Teszt: Garmin Edge 1030 (vs. Polar v650) – upgrade: Edge 830, Edge 1030Plus

Szögezzük le az írás elején, amivel a hozzáértők tisztában vannak. Ez a két kerékpáros sportóra (valójában sportkompjúter, de én ezt nem szeretem használni) nem egy kategória. A v650-nek a Garmin választékából az Edge 520 a konkurenciája, de azzal is nehéz összehasonlítani. Az 520 ugyanis egy évvel később jött ki, volt idő fejleszteni, fajsúlyosabb versenyző. Tehát a v650 és az Edge 1030 között legalább két, hanem három nagyságrendbeli különbség van tudásban, generációban és persze árban is.

Szóval ez nem egy összehasonlító teszt. Azért erről a két eszközről írok, mert ezek közt váltottam. Talán hasznos lehet a tapasztalat, másrészt mégis csak a prémium kerékpáros szegmens két minőségi, de tudásban és árban egymástól messzebb álló eszközéről van szó, ha tetszik: a prémum minimum és a maximum. Mindkettő sokat tud, sokkal többet, mint amire a többségnek szüksége van és talán jó ötleteket adok, ha vásárlás előtt állsz.

A Garmin Edge 1030 a legújabb fejlesztés egy olyan cégtől, amelyik az elmúlt években átvette a kerékpáros kompjúterek terén a vezetést. A tenyérnyi eszközbe belezsúfoltak minden lehetséges tudást. Ami ebben nincs benne, az nem is létezik, ez ma az elérhető csúcs. A Polar v650 egy jóval korábbi kiadású, tudásban szerényebb, de alapvetően rengeteg funkcióval ellátott, nagyon könnyen és jól kezelhető minőségi eszköz.

Miért cseréltem le a Polar v650-t?

Kezdjük a szubjektumokkal. A Polar v650-t másfél évig használtam, több száz órán keresztül láttam magam előtt a nyeregből a kormányon, közel teljes megelégedéssel. Ami a lecserélés mellett döntött, az főleg az offline navigáció és a fejlesztés, támogatás hiánya volt.

Nem utolsó sorban közrejátszottak szubjektív szempontok, a szemem miatt egyre kevésbé láttam jól a kis képernyőn a kisebb betűket, számokat), így kellett a minél nagyobb, kontrasztosabb és jobban látható képernyő.

Az utolsó csepp a pohárban pedig az volt, hogy a konkurenciánál megjelentek azok a fejlesztések, amelyekre szükségem volt, miközben a Polar az ígéretek ellenére semmit nem fejlesztett.

A Polar v650 és a Garmin Edge 1030 egymás mellett. A Garmin kecsesebb, látható a képernyőméret különbsége.
A Polar v650 és a Garmin Edge 1030 egymás mellett. A Garmin kecsesebb, látható a képernyőméret különbsége, de a Polar sem panaszkodhat a képernyőre.

A Polar márkahűség

A Polar márkához nagyon sokáig hű voltam, korábban rendszeresen a cég óráit vettem a bicajozáshoz, futáshoz, hokihoz. A finn cég volt az, amelyik bevezette a korábban csak élsportolóknak elérhető szívritmuson alapuló pulzusmérést az amatőrök világába. Innovatív cég volt, amely jó eszközöket gyártott, ráadásul piacvezető pozícióból tette ezt, hiszen a ‘90-es évek végén, a 2000-es évek elején a Garmin vagy a Suunto sehol nem volt ezen a területen. A Polar  pedig már akkor 20 éve nyomta az ipart. A mai napig megvan az a Polar s720-asom, amit évekig használtam a 2000 évek elején: innovatív volt, jól nézett ki, sokat tudott, stabilan működött.

Amikor megjelent a v800, vettem egyet, mivel kellett a karon hordható multi-sport óra, azóta is megvan és használom. A v800 megjelenése már vízválasztó volt a márkahűség szempontjából, hiszen az óra hónapokat, de lehet, h éveket késett a Polar által kitűzött megjelenési időponthoz képest is, ami nekem sem tetszett. De késett a piachoz képest is, 2014-ben a Garmin már előzött jobbról!

