A dizájn lenyűgöző, a kényelem rendkívüli, a tekerési élmény pedig tökéletes. Ez jellemzi az új, 2025-ös BH RS1 kerékpárt. Az érzékenységével, az aerodinamikai hatékonyságával és a teljesítményével a BH RS1 áthidalja a szakadékot a mászó és az aero, valamint a race és az endurance kerékpárok között. A bicajt egy több mint 1000 km-es intenzív tesztnek vetettük alá.
Az RS1 szép. Nem csak a formája szemet gyönyörködtető, de a színe is. Háromféle színben kapható, de ez a bordó – piros a legszebb, bár ez szubjektív. A Kamm Tail formák (amelyek a legendás tervező, mérnök és az aerodinamikai zseni Wunibald Kamm nevéhez fűződnek) nem csak szemet gyönyörködtető megjelenést biztosítanak, hanem javítják az aerodinamikát is.
Aero formák
Az RS1 a BH országúti szegmensében az Aerolight és az Ultralight alatt helyezkedik el. Az Aerolight egyértelműen aero, az Ultralight pedig race geós, ezért alig vártuk, hogy kipróbálhassuk, hogy mit tud egy endurance bicaj. Idén már februárban is teszteltük egy kanári-szigeteki túrán. Már azon az 500 km-en és a közel 10 ezres szinten is bizonyított. Viszont most rendeltünk is tesztelni egyet, 105 DI2 szettel és az elmúlt napokban elég sokat mentünk vele, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az első benyomások alapján valóban annyira jó-e?

A váz formáját a “nagytestvér” Aerolightnak köszönheti, amely egy színtiszta aero-kerékpár. Annál ez viszont sokkal kompaktabb, kényelmesebb. Ez nem is meglepő, mert – hasonló méretben – közel 1 cm-rel magasabb és fél centivel rövidebb annál, így magasabb irányítási pozíciót kínál az extra kényelem érdekében. De az Ultralighttal is összehasonlíthatjuk (az Ultralight tesztet itt elolvashatod): Itt 415 mm-esek a láncvillák, az Ultralight esetében ez 410 mm. Magasabb is, nem is kevéssel. Tehát kétségtelenül a kényelem került előtérbe a teljesítménnyel szemben.
A BH-ra jellemző, a villák “előre állását” eredményező Air Bow dizájn az RS1-ben kevésbé hangsúlyos. Viszont a fejcső és a villa felső részének kialakítása dizájn díjat érdemelne. Úgy szögletes, hogy lekerekített… A különösen szép formát csak kiemeli a gyönygyház piros fényezés.
Endurance
Bár a BH nem használja a „gran fondo” vagy az „endurance” kifejezést az RS1-re (se az SL1-re), de ez egy kétségtelenül endurance bicaj. Ettől függetlenül kinézetre gyorsnak tűnik, és valóban, gyors is. Mindezt a néha “kényelmetlen” race geometria és versenyzői pozíciós elvárások nélkül teszi. Geometriájával és teljesítményável közel áll egy granfondohoz, miközben tud komolyan is menni.

Az RS1 a BH Hollow Core Internal Molding technológiáját használja, amely a szénszálak nagy nyomás alatti présformába történő préselését jelenti. Ez egy nagyon kompakt és hibátlanul merev vázat eredményez, optimalizált csővastagsággal a stratégiai helyeken. Ehhez nyílván az is hozzájárul, hogy Toraya karbont használnak. Valószínűleg ez a “simaság” a merevség, az érzékenység és a meglepően kényelmes bicajozás kombinációjának titka.
Természetesen a kábelevezetés rejtett. Az általunk használt 4.0-ás modellen nem kompakt kormány volt, hanem az FSA jól bevált és okos ACR rendszere, így azzal úgy oldották meg a kábelelvezetést, hogy a kormányszárnál szereléshez szétszedhető legyen. De mindez szinte nem is látszik. A magasabb szintű RS1-eken a BH saját kompakt kormány-rendszerét használják (EVO), ami full rejtett kábelelvezetést eredményez és alacsonyabb pozíciót biztosít, mivel a stucni lefelé áll.
Viselkedés és teljesítmény
Aerodinamikailag az RS1 kiváló, nem hiába a távoli aero-rokonság. Ez egy aero-endurance bicaj. Egy nagyon kényelmes, de gyors endurance-bicaj. Ennek ellenére az RS1 meglehetősen érzékeny a kormányzásra és a hajtás is közvetlen, minden pedál löket azonnal és kézzelfoghatóan előre menő erővé alakul át. Ezt a tulajdonságát a rövid és alacsonyan lévő lánccsöveknek és a túlméretezett középrésznek köszönheti.
Az RS1 minden terepen otthon érzi magát. Az általános kiegyensúlyozottság a legnagyobb erőssége. Sík felületeken bámulatosan tartja a nagy sebességet. Mindezt kényelmes pozíció egészíti ki, függetlenül attól, hogy milyen kormányfogást használunk. Amikor viszont jön a lejtő, átalakul egy nagyon stabil és jól kormányozható lejtő-menővé. A lejtőkön a kanyarokban a stabilitás és a biztonság a legfontosabb tényezők. Az RS1 segít, hogy mindig a helyes úton ereszkedjünk le. De a pozíció felfelé is kényelmes, az aerosítás sem rontotta az emelkedőkön való tekerési élményt. Még lassabb sebességnél is stabil, az erőt jól viszi át a hajtás.

