2021-ben – tőlünk nyugatra – a baszk márka szenzációt keltett a híres Air Bow villával felszerelt Aerolight bemutatásával. Idén már nyáron kijött az Aerolight testvére, az új Ultralight, amelyet szinte teljesen átalakítottak. A kor szellemiségének megfelelően létrehozták a divatos műfaji keveréket, azaz ötvözetek egy gyors, aerodinamikus és egy könnyű mászóbicajt. A legszembetűnőbb változás az Air Bow villa erőteljes megjelenése és az „aerosodás” volt. De emelett az új Ultralight megtartotta korábbi dinamikus, merev és kényelmes tulajdonságait.
Vajon az új kerékpár milyen a való életben? Rendeltünk egyet és leteszteltük!
Előrebocsájtva: Nagyon voltak az elvárások, hiszen mind papíron, mind az első képeken kifejezetten szépnek és jónak tűnt a bicaj. Ugyanakkor a helyzete eleve nehéz volt, hiszen az Ultralightnak egy 2022-es Bianchi Specialissimával kellett a versenyt felvenni, hiszen azt használtam az elmúlt másfél évben. A Bianchi az egyik legjobb bicaj a piacon. Volt tehát mihez felnőnie. Hogy sikerült-e?
Kinézet, fényezés
Az új Ultralight pont azután jött ki, amikor nyár elején elkezdtük forgalmazni a márkát. Még a 2022/23-as vázzal szerettük volna megrendelni, de közben kijött az idei (2024/2025) és természetesen akkor már inkább arra fájt a fogunk. A 2022-es festése nekem jobban tetszett, volt ott egy gyönyörű fehér színű kis piros beütéssel, de az nem jött össze: a régebbi bicajokat leárazta a BH és már csak korlátozottan kapható.
Az új változatban viszont van egy mélybordó, a mai divatos márványos mintázatú. Ezt a színt a BH több bicajnál is alkalmazza, már képeken is tetszett. A bicaj a rengeteg megrendelés miatt kicsit csúszott, de július elején megkaptuk. Első ránézésre leesett az állunk. Ilyen gyönyörű fényezéssel ritkán találkozni. Úgy tűnik, mintha hogy a karbonszövet fölé csak bordó lakkot kapott volna, így a napon egyfajta karmazsinos, bársonyos – szaténes mintával ragyog. A képeken márvány mintának tűnt, de ez nagyon nem az. Árnyékban pedig egyszerűen csak mélybordó. Kifejezetten szemetgyönyörködtető, nehéz nem rácsodálkozni.
Felépítés
Bár sokminden változott, mind a külcsínben, mind a technológiában, de az új bicaj sok mindent örökölt az elődtől, a 2022/23-as Ultralight Evo-tól. Legfőképpen a váz alapjait és technológiáját. Az új modell is Toraya 1100-as karbonból készül, ami óriási pozitívum, hiszen egészen kevés bicajt gyártanak a legjobb és legmerevebb karbon szövetből. A karbon kezelésére használt technológia is ugyanaz maradt.
Ez a HCIM (Hollow Core Internal Molding) gyártási folyamat, amely lehetővé teszi a váz gyártását anélkül, hogy a csövek belsejében felesleges anyag lenne és az egyes szakaszok vastagságát az utolsó milliméterig szabályozni lehet. Ez a technológia kiküszöböli a kompozit anyag inkonzisztens nyomását, buborékait és tökéletlenségeit, így biztosítva a legjobb merevség/tömeg arányt.
A legszembetűnőbb változás az “aerosítás”. Ránézésre az egész bicaj inkább tűnik aeronak, mint mászógépnek. A BH olyan kerékpárt szeretett volna létrehozni, amely egyszerre könnyű és aerodinamikus, miközben megőrzi a sokoldalú bicaj manőverezhetőségét. A 2024625-ös szériában sokkal jobban hasonlít a testvérére, az Aerolightra, mint korábban.
Ez persze elsősorban köszönhető az átalakított váznak és az első villának. Az Air Bow villa sokkal hangsúlyosabb lett, nekem nagyon tetszik, nagyon erős karaktert ad a bicajnak és ezer közül is azonnal felismerni. A BH szerint ez elsősorban nagyobb manőverezhetőség érdekében lett ilyen, de az aerodinamika is közrejátszott a fejlesztésében. A fejcső egészen rövid és sokkal “élesebb” (és nagyon szép az formája – nem úgy mint néhány márkatársáé, hadd ne mondjak példát), a kormányszár teljesen negatív szögű, mindez az előre dőlt pozíciót szolgálja.
