a Dunazugba, ahol számtalan rejtett, de szép út várja a kerékpározókat. Erről egy külön cikkben írtam korábban, olvasd el a TOP10 Dunazug cikket! Az utóbbi időben fejlesztések is történtek erre, így az egyik legjobb, gyerekekkel is járható magyar kerékpáros utat adták át tavaly Bicske és Tarján között (36km oda – vissza). Ezt bővítheted Etyekig, a borútig, itt azonban már országútra is fel kell menni (igaz, kis forgalmú).

Nagyon jó lehetőségek vannak Tata környékén. Az Által-ér mellett a Dunától van kerékpárút délre egészen Tatabányáig, nagyon jó minőségű és szép környezetben vezet, gyerekekkel is járható. Megnézheted a tatai tavat és a várat is, majd Tatabányán a Turulra is feltekerhetsz (nem könnyű!)

Budapesten túl

Ha elhagyjuk Budapest vonzáskörzetét, az ország számos pontján találunk remek lehetőségeket egy egy-két napos kirándulásra.

A Balatonfelvidék az egyik legszebb magyar régió, amely a bicajosoknak is remek útvonalak kínál. Se szeri, de száma a jó utaknak, szinte mindegyik kisebb számozású út gyönyörű környezetben fut. A 77-es utat próbáld elkerülni, de nyár kivételével az sem vészes. A legszebb környék a Tihanyi-félsziget – Nagyvázsony – Tapolca – Szigliget négyszögben található, különösen szép a Káli medence.

Pannonhalma környéke, a Sokorói-dombság és a Bakony gyönyörű környék, kis forgalmú utakkal. Zirc – Bakonybél, vagy Románd – Fenyőfő, esetleg kicsit arrébb a Csesznek – Dudar – Várpalota útvonal garantálja a gyönyörű túrát, tele látnivalóval. A 82-es utat messziről kerüld el, nagyon forgalmas!

Vászolypuszta előtt, az elágazásban.
A Dunazug egyik útja.

A Dunántúli dombság is rejt szépségeket. A Zselic kiemelkedően szép, gyönyörű erdei környezetet biztosít. Egy 50 km-es Kaposvár-kör (Cserénfa – Bőszénfa – Szenna) elvarázsol.

A Tiszántúl és az északi régiókban is szuper utakat találni. A Zempléni hegység, Tokaj környéke és a Tisza felső folyása nem csak a borkedvelőknek ad nagy élményt.  A Szerencs – Boldogkőváralja – Regéc – Tolcsva – Tokaj kör akár kétnapos túrának is ajánlható, különösen, hogy a tokaji borvidék hangulatos pincéiben órákat lehet eltölteni.

És ha már ezen a környéken vagyunk, ugorjunk át a Felső – Tisza környékére, a Tiszahátra! A határtól (Tiszabecs) a Tisza mentén egészen Sárospatakig tekerhetünk, közbeiktatva olyan kulturális értékeket, mint Móricz szülőháza Tiszacsécsén, a tarpai kopjás temető, Kölcsey emlékház Szatmárcsekén vagy a tarpai pálinka! Az útvonal hosszú, kb. 145km, ezért 2-3-4 napos túrára ajánljuk.

Hegyek

Akinek van kedve és ereje, annak kötelező a hegyekbe mennie. A Pilis Budapesthez közel van, akár onnan, akár Szentendréről, de egy Dobogókő túra emlékezetes teljesítmény lesz (az országút elég forgalmas).

A Kőszegi-hegység is remek útvonalak kínál. A nyugati határ mellett vezető Szombathely – Pornóapáti – Velem – Kőszeg 50 km-es túra nem csak kulturális, de természeti értékekben is gazdag.

A Mátra és benne a Kékes, mint Magyarország legmagasabb pontja ideális célpont egy valódi kihívás túrához. Kiindulópont Gyönygyös. Amennyiben nem elég egy Kékes csúcstámadás oda – vissza (38km), Gyöngyösről mehetünk egy kört Mátraháza – Pásztó felé (80 km), közbeiktatva a Kékest vagy esetleg a másik irányba, Recsk felé (85km). Ezek az útvonalak azonban jelentős szinteket tartalmaznak, így csak felkészülve és erősen próbálkozz!

Külföld

Ha elhagyod Magyraországot, elsősorban nyugatra, akkor meg fogsz lepődni a kerékpáros kultúra és az infrastruktúra magas színvonalán. Itthon is elindultak már a fejelsztések, de Ausztriában, Olaszországban, Németországban jóval előttünk járnak. Minden ország más, de a közös bennük, hogy támogatják a bicajosokat. Ausztriában rengeteg elkülönült bicajút van, az országot szinte behálózzák és a kiemelt turisztikai régiókban komplett iparág épült a bicajosok támogataására. Olaszországban mindenki országútizik, kevés az elkülönült bicajút, de a hétvégén az autósok kirajzanak a színes cuccaikban és a milliós bringáikon. Ott látszik, hogy aki bringázik, az vezet is, mivel nagyon figyelnek egymásra.

A külföldi utakat, amelyeket a bike4fun szervez, itt megtalálod.

Bármerre is tekersz, a lényeg, hogy mozogj, élvezd a túrákat és ne feledd: sisak mindig legyen rajtad, a bicajon pedig elől – hátul egy villogó!

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
57. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

2018 április 5,
Nagyon hasznos a cikk, remek tanácsokkal a szezon megkezdése előtt. :) Személy szerint én (is?) nagy szerelmese vagyok a Budapest-Szentendre útvonalnak. A főtéren remek fagylaltozók vannak! :)
2018 április 5,
Köszönjük! Jó tekeréseket, hátszelet!

Vélemény, hozzászólás?