Felhasználóbarát funkciók
A BH szokása, hogy a modelljein a márkára jellemző felhasználóbarát funkciókat alkalmazza. Az RS 1 átütőtengelyén is megtalálható az okos kialakítású, visszahúzható T-rúd fogantyú, így nincs több gond az imbuszkulcsokkal. A karbon nyeregcső egy előre elkészített furattal támogatja a Planck hátsó lámpa integrált rögzítését. Az első és a hátsó villák amúgy 32 mm-es külsők számára is helyet biztosítanak, van hely bőven.
Az általunk próbált 4.0 Shimano 105 DI2-val van szerelve, amelyek zökkenőmentesen váltanak. Én általában Ultegrát használok, de a 105 DI2-t az utóbbi évek legjobb Shimano-dobásának tartom. Stabil, kényelmes és megfizethető. Persze az RS1 is kapható Ultegrával és Sram Rivallal is. Az öt modell közül csak egy manuális váltós, a többi elektromos. Ez is mutatja, hogy a BH ezt a bicajt komolyan veszi és egyáltalán nem az endurance szegmens aljára pozícionálja.
Súly, árak
A 105-szettel 8,6 kg-ot mértem, ami egy aero-endurance bicajhoz nagyon jó érték. Az Ultegra DI2 8,3 kg, de egy jobb karbon kerékkel 8 kg alatt vagy. Én a teszthez beletettem a régóta használt és tesztelt ír Scribe kerékszettemet (1260 gr a pár… itt írtam erről), így nekem 105-tel is 8,3 kg lett. A menettulajdonságokat nyilván a kerék sokat javította, egyébként ez a modell Vision 35-ös alukerekekkel jön. Nyilván, ha könnyebb bicajt akarsz, akkor a felsőbb kategóriás Ultralight-családból kell választanod, de 8 kg alatt már drága az élet.
Ulterga + gyári karbonkerékkel 2 millió alatt kapható, az általunk tesztelt 105 DI2 1,3 millió. Ehhez jár az örökélet vázgari és a gyári támogatás. De megveheted Sram Rivallal 1,5 millióért vagy a manuális váltással közel 1 millióért.
(A következő hetekben a legjobb ár – érték arányú országúti BH SL1-et teszteljük, amely alig marad el az RS1-től és sokkal jobb áron szerezthető be.)
A BH RS1 oldala, technikai infók, árak, rendelés.
Összegzés
A 2025-ös RS1 jellemzése röviden: Teljesítmény, könnyedség és kényelem. A dizájn tökéletes, a fényezés csodás, a bicaj kezelése és a kormányzás egyszerű és puha. Az elmúlt fél évben egy BH Ultralightot teszteltem, így ahhoz (is) tudom hasonlítani. Az egy tökéletes race geós menőgép, amelyet azonnal megszerettem.
De az igazság az, hogy az RS1 nagyon meglepett a kezelhetőségével és a kényelmével. Amikor először felültem rá, azonnal éreztem minden rezdülését. Aki sokat bicajozik, bármivel tud menni, de ha felülsz “arra” a bicajra, akkor azonnal úgy érzed, hogy hazaértél. Így voltam én ezzel az RS1-gyel.

A tesztidőszakban széles mosollyal az arcomon ültem fel rá minden alkalommal. Esküszöm, jobban megtetszett, mint az Ultralight. Mert ez a legnagyobb varázsa ennek a kerékpárnak: lágyan és kényelmesen használható, ezer százalékben a bicajozás élvezetére koncentrálhatsz. Ugyanakkor, ha kell, tud gyors is lenni. Ez a kettősége rengeteget, mindent jelent.
Összefoglalva: Ez egy általánosan felhasználható, gyors és kényelmes országúti bicaj, amelyből ma már egyre kevesebb van. A BH-nak világos az útja: készíteni egy új, kényelmes, vonzó és hatékony RS1-et azoknak, akik szeretik a hosszú, kényelmes túrákat, miközben néha keményen is szeretnek odalépni. Tempó, kényelem és hatékonyság. Ezért tökéletes kerékpártárs.
Hozzászólások