2024-ben a Scribe kijött az új Superlight Élan kerekekkel. Az észak-ír cég 2019 óta gyártja minőségi karbonkerekeit, tehát viszonylag új cégről van szó, viszont az eddig eladott minőségi darabszám alapján már a legtöbb tesztelő az egyik legjobb ár – érték arányú karbon kerekéről beszél. A Scribe azonban azóta szintet lépett: rámentek a súlyra és a minőségre, aminek eredménye idén az új Élan SuperLight lett.
3-4 éve már volt egy Scribe kerekem. A cég indulása után nem sokkal Balázs, a sógorom fedezte fel a céget, mivel a tesztek egyértelműen nagyon jókat írtak róluk és a kerék ár – értékben kimagaslóan jó volt. Akkor 1000 euroba kerül, 1500 gramm alatt volt és nagyon jókat írtak róla. Engem abban a kerékben a racsni hangja fogott meg: észvesztően hangos volt én pedig imádom a hangos racsnit. A leghangosabb, amit valaha hallottam. De tényleg. Amikor nekem még nem volt és két Scribe-os előttem hagyta abba a tekerést, szó szerint összerezzentem. 150 – 200 méterről is félreugrottak az emberek.
Aztán azt a kereket eladtam egy bicajjal és azóta egy Campagnolo Bora WTO-t és egy Roval C38-at használok. Ezt nem azért írtam, hogy sajnáljatok, hanem azért, hogy el tudjátok helyezni a véleményem, hiszen a Bora WTO az egyik legjobb karbonkerék a piacon, nemcsak ár – érték arányban. Egyébként a Scribe racsni-hangja azóta is hiányzik, sajnos a Campa és a C38 elég halk.
A Scribe szerint a céljuk az Élan SL-lel az volt, hogy a leggyorsabb kerekeket a lehető legversenyképesebb áron hozzák létre úgy, hogy a fejlett karbon technika felhasználásával a vezető kerekek közé helyezzük azokat. Ugyanakkor semmit nem engedve a teljesítményből és minőségből. A belfasti márka nem kevesebbet állít, mint hogy az új kerekek a szélcsatornában jobban teljesítenek, mint a Roval CLX I., az ára pedig jóval kedvezőbb.
A minőségi és könnyű
A Scribe szerint, mivel eddig is minőségi anyagokkal dolgoztak és ár – érték arányban verhetetlen kereket gyártottak, az Élan Superlight esetében elsősorban a tömegcsökkentésre összpontosítottak. Bár korábban is voltak könnyű kerekeik, hiszen a Core SL is 1350 gramm alatt volt. Ennek megfelelően a felnikhez új T1000-es szénszálat, fejlett gyantarendszert és átdolgozott karbon “elrendezést” használtak. A T1000-es az egyik legkönnyebb, de legmerevebb karbonszövet, ritkán használnak kerekekhez, de vázakhoz sem sokan. A karbon- és gyantafelhasználást optimalizálták, így létrehoztak egy kompromisszumok nélkül kereket a jelentős aerodinamikai előnyök mellett.
A súlycsökkentés meglehetősen jól sikerült: A 40-es széles 1242, az 50-es 1268 és a 60-as 1396 grammot nyom (gyári értékek).
Az Élan kerekek karbon aero (lapított) küllőkkel vannak felszerelve és U-alakú a profil. A kerékagyak belsejében a Scribe által szabadalmaztatott saját racsnis meghajtása található (aminek alapja egyébként a DT Swiss-éhez hasonló hajtás. A csapágyak az Élan esetében természetesen kerámiából vannak (több modellnél ez egyedileg konfigurálható), a racsni pedig természetesen 54 fogas (6,6 fokos) – tehát a top elérhető megoldás ebben a fajta racsnis technológiában. Ez már csak azért is érdekes, mert a jobb kerekek sem adják 54-es racsnival az agyakat, például a DT Swiss 240, ami egy iparági etalon is csak 36-os fogat ad és nem kerámia csapágyakkal!
Az 54 fog azért jó, mert azonnali hajtást biztosít, nem ad lehetőséget a késedelemre (minél nagyobb fogszám, annál gyorsabb a kapcsolás). Aki azonban szereti a finom, halk racsni-hangzást, az nem fog rajongani az Élan-ért (de semmilyen Scribe kerékért), mert az egyik leghangosabb racsni hang, amit hallani lehet. Nemhiába van fent a Scribe oldalán a segítségben szinte az első helyen, hogy „Miként tudom halkítani a racsni hangját„? Bár megjegyzem, sajnos nekem rendesen bezsírozták, így amikor először próbáltam, nem volt olyan erős hangja, de aztán kiszedtem belőle a zsírt és most igazán ütős!
A kerék három felnimélységben érhető el, 40, 50, 60, sajnos vegyes nincs. A legújabb trendeknek megfelelően meglehetősen széles a felni, a belső 21 mm, a külső 29 mm. Az ár a felnimélységtől függetlenül ugyanaz: 1400 GBP, ami kb. 1600 euro. De az árról és az értékéről később!
A Roval CLX-hez pozícionálták
A Scribe azt mondja, hogy kerekét a Roval szélcsatornára optimalizált CLX I-jével hasonlította össze (az adatokat a Silverstone Cycling Wind Tunnelben gyűjtötték). A Roval 50 mm-es mélységű modelljének ugyanaz a 21 mm-es belső szélessége, mint a Scribe-nek (bár a Roval termékcsaládban azt a kerekek már felváltották, jött a CLX II.) “Úgy éreztük, hogy ez a legjobb összehasonlítás a tervezésünkhöz, mivel azt a piac egyik leggyorsabb kerekeként tesztelték igen hosszú ideig. Az újabb CLX II. azonban lényegesen szélesebb (35 mm elöl) és az aerotesztek során csak +1 watt eltérés volt a CLX II és a CLX I között.” – nyilatkozták.
Érdekesség, hogy a Scribe 25 mm-es gumiabroncsot ajánl elöl az aerodinamikai teljesítmény érdekében és egy 28 mm-es abroncsot hátul, ahol az aerodinamikai szempontok kevésbé fontosak, viszont a kényelem meghatározó. Ennek ellenére szerintem nincs probléma a gumiabroncsok méretezése miatt, egy 28 mm-es abroncs elöl max. egy kis aero-büntetéshez vezet, amelyet felülmúlhat a gördülési ellenállás csökkenése.
De milyen a kerék?
A jó hír, hogy engem nem kellett meggyőzni. A korábbi “sima” Scribe Core kerekemet is nagyon szerettem, így eleve alig vártam, hogy újra Scribe-on tekerjek. És persze viszonylag nehéz helyzetbe is voltam, mert a Campagnolo Bora WTO után ahhoz kell viszonyítani. Annyit az elején elmondhatok, hogy a Scribe Élan SL bőven van olyan jó, sőt. (De ez „papíron” eleve így van.)
A legelső élményem: iszonyat gyorsan indul. Ez nyilván a kisebb súly miatt van. A Bora 1520 gramm (ennél sokkal könnyebbnek érezni), a Scribe Élan SL 1268 gramm. Ráadásul a Borán egy Conti GP5000-es TR-ready van, ami 270 gramm, a Scribe-ra Pirelli Zero race került (220 gr). Ebből nem nehéz kiszámolni, hogy egy kerékcserével 300 gramm nyereség jött össze. Ezt azonnal érezni, amint a pedálra taposol. És végig. Sokkal könnyebb kigyorsítani minden helyzetben. Ez nagyon jól jön.
A kerék viszont nagyon merev, ugyanakkor kényelmes is. Kicsit ellentmondásos, hogy miként lehet egyszerre merev és mégis kényelmes egy karbonkerék, de így van. A titok valószínűleg a T1000-es karbonban van, ami ehhez tökéletes alapanyag. Valószínű, hogy a lapított karbonküllők is tesznek ehhez hozzá. Jobb érzés ezzel a rosszabb utakon menni. Menet közben nagyon stabil, az 50-es perem miatt nehéz kibellenteni. Az U-shape és az aerodinamika teszi a dolgát.
A kinézete átlagos, a Scribe nem a kiváló dizájnjáról híres, bár rosszul nem néz ki. A kidolgozása, az anyagok láthatóan minőségiek.
A kerékhez tartozó szolgáltatások
Minden Élan Superlight modellhez tartozik a Scribe élettartamra szóló ütközési cseréje és három év garancia. Az ütközési csere azt jelenti, hogy ha a kerékkel bármi történik, 50%-os áron kapod az újat. A Scribe a ReGeneration programját is kínálja, amely lehetővé teszi, hogy visszaküld a régi kerekeid, és akár 40%-os kedvezménnyel vásárolj új szettet. Nem beszélve az évenkénti ingyenes csapágycseréről!
Összességében
Ebben a kerékben nem nagyon lehet hibát találni. A Scribe láthatóan csúcsminőségű komponenseket használt fel, a kerék kiegyensúlyozott és érezhetően minden kompromisszumot nélkülöz. Jól mozog, könnyű és merev. Jók és vásárlóbarát a szolgáltatás is, 3 év gari és törésgari. mA minőségéhez mérten pedig iszonyat jó árban van. Csak néhány példa hasonló tulajdonságú kerekeből:
- Scribe Élan SL 50 – 1600 euro, 1268 gramm
- Roval CLX II. 50 – 2300 euro, 1520 gramm
- DT Swiss ARC 1100 Dicut 50 – 2000 euro, 1470 gramm
- Campagnolo Bora Ultra WTO 50 dark label – 2300 euro, 1215 gramm
- Hunt SUB50 Limitless – 2300 euro, 1380 gramm
- ZIPP 454 NSW – 3300 euro, 1430 gramm
- Lightweight Meilenstein EVO 48 – 5800 euro, 1380 gramm
Az utolsót nyilván viccből tettem ide, hiszen a Lightwieght a TOP top-ja, mondjuk annyiba is kerül (4 Scribe kijön belőle).. Egyedül a Campa BORA Ultra tud ilyen súlyt elérni, de 2300 euros áron… A DT Swiss 1100-as kereke a másik iparági etalon, 2000 euró körüli áron lehet hozzájutni, persze csak 36-os racsettel. Ahogy látható, a Scribe egy olyan kereket hozott létre, ami bőven felveszi a versenyt a TOP-kerekekkel. Ár – érték arányban pedig továbbra is verhetetlen.
Ha egy negatív dolgot kellene mondanom, akkor az elérhetőségét mondanám. Nem tudom miért, hiszen korábban ilyen tapasztalat nem volt, de most elég sokat kellett várni a kerékre. Május elején rendeltem meg, előleget fizettem, június végére ígérték, aztán augusztus eleje lett belőle. A 2 hónapos csúszást alkatrész ellátási problémákkal magyarázták. Valami történhetett, mert több ismerősönek is csúszik a kereke. Ejnye-bejnye!
———————————–
Mi az a Scribe?
A Scribe Cycling 2019-ben kezdte meg működését. Egy Észak-ír cégről beszélünk, belfasti központtal. A céget Alan Graham alapította, aki több mint egy évtizedet töltött Észak-Írország legnagyobb kerékpáros vállalkozásainál és korábbi munkái során született meg a Scribe alapításának ötlete.
Kezdettől fogva eltökélt szándéka volt, hogy a termékeket házon belül tervezze meg. Rengeteg apró termék-elem van, amelyeket nagyszerű termékeket alkotnak – mondja. Mindent Tajvanon gyártanak, de az alkatrészek a világ minden tájáról származnak. A szénszál Japánból, a zsír Németországból, a csapágyak Japánból, az agy Tajvanból származik. “Mindent elküldünk Tajvanra összeszerelésre, majd mindent az észak-írországi belfasti központunkba szállítunk, mielőtt eljuttatnánk azokat az ügyfelekhez világszerte.”
A Scribe egyik skat emlegetett jellemzője a racsni-hang. „Egytárcsás racsnis meghajtórendszert használunk – ez egy kizárólagos szabadalmaztatott technológia” – mondja Alan. Minden kerekünk szuperkönnyű. Kezdettől fogva sok időt fordítottunk arra, hogy vegyészmérnökkel dolgozzunk, hogy megvizsgáljuk a gyantatípusokat. Szénszálunk nagyon erős de hihetetlenül könnyű.”
De hiába gyártanak minőségi kereket, meg kellett vetniük a lábukat a piacon. Alan rájött, hogy a márkának többet kell kínálnia, nevezetesen: hihetetlen ár-érték arányt. „Tudjuk, hogy technológiánk felveszi a versenyt a piacvezetőkkel, de új belépőként a piacra nem lehet hirtelen felvenni a versenyt a nagy márkákkal. Ezért úgy áraztuk be termékeinket, hogy ár-érték arányban hihetetlenül erősek legyenek és azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a legjobb “font-for-pound” kerékpárkerék márkává legyünk a globális piacon” – mondja Alan.
Ez a megközelítés bevált. A Scribe első évében minden termékét már azelőtt eladták, hogy még a készletre került volna. Aztán a második évben ugyanez volt. „Azt mondanám, hetente legalább egyszer kapunk e-mailt az amerikai vásárlóktól, akik megkérdezik, hogy az ár csak egy kerékre vonatkozik-e” – mondja Alan.
A minőség mellett nagy erőfeszítést tesznek a vásárlók elégedettségéért. „Olyan dolgokat csinálunk, amelyeket sok más márka nem. Ha valakinek valaha is problémája van, nem kell mást tennie, mint e-mailt küldenie nekünk, vagy igénybe venni a chat szolgáltatásunkat, és mi azonnal megoldjuk a problémát. Ez azért van így, mert pontosan tudjuk, milyen az, amikor valaki vásárlóként telefonál azzal, amit garanciának gondol, de a márkát mindez nem érdekli. Soha nem leszünk az a márka”.
Ennek az ügyfélközpontú megközelítésnek a kulcsa három fontos intézkedés, amelyek minden Scribe karbon kerékhez tartoznak:
- Élettartamra szóló ütközéscsere- „Az egész életen át tartó hasonló csere (a 3 év garancián túl) azt jelenti, hogy ha a kerék törik vagy összomlik, csak a kicserélt termék 50%-át kell kifizetni. Lényegében csak a költségeinket fedezzük” – mondja Alan.
- Három év garancia – „Három éves garanciánkkal, ha valami meghibásodik, azonnal kap egy csereterméket és mi álljuk az átépítés költségeit, vagy küldünk egy teljesen új kereket” – mondja Alan.
- Három év ingyenes csapágycsere (Core és Elan modellekhez) – „A három éves garanciális időszak alatt minden évben ingyenes csapágyakat kínálunk. Az ügyfeleknek mindössze éves időközönként fel kell venniük velünk a kapcsolatot és mi ingyenes csapágyakat küldünk nekik. Ez mind bele van építve az árba. Az Egyesült Királyságban sokszor borzalmas időben bicajozunk és a csapágy bármikor megsérülhet” – mondja Alan.
Hozzászólások