Nagyjából 8 éve használok Garmin edge-t, korábban Polart használtam (emlékszik valaki még a Polarra? 🙂 Azt akkor engedtem el, amikor ők is elengedték a bicajos szegmenst. Azóta volt 1000, 1030, 1030+, 1040. Nagyjából mindent 2 évig használtam, amikor jött a frissítés, megvettem az újat.
Technofil vagyok, azok közé tartozom, akik szeretik a technikát, a modern technológiákat, a bicajozásban az adatokat és szeretem, ha a lehető legprofibb, legújabb fejlesztésű eszközök vesznek körül (még akkor is, ha tisztában vagyok azzal, hogy nem ettől leszek jó bicajos – de nem is biztos, hogy ez a cél). Ráadásul a bicajos navigáció nekem munkaeszköz is, így egyértelmű, hogy törekszem az újdonságokat használni.
A tesztet is ennek megfeelelően olvasd: ismerem az edge készülékeket, nap mint nap használtam azokat az elmúlt 8 évben, így van összehasonlítási alapom.
Az 1040 után nehéz jobbat alkotni
A Garmin nagyjából kétévente frissíti az edge széria termékpalettáját, de nem egyszerre. Minden modellnél más az időpontban jönnek ki az új készülékkel. Az 1040 két éve jött ki, az 1030 Plus-t váltotta, Az 1040 nagyon jól sikerült készülék volt, szerintem az edge szériából eddig a legjobb. Persze mindig a legfrissebb a legjobb, de visszatekintve nagyjából az 1040 környékére tisztázták le az edgeket, hagyták el a gyermekbetegségeket, jöttek ki a jó szoftveres megoldásokkal. Úgy általában is nehéz lett volna annál jobbat találni, hiszen nem volt benne olyan funkció, ami hiányozna. Bőven verte a szegmensben a konkurenciát (Wahoo, Karoo, stb.)
Stabilan és gyorsan működött, szoftveresen remek volt. A legnagyobb előnye azonban az akkumulátor volt, amely nálam akár 40 órát kibírt (nem a solar változat). Imádtam, hogy egy töltéssel akár 4 egész napos tekerést kibírt (9 – 17.00 között működve, rajta a pulzusmérő, radar, perifériák). Ez döbbenetesen sok idő. Pláne annak a fényében, hogy a Garmin például az Explore készülék akksiját (amely elsősorban a navigációra épül) kb. egynapos (10 – 12 óra) üzemidőre tervezi. Nyilván az üzleti logika ezt diktája (akinek kell a jó akksi, vegye meg a drága készüléket!), de a felhasználói nem!
Az 1040-t nagyon szerettem, de tavasszal már várható volt, hogy kijön az utódja. Voltak is hírek erről, de elég csendesen zajlott a folyamat és amikor kijött, nagy rivaldafényt nem is kapott.
Számomra az első kisebb sokk az ára volt. Nem szokás egy tetsztet az árral kezdeni, de most muszáj, mert érthetetlen. 300 ezer forint. Az 1040-et, ha jól emlékszem 240 ezer környékén vettem és erősen kétlem, hogy ez annyival (20-25%) jobb. Mi történt? Miért ilyen drága? Ez már egy jobb, felső kategóriás telefon ára. Pedig ez “csak” egy céleszköz.
Súlygyarapodás és jobb képernyő
Ezen túllendülve kézbe vettem a készüléket. Sokkal nehezebb mint az elődje. Komoly súlygyarapodás (40 grammot itt erősen megérezni). De eezzel az egész sokkal profibbnak, komolyabbnak tűnik (biztos erősebb is – ezt azért nem próbáltuk ki 🙂 A csatlakozót megváltoztatták, cserélhető (végre!) és kicsit lejebb került (remélem elfér a kormánytól!) A dizájn is változott, a sarkok lecsapottak lettek, nekem ez tetszik.
A készüléket bekapcsolva egyből szembetűnik a képernyő világossága. Az 1040 egyetlen hátránya talán a kijelzője volt. Számtalanszor nem láttam jól. Igaz, egyrészt én mindig automata fényerőn használtam, így sokszor levette a fényerőt, másrészt a szemem már nem a régi, közelre nem látok már úgy, pláne homályban.
Az 1040 TFT-je az 1050 képernyőjéhez képest sehol nincs. Az 1050 képernyője LCD és a felbontást is megváltoztatták (a méret maradt). Az 1040 felbontása 282×470 pixel volt, az 1050-é 480×800 pixel, majdnem a duplája. Ez látszik is a grafikán, a számok, a garfikus elemek jobban el vannak simítva. A képernyő megvilágítása egészen pazar, még teljes napos időben is sokkal jobban látni mint az 1040-ét. A színek is finomabbak, de ez már grafikai kérdés is, amiről később.
A jobb és tisztább képnek viszont “ára” volt: az üzemidő hivatalosan 20 órára csökkent a 35-ről (ennél azért többet tudott), azaz közel 60%-ára. Ez nem hangzik túl jól. Papíron ez egyértelmű visszalépés, pláne egy olyan készüléknél, ahol az üzemidő egy jelentős meghatározó tényező. Depláne, hogy a készülék ára pedig mennyivel nőtt. De a Garmin biztos tudja, hogy mit csinál.
Valószínűleg van felmérésük, hogy ki mennyit használja, tölti és feltételezem, hogy a felhasználók töredéke használja 4-5 napig egyfolytában, töltés nélkül. Másrészt a mai világban, amikor a telefonokat és egyéb eszközeinket naponta kell tölteni, ez az egész akkumulátor és töltési mizéria túllihegett. Az egész megítélését úgy is az fogja meghatározni, hogy a “papíron” túl mit bír az 1050 akksija.
Nos, az elmúlt 4 hétben erősen teszteltem és az a tapasztalat, hogy valóban gyorsabban merül, de korántsem olyan drasztikusan. Egy 4 – 5 órás tekerés után mindenféle perifériával általános GPS-vétellel és automata fényerőn 80%-on áll az akksi. Az 1040 ekkor kb 86%-on volt. A tesztelés alatt azt tapasztaltam, hogy három 4-5 órás tekeréssel úgy néz ki, hogy megbirkózik, egész naposból pedig kettő biztos, de lehet, hogy három is.
A készülék energiagazdaságos beállításai sokat finomodtak, a spórolásnál ki lehet lőni számos funkciót és továbbra is megmaradt az automata képernyő kikapcsolásos mód, így bőven vannak lehetőségek. Én magam mindenesetre szívesebben fogom sűrűbben tölteni, cserébe a kiváló képernyőért.
Szebb grafika
A bekapcsolás után azonnal szembetűnik az új szoftver, az átszabott felhasználói felület. Nem változtattak rajta sokat, tehát a lényeg pont ugyanolyan elrendezésű marad minden képernyőn, de kicsit finomítottak rajta, az egész sokkal “smooth”-abb, simább, letisztultabb.
Szeretem használni a tevékenységprofilok képernyőjén a grafikus megjelenítést (watt, pulzus, emelkedés grafikonok), ezek esetében sokkal szebb lett a grafika. Nekem sokat jelent a jobb felhasználói felület, mert ha már órákon keresztül nézem, legyen minél szebb.
Új funkciók: csengő, veszély, hangutasítások
A legnagyobb hájp az új csengő-funkció lett. Ez úgy működik, hogy egy (illetve kettő) érintéssel tudsz – szoftveresen – csengetni! Csak hozzá kell érni a kijelzőhöz, feljön három gomb, ezek közül az egyik a csengő (a másik a home és a veszély funkció – erről következően). A funkció nem rossz, komolyan, vicces, de működik. Két dolog ezzel kapcsolatban: az egyik, hogy nagyon halk még a max hangerőn is. Ezen szoftveresen javítani kellene. A másik, hogy ezt egy érintéssel kellett volna valahogy megoldani, mert vész esetén, amikor pont kellene, nincs idő lenézni, hogy hol a gomb.
Ha pedig van csengő (hangszóró), akkor logikus, hogy a készülék kapott az eddigi csipogó hangok mellé hangutasításokat is. Jut eszembe: az új hangok sokkal jobbak. Az 1040 figyelmeztető hangjai olyan R2D2-esek vagy számítógépesek voltak, itt másképp, figyelemfelhívóbban szólnak, talán jobban felfigyelsz rájuk (de ezek a nagok is elég halkak – hangosítani kellene). Hogy a hangutasításoknak mennyi értelme van, az egyéni kérdés, pláne, hogy ezek is elég halkak, de jó funkció, hogy ha egy neccesebb esetben nem kell lenézni a fordulóhoz vagy a navigációhoz.
A másik érdekes és jövőbe mutató funkció a közösségi értesítések, veszélyek jelzése. Ez olyan mint közösségi navigációban, pl. a Waze-ben a jelzés. Ahol elmész és veszéllyel találkozol, kiteszel egyet (példül: kátyú, murva, földút, kutya, stb.). Ezt úgyanúgy teheted meg, mint a csengetést, képernyő érintés, aztán Veszély gomb és kiválasztod, mit szeretnél kitenni. Ez aztán megjelenik a többieknél is és a térképeken, hiszen felmegy a felhőbe. A Connectben, a tervezéskor már nem egy útvonalon találkoztam ilyen jelzéssel. Valószínűleg eléggé el fog terjedni.
Átalakított képernyők: Climb Pro, Groupride
Az 1040-ben, sőt, a korábbi változatokban is az egyik kedvenc funkcióm volt a Climb Pro. Számomra a legizgalmasabb újdonság a Climb Pro képernyőjének átalakítása volt. Nem csak a képernyő lett használhatóbb, de pontosabban is mér, ígérik.
De mi az a Climb Pro? Az egy olyan képernyő és funkció, amely mutatja az emelkedőket és ha odaérsz egy emelkedő elé, kiteszi egy külön képernyőre az emelkedő adatait és mutatja az emelkedés folyamatát. Az 1030+ idejében a szoftver még nem tudta azt, hogy nem megtervezett útvonalon is kitegye (csak akkor jelent meg, ha tervezett útvonalon haladtál), de az 1040 idejében ezen szoftveresen javítottak, így a funkció eléréshez már nem kell tervezett útvonal.
Az 1050 a Climb Pro képernyőjét jelentősen megváltoztatta, sokkal átláthatóbb és követhetőbb lett. Az 1040 esetében néha nehezen láttam a domborzati részen a korábbi PR-omhoz képesti haladást, illetve a hátralévő távot, emelkedést és időt sem kezelte a szoftver túl jó. Ez most megváltozott, mert a képernyő közepére piros alátéttel bekerült ez utóbbi (hátralévő adatok, távolság, emelkedés, százalék), a domborzati részen pedig megoldották, hogy lehessen látni a haladást (egy balról futó, fedő grafikonnal). Ráadásul a domborzati rész magasságát lehet állítani térkép nézetének kárára. Hogy pontosabban méri-e az emelkedés mértékét, azt nem tudom, az emelkedés százalékai itt is tudnak marhaságot mutatni. De sokkal kezelhetőbb lett minden.
Szintén érdekes a groupride fejlesztési iránya. A közös tekerések megszervezése az 1040-ben is benne volt, használtam is a túrákon. Ez azt jelenti, hogy valaki létrehoz egy tervet, útvonalat, beteszi a groupride-ba, generál egy kódot, amivel mások is tudnak ehhez a tekeréshez csatlakozni, így látják az útvonalat, a térképet, egymás helyzetét, sebességét, tudnak egymással csetelni (várj meg, mindjárt ott vagyok, stb.), stb.
A Garmin ezt most továbbfejlesztette a versengés irányába: a groupride-on résztvevők látják egymás eredményeit, ha a másik felér az emelkedőn, eredménylistákat és érmeket kapsz, kaphatsz. Sőt, ha valaki balesetet szenvedne, a többiek annak az értesítéseit is megkapják. Ez nagyon előremutató fejlesztés. A groupride-ot kevesen használták eddig is, de talán ezután sokkal többen fogják. Nekem az egyik kedvenc funkcióm.
Navigáció: Map manager
Nagy újdonság, hogy a készüléken, wifin keresztül lehet térképeket frissíteni és váltani. Én nem szeretem az Express programot, eddgi ezt csak ott lehetett megtenni. Itt viszont már a készüléken is váltható térkép.
Bekerült a készülékbe az online fizetés. A készülékbe be lehet vinni kártyát (Connecten keresztül) amivel fizetni tudsz (a Gramin Pay megoldását tették bele). Ésszerű funkció, de kérdés, hogy akinek a telefonjában benne van a fizetés, az miért ezzel fizetne (a telefon mindig nálad van). Egynek elmegy, de nem ez lesz a must have funkció.
Összegzés
Ahogy írtam, szeretem az újdonságokat és a technológia fejlesztéseket, ezért vettem meg. A készülék nyilvánvalóan jobb mint az 1040. Egy ilyen eszköznél a képernyő felbontása és fényereje alapvető kérdés. Pláne egy közelre rosszabbul látónál. Ezért ez abszolút jó pont.
Az akkumulátorral pedig nem lesz gond – ez kiderült a tekerések alatt. A 20 óra nyilván az 1040 35 órájához viszonyítva visszalépés, de most már azt gondolom, hogy ez elhanyagolható probléma lesz. Nem 4-5, hanem 2-3 tekerés után kell majd tölteni. A többségbek pedig bőven elég, aki heti 1-2-őt teker, az így is kéthetente teszi töltőre. Ami lényeg, hogy normális, okos használat mellett bőven elvisz 2-3 sokórás tekerést, nem merül le estére. Ha pedig lemerül, tölteni kell, mint a telefont.
A többi fejlesztés elsősorban ráncfelvarrás, de kétséget kizáróan hasznosak.
Nekem olyannak tűnik az 1050, mint egy jól ráncfelvarrt 1040, kicserélve a képernyőt. Nem gondolom, hogy “must have” kategória, de ha megveszed, jobbnak fogod tartani, mint az 1040-et. Kérdés, hogy ezért a pénzért ez kinek éri meg? Az 1040 pedig megmarad egy darabig, a Garmin ígérete szerint. Jönnek is rá az 1050 egyes szoftveres funkciói is.
Hozzászólások