A hátsó háromszög ívelt és hangsúlyos formáinak is a nagyobb merevség és tömörség a célja. Az Ultralight korábbi verzióihoz képest azonban sokkal alacsonyabban van a betámasztás és a csövek is vastagabbak. Ennek a geometriának a jelenlegi trendje a gyorsítás során megnövekedett robbanékonyság és az út vibrációinak eloszlatása által megnövelt kényelem biztosítása.
Az FSA ACR rendszerét korábbról ismerem, hiszen a Specialissimát is azzal szerelik, ezért örültem, mikor megláttam, hogy az elődjéhez, az Evo-hoz hasonlóan az Ultralight is az FSA ACR headsettel jön. Ennek köszönhetően az Ultegra változat is teljesen integrált karbonkormányt kapott.
Az aerosításnak következménye, hogy míg a korábbi Evo váza csak 750 gramm volt, ennél a bicajnál ugyanez az adat már 880 gramm. Hiába, az aerodinamikus csövek fejlesztése mindig tömegnövelő hatású.
Merev és kényelmes
Na de milyen az új Ultralight tekerés közben? A legfontosabb, hogy nagyon kényelmes és merev, ami a tömegnövelés előnye. A bicaj nagyon egyben van, közvetlen és jó visszajelzéseket ad. Igazi kemény, jól melózó, strapabíró bicaj, amely nem retten meg az utaktól. Jó az útfekvése és -tartása, főleg a lefeléken. Az AirBow miatt a kormányzás egészen kiváló, nem semleges, hanem eléggé direkt, a bicaj tökéletesen illeszkedik a kanyarokhoz és igazi élvezetet vele lejtőzni a kanyargós és a trükkös utakon.
Felszereltség
A BH nem spórol az alktrészekkel. Manapság elterjedt, hogy a gyártók a kerekeken spórolnak. Hiszen a váz maga a bicaj, ott nem lehet spórolni, a szett az mindenhol ugyanaz, viszont a kerék lehet egyedi. Ezért sokan követik azt az eladási stratégiát, hogy kereket vegyen a felhasználó és 5-8000 euros bicajokat adnak alu alapkerékkel, szinte ugyanazon az áron.
A BH ezzel nem játszik. A tesztelt Ultralight 7.0-át 12 sebességes Shimano Ultegra DI2 szettel, Vision SC45 karbonkerékkel, FSA integrált karbon kormánnyal és Prologo Dimension üléssel árulják. Mindezt ajánlottan 7000 euroért (nálunk ennél sokkal jobb áron kapható!). Igaz, az SC45 csak a Vision közepes karbonkereke, nem is olyan könnyű a kategóriájában, de biztonsággal és tisztességgel teszi a dolgát. (Az Ultralight 8.0-át és a 9.0-át Vision Metron, illetve Zipp 454 kerekekkel szállítják).
Érdekesség, hogy a kerekeket a beépített kitekerővel lehet kivenni és az átütőtengely rejtett. Az esztétika és az aerodinamikai hatás tökéletesítése érdekében a baszk gyártó palacktartókat fejlesztett ki a légellenállás korlátozására, valamint a vízszintes cső alján elhelyezhető szerszámosládát (3-3 kulacsrögzítő csavat van!). Nagyon okos rendszer, akárcsak a gyári hátsó világítás, ami szintén opcionális és mágneses rendszerrel rögzíthető a nyeregcsőre.
Méret
M-es méretet rendeltünk, aminek a felsőcsöve 542 mm (Stack 542,8 mm, Reach 381,2 mm). A BH méretezése számomra nem optimális, mert pont az M és az L között vagyok. Az adataim: 180 cm, 82,5 cm belső lábhossz, az ideális felsőcsövem 549 mm. Ezért úgy döntöttem, hogy inkább 7 mm-rel rövidebb legyen, mint 10 mm-rel hosszabb (az L-es méretei: 559 mm, Stack 557 mm, Reach 388,7 mm).
A geo érdekessége, hogy a bicaj elég alacsony építésű, kicsi a slooping, eléggé sportosnak néz ki. Ezért van az, hogy Stackban pont az M, Reachben pedig az L lenne jó. A fejcső extrém módon rövid, így a hajlított Air Bow villában a kormányzás közvetlen.
A tapasztalat alapján mondom, hogy jó, hogy az M-est választottam. Menet közben kényelmes, pont jó a kormány távolsága (az integrált kormány stucnija szerencsére csak 90-es), így minden bikefitting adatomat be tudtam állítani rajta.
Összefoglalás
Nyilván egy tesztnél az a legfontosabb, hogy miként megy a bicaj, milyenek a menettulajdonságai. De mindenekelőtt a kinézetről: az Ultralight megjelenése teljesen atipikus. Nem a megszokott formákat, íveket kapta, ami nagyon jól áll neki. Erre mondják, hogy karakteres és egyedi. Én nagyon szeretem a különleges, egyedi dolgokat, szeretem, ha valami kilóg a sorból (sajnos a bicajok lassan tök egyformák és jellegtelenek lesznek), így az Ultralight esetében adott a pont. Ezzel és a különleges fényezéssel együtt egy nagyon szép és különleges bicajt terveztek a baszkok. Szerintem kifejezetten jót tett neki az aero testvér (Aerolight) öröksége.
A bicaj előnye, hogy valóban sokoldalú. Én inkább aeronak mondanám, de ez ránézésre is megmondható volt. Ráadásul a világ egyik legjobb mászóbicaja, a Bianchi Specialissima után szokatlan is volt a menettulajdonságának ezen része. A síkon, nagy sebességnél vagy a lejtőkön sokkal gyorsabb, jobban megy. Viszont a felfeléken is jól viselkedik, az erőt nagyon jól átveszi, jól mozgatható, szeret felfelé menni. Nyilván nem annyira, mint a Specialissima, de ezt nem is vártam el. Az egy kifejezetten mászásre tervezett bicaj. Én olyan 60 – 40%-ban aeronak mondanám. Ezt a megnövelt tömegű váz és a nem annyira könnyű, hozzá adott kerék is erősíti.
Mindezekkel együtt a súly az egyetlen, ami miatt kicsit húztam a szám. Nyolc kiló a bicaj ezzel a felszereltséggel (pedál nélkül). Hogy ez sok vagy kevés, az megítélés kérdése. Öt – hat éve, amikor a tárcsás – DI2-s bicajok kezdtek elterjedni, 8 kilós bicajra azt mondtuk, hogy hoppá! Ma ez nem így van. Ma már inkább 7,2 – 7,6 között vannak a BH Ultralighthoz hasonló szintű és felszereltségű bicajok. A két évvel ezelőtti Bianchi Specialissimám Ultegra DI2-val 7,4 kg. Igaz, az kifejezetten mászóbicaj és az is igaz, hogy újonnan az nem 7000, hanem inkább 8200 euro alapkerékkel.
Másrészről viszont a kb. fél kilós plussz súly egy jobb kerékkel és gumival csökkenthető, ott nyersz 300 grammot, és 7,7-nél vagy, ami már elég tisztességes súlyadat. Ugyanakkor mindenkinek fel kell tennie a kérdést, hogy mennyit érdemes költeni 2-400 gramm spórolásra? Megéri? Mert a bicaj így is nagyon egyben van és egyáltalán nem érezni rajta a súlyfelesleget.
Sokkal fogósabb probléma a méretezés. Összesen öt méretben gyártják, így annak nehéz a helyzete, aki pont két méret között van, mint például én. A való életben azonban a papíron kisebb bicaj tökéletesen használható. A teszttekerések után semmim nem fájt, úgy szálltam le a nyeregből, mint a Bianchiról.
Adatok:
- Váz: T1100 karbon
- Villa: Teljes karbon
- Szett: Shimano Ultegra Di2
- Első/hátsó fékek : Shimano Ultegra 160/140 mm
- Első/hátsó váltó. : Shimano Ultegra Di2
- hajtókar: Shimano Ultegra 52/36
- Kazetta: Shimano Ultegra 11-30
- Kerekek: Vision SC45
- Nyereg: Prologo Dimension
- BH által ajánlott ár: 7000 €, BH Magyarország 2.295.000 ft. A tesztbicaj ára: 1.990.000 ft
Hozzászólások