A múlt héten a csoportunkkal tekertünk egy Szár-kört. Mány és Csabdi között, az autópálya melletti kis szervízúton vettük észre, hogy az utat keresztezi egy láthatóan új kerékpárút, ki is volt táblázva: balra Bicske, jobbra Tarján. Sokat tekerünk erre, de nem igazán tudtuk, hogy mi ez. Eltekertünk Csabdiba az országúton, ott is láttuk az új aszfaltot és a jelzéseket, de aztán lekanyarodtunk Nagyegyháza felé, arra vitt az utunk.
A mai tekerésen elhatároztuk, hogy elmegyünk a Héregi emelkedőhöz és közben megnézzük, hogy mi ez az új út. Tarján felé amúgy is sokat tekerünk és ha beválik, lesz egy új útvonal a Tarján – Szomor szakasz mellett.
Valószínűleg nem mi vagyunk az egyetlenek, akik nem tudtak arról, hogy itt épül valami. Most, utólag utánanéztem és meglepődve értesültem róla, hogy az új, általunk felfedezett kerékpárút egy nagyobb volumenű szakasz egy része, állítólag Tarjántól Etyekig lesz meg, aztán majd Etyektől a Balatonig, így Budapestet kikerülve a Dunától el lehet jutni a Balcsiig. Persze kérdés, hogy mit értenek bicajút alatt, mert az Etyek környéki részen (ahol szintén sokat tekerünk) több útra felfestették már a sárga bicajos jelzést…
Mindenesetre a most tesztelt rész 80-90%-a teljesen új építésű kerékpárút. De lássuk a részleteket!
Az útvonalunk Biatorbágyról Herceghalom és az 1-es út mellett a “szervízuton” Bicske felé vitt. Úgy gondoltuk, hogy Bicskén majd megkeressük ezt az utat, amit a múlt héten láttuk. De még Bicske előtt rátaláltunk: ahogy a szervízút rögtön Bicske előtt keresztezné az 1-es utat, ki volt téve a kerékpárút jobbra tábla és látható volt az új aszfalt. Elindultunk rajta.
Az út kellően széles, az első százméterek a dűlők közt visznek, régi, halott borospincék, majd a Csabdi-halastó mellett. Nagyon hangulatos! Ezen a részen egyértelmű, hogy egy korábbi földutat aszfaltoztak le, ráadásul a pincék miatt a kocsik is használják. A halastó mellett az út keskenyebb, de szépen fel van festve. Utána kereszteztük az autópályát, majd kiértünk oda, ahol a múlt héten láttuk a kerékpárutat.
Tovább tekertünk és egy aránylag széles úton értünk be Csabdiba a Szent László-patak mellett. Egy jobbos után régebbi utakon haladtunk, majd kiértünk a Tarján felé vivő útra, ahol elég széles, gyalogosakkal közös utat építettek. Aztán a falu végén vége, kiterelnek az országútra, ami viszont jó minőségű. Csabdiból kiérve a patak vonalát követve az országúton haladtunk tovább, ezt az utat ismertük, szeretjük.
Elértük azt a kereszteződést, ahol mi Nagyegyháza felé szoktunk kanyarodni (balra) a Szár-körön. A kerékpáros táblák egyértelműen jelezték, hogy Tarján egyenesen tovább. Ezen az úton (Vasztély felé) még soha nem jártunk (országútival érthető, hiszen nem sok aszfalt van errefelé), de nagyon jól lehet haladni rajta, klassz út, szép a környezete. Vasztélypuszta előtt az új bicajút balra kanyarodik és innentől kezdődik a „csoda”.
Egészen Tarjánig egy kb. 3 m széles, szegélykövekkel kirakott, tükörsima kerékpáros aszfaltút létesült, mintha Ausztriában lennénk… El se hittük, hogy itt, a semmi közepén, a dombok között egy ilyen utat építettek. Mivel erre még nem jártunk, valószínűleg itt egy murvás vagy egy földút létezett korábban, egyértelműen kiderült a nyomvonalból, hogy volt itt valami út-féle.
Az új kerékpáros utat feltételezhetően jól megépítették, sima, jól gurul a bicaj rajta. A szegélykövek mindenesetre biztatóak, az alapozás reméljük rendben van. Az már most látszik, hogy az autók is használják, eldugott farmok (nem sok van) kijárata. Remélem, hogy a Tarján – Csabdi autós forgalom nem ezen fog bonyolódni…
Az út környezete csodás, lankás dombok, szőlők, erdők szegélyezik. Egy helyen egy horgásztavat is kettészelünk. A szint nagyon moderált, néha 20-30 m-es szintkülönbséget le kell küzdeni, dombok vannak benne, de ez az út családdal és gyerekekkel is bőven megtehető. Az egész 19 km-es szakaszban egyébként kb. 80 m szint van. Ezen a részen két helyen is tettek pihenőket, így még infrastruktúra is épült (nagy taps).
Tarjánba beérve az út kettéágazik, ha balra tartasz, akkor egy nagyon jó bajor étteremhez, az Öreg favágó kocsmájához érsz ki, itt akár meg is lehet ebédelni, vacsorázni. Az út nekünk a bicskei ráhajtástól Tarjánig kb. 19 km volt, Csabditól még közelebb van.
Összességében: Azt gondolom (ki nem?), hogy ez egy példamutató és nagyon jó irány. Nyilván ki fog derülni, hogy mennyire építették meg jól, mennyire fogják az autók használni és mennyire fognak ráhordani mezőgazdasági gépek koszt (már most is látszik). De ezen túllépve ez egy nagyon élvezetes és jól megépített kerékpárút. Országutival voltunk, teljesen jól tekerhető azzal is, az aszfalt tökéletes.
Az egy más kérdés, hogy az az út hogy illeszkedik a nagyobb úthálózatba, de ahogy olvasom, létezik a terv. Amúgy már most nagyon jó az összeköttetése, hiszen Tarjánig Tata felől is jól el lehet jönni, sőt a Dunától bicajút vezet Tatáig, Bicskétől pedig Felcsút, Alcsút és Etyek felé is jó a közeledés. (A Dunazug TOP-bicajos útjairól itt a cikk!)
Nagyon szívesen látnám, hogy ilyen utak épülnének, nem csak Etyekig, hanem az egész országban. Vagy ha például a balatoni kerékpárút ilyen lesz, akkor már előre tapsolok (a remény hal meg utoljára). Egész biztos vagyok benne, hogy ha ez lenne az irány, sokkal többen bicajoznának.
Az már csak hab a tortán, hogy a Dunazug térsége, a Tarjáni rész kapott egy új útvonalat, amit akár országútival is használhatsz. Amikor Bajót vagy Tata felől jövünk vissza, a Tarján – Szomor – Zsámbék útvonalat nagyon nem szoktam szeretni és a minősége sem túl jó. Ezen túl elképzelhető, hogy inkább erre járok.
Linkek:
A Bicske – Csabdi – Tarján kerékpárút térképe itt található (Garmin Connectben tervezve). Vegyétek figyelembe, hogy kb. 1 km-en keresztül kicsit pontatlan Bicskénél a tavak után, mert a térképek még nem ismerik az új útvonalat!
A mai túránk a térképpel itt elérhető (benne a pontos adatok):
Strava
Garmin Connect
Az egész túra – Héreg-kör GPX-e letölthető innen.
Csak ennek a szakasznak a GPX-e. innen tölthető le.
További képek:
Hozzászólások