A v650 adatképernyői. A színes kijelzőn grafikus adatokat is beállíthatsz. Az érintőképernyő érzékeny és nagyon jól használható.
A v650 adatképernyői. A színes kijelzőn grafikus adatokat is beállíthatsz. Az érintőképernyő érzékeny és nagyon jól használható.

De maradtam márkahű, a v800 nekem nagyon bejött, egy ma is remek készülék, sokat használom olyan sportra, ahol a csuklón kell hordani az órát. A v650 másfél évvel később jelent meg, nagyobb és színes kijelzővel (a v800 kis kijelzőjét már nem láttam rendesen a bicajozás közben). Ezt azért vettem meg, mert egyrészt elérhető áron volt, másrészt már be voltam rendezkedve a Polar rendszerére (több bicajon több szenzor, a Polar felhőben évek óta gyűltek az adatok, stb.).

Sajnos az már 2014-ben látszott, hogy a Polar, bár klassz cég volt, a 2010-es évek elején totál lemaradt a kerékpáros kompjúterekben. A 2010-es évekre a Garmin és a Suunto teljes sebességgel húzott el mellettük. Amikor észbe kaptak, akkor már késő volt. Bár ennek ellenére én azt gondolom, hogy a termékeik nem rosszak, de a lemaradás az összehasonlításokon és a tudásokon alapulva máig nagyon látszik.

Hosszú idő lesz, amíg behozzák a lemaradást, ha behozzák. Az is elképzelhető, hogy ezt a fajta kerékpáros-navigációs prémiumkategóriát elengedték és inkább fókuszálnak a mostanában divatos, belépő- és középkategóriás, lépésszámláló, divatfutó és fittness kategóriára. Mindenesetre én szurkolok nekik, de a kényszer nagyobb úr a márkahűségnél.

A Polar v650

Mivel aránylag sokat használtam, megalapozott véleményt tudok róla írni, Nem vagyok szakíró és ezt ne is kérjétek számon rajtam! A szakirodalom a támogatás hiánya miatt mondott le a készülékről, fórumokon néhányan panaszkodnak a szoftverére, a kijelzőjére. De én erről az óráról rosszat nem tudok mondani, nekem az elmúlt másfél évben nem volt komolyabb gondom vele.

A v650 egyik legnagyobb előnye a konkurenciáihoz képest, az az ára és az ár-érték aránya. Jelentősen olcsóbb (volt) a konkurenciánál, ugyanakkor közel azt tudja, sőt, néhány dologban még jobb is. Mára azonban az olcsósága sem annyira csábító, mivel a kifutott termékek leértékelése miatt például a Garmin 520 is közelít hozzá, miközben a v650 árát nem viszik lejjebb.

A Polar v650 hátlapja.
A Polar v650 hátlapja.

A v650 tudása, túllépve az ár-kérdésen, elég komoly. Én azt gondolom, hogy a Garmin 520-hoz hasonló tudású, de a cég hibás fejlesztési stratégiája miatt hiányoznak belőle egyes funkciók és az alapvető innovációk. És hiába a jó hardver, ha a szoftvert nem fejlesztik.

A v650-nek beépített GPS-e van. A színes érintőképernyős kijelző 2,8″-os, ami nem kicsi. Miközben az 520-at oldalt nyomkodod, a v650-et elegánsabban és gyorsabban lehet kezelni az érintőképernyővel, ami kiválóan működik. Gyors, érzékeny, nagyszerű. 

Az óra barometrikusan méri a magasságot és egyébként minden kerékpáros funkció benne van, ami ebben a szegmensben szokás. Kezel több kerékpárt, tud több kerékpáros módot. Magad állíthatod össze, hogy éppen melyik adatot akarod látni a képernyőn, ezeket az adatok úgy variálod, ahogy akarod és az edzés közben lapozhatod.

Egy feltöltéssel 10-13 órát is bír (nekem 11 óra volt a bruttó max.), de az általános 60-80 km-es körök is csak ⅔-ig merítették le. Nagyon jól megcsinálták a felhő szoftverét, ez a Flow, remek közösségi része van, nagyon jól lehet kielemezni az edzéseket, természetesen automatikusan Stravára tölt, ha beállítod.

És persze vannak az átlagtól eltérő megoldások. A Polar a szenzorok csatlakoztatásához a Bluetooth adatátviteli szabványt választotta, míg a Garmin (és a legtöbb prémium gyártó) az ANT+ vonalon halad. A Bluetooth előnye, hogy eléggé elterjedt, ezen keresztül csatlakozhatsz okostelefonhoz, bluetooth-os eszközökhöz, a szenzorait is tudod használni telefonokkal, az ANT+ kevesebb energiát fogyaszt és gyors (a Bluetooth könnyebben kihasználható).

Az a fránya navigáció!

A v650-en térképet is tudsz használni, ugyanakkor mégsem képes turn by turn navigálni. És akkor itt álljunk meg egy pillanatra, mert a navigáció (hiánya) kulcs momentum. Az, hogy a v650-ben nincs turn by turn navigáció, nem akkora baj, hiszen a kerékpáros kompjúterekben ez egyáltalán nem általános. Még a Garmin is csak a csúcsórákba teszi be, pedig nekik minden adott ehhez. Az azonban gond, hogy a Polar ezt a funkciót belehirdette az eszközbe, mint későbbi fejlesztést, aztán pedig mégsem fejlesztette le. 

A Polar a térképet a következőképpen oldotta meg: egyrészt egy 450×450 km-es, OpenStreetMap térkép-területet tudsz rátölteni az órára a Flow-ból. Így van térképed arról a területről, ahol élsz, tekersz, tekerni akarsz. A GPS rögzíti az utadat, később a Flowban ezt megnézheted. Ha odébb mész néhány száz kilométert (mondjuk elutazol bicajozni), felül kell írnod ezt a térképet és annak a területnek kell letölteni a részleteit, ahol tekerni akarsz, majd ha hazaértél, visszatölteni az eredetit.

"A

Az órára útvonalak is tölthetsz, ha előtte megtervezed egy útvonaltervezőben (pl. merretekerjek.hu, bikemap.net, Strava premium, stb.) és a .gpx fájlt a felhőszoftverén keresztül feltöltöd. Maga a tervezés és a feltöltés pillanatok alatt megvan, aránylag egyszerű. Ez nagyon jó pont a Polarnak, mert az látszik, hogy komolyan gondolták (kár, hogy nem vitték végig).

Viszont hiába a térkép, a v650 nem tud navigálni. Látod, hogy pontosan hol vagy (az érintőképernyőn lehet nagyítani, kicsinyíteni, stb.), de nem tudsz beállítani navigációs pontot, a készülék nem figyelmeztet, hogy mikor kell fordulni, stb. 

Persze, a Garminnak nem az alapoktól kellett kezdenie, hiszen a térképalapú navigációs technológia ott van a fiókjukban. A Polar pedig, feltételezem, kényszerhelyzetben volt, viszont nem volt kész megoldásuk. Már akkor látszott, hogy a prémium kerékpáros szegmens – főleg a Strava terjedésével – a földrajzi meghatározás felé tolódott el. Míg ők a szívritmuson alapuló technológiában voltak vezetők és azt tökéletesítették, addig a világ elhúzott mellettük. Ennek ellenére belevágtak ebbe a dologba és ígérték, hogy belefejlesztik, amiből aztán nem lett semmi. Persze ki tudja, mit hoz a jövő.

Összefoglalva a Polar v650-et

A térképes navigáció hiányán sajnos nem tudtam túllépni, mert a munkámból adódóan is kell a funkció. Ráadásul sokat tekerek külföldön, valamint nem előre elkészített útvonalon is szoktam menni. A v650nel többször előfordult, hogy elfelejtettem áttölteni a célország térképrészletét (így térképem sem volt), vagy rossz úton mentem, mert nem figyeltem, hogy kanyarodni kell.

Ettől függetlenül azt gondolom, hogy a v650 egy elég jó óra. Szép a dizájnja, a nagy, színes érintőképernyő kifejezetten jól és könnyen használható, kezelhető. A menü átgondolt, az órában sok funkció van. Egy kifejezetten könnyen és jól használható kerékpáros kompjúter, nagyon látszik rajta, hogy átgondolták, tudatosan fejlesztették és egy komoly prémium-gyártó van mögötte. Ha valakinek nem szükség a Top-kategória a navigációval, és nem akar 100 ezres tételben erre költeni, kifejezetten jó vétel. Ma már elég jó áron elérhető.

Az egyik konkurenciája, az etalonnak tartott Garmin 520 talán kicsit nagyobb tudású készülék (annak ellenére, hogy például nem érintőképernyős). Egy évvel később jött ki, modernebb és több funkciót tartalmaz. Igaz, drágább is, de sokan használják teljes megelégedésre.

A Bryton mostanában nagyon megy itthon, de szerintem a Polarral pont úgy nem egy kategória, mint ahogy a v650 sem mérhető a Garmin óráihoz. A Bryton 530-as tudásban hasonló a Garmin 520-hoz és a V650-hez, de a kezelhetősége, a dizájnja, a szoftver megoldásai, a kijelző (monkróm és nem érintőképernyős) miatt meg sem közelíti a Polart és a Garmint, az ára pedig alig kevesebb.

Külföldön a Garmin 520 konkurenciájának tartják a Wahoo Element és Bolt óráját, amit itthon nem nagyon árulnak és ismernek. Utánaolvastam és mindenhol nagyon jókat írnak mindkettőről. Remek dizájn, 520-as funkcionalitás, szuper használhatóság. Igaz, monokrom, nem érintőképernyős a kijelző, de árban közel Garmin 520, tehát szintén nem Polar-szint.

A Garmin márka

Amikor kiderült, hogy a finn cég nem fejleszti a v650-t (helyette vagy mellette egyébként kihozták a 460-ast, ami a V800 kicsit nagyobb képernyőre szabott változata), világossá vált, hogy a v650-t le kell cserélnem.

Egyértelmű volt, hogy a feltételeknek (nagy kijelző, érintőképernyő, sok funkció, turn by turn navigáció) csak a Garmin jöhet számításba. A Garmin 520 sokat tud, közel tökéletes óra, szinte mindenki azt használja, de nincs benne a navi és nem érintős. A 820 már jobb (drágább is), van benne navi, érintőképernyős, de nekem kicsi a képernyője és a felhasználói visszajelzések sem túl jók. Viszont az 520-nál 100 euróval drágább. Az 1000 már régebben a piacon volt, de nem volt olcsó, az 520-nál és a 820-nál is drágább. Viszont mindent tudott, ami kellett, nagy volt a kijelzője, érintőképernyős és navigált.

Amikor elhatároztam, hogy veszek egy 1000-est, jött a hír, hogy kiadják az új verzióját, az Edge 1030-at. Amikor megjelent, teljesen mellbe vágott az ára, hiszen az 1000-nél is jóval drágább volt. A dilemma az volt, hogy a kettő közti különbözet megéri-e? Nyilvánvaló, hogy egy idő után a Garmin nem fogja támogatni az 1000-est, ezért az 1030 mellett döntöttem, mivel alapjában hosszútávon szoktam gondolkozni. Azt gondolom, hogy megérte, ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy az 1000-es nagyon jó vétel lesz, ha kicsit lentebb megy az ára.

Az órát itthon vettem, mivel a garanciával és az itthoni támogatással együtt elég jó áron adta Zerge. Sokkal kisebb a különbség a kinti árakhoz képest, mint az 1000-es vagy az 520 esetében). A Bundle-t vettem meg, mert nem volt semmilyen érzékelőm hozzá.

A Garmin Edge 1030

A készüléket már több alkalommal használtam, de természetesen még nem tudok teljesen átfogó képet adni (egy-két hét eléggé kevés a tartós teszthez). Ha valaki teljes képre vágyik, el lehet olvasni angolul a már megjelent tartós teszteket (pl: dcrainmaker.com). Másrészt eddig nem használtam Garmint, így a garminos környezettel sem voltam tisztában, ezért előre elnézést, ha olyat írok, ami ebben a környezetben régóta megszokott.

Az óra előröl eléggé dinamikusnak, szép a Garmin felirat rajta.
Az óra előröl eléggé dinamikusnak, szép a Garmin felirat rajta.

Első benyomások

Az óra nagyon jól néz ki. Karcsú: keskeny és hosszúkás. Szép a dizájn. Előröl eléggé dinamikusnak tűnik, a Garmin felirat az elején súlyt ad az órának. Minden porcikájáról süt a minőség.

Nekem nagyon furcsa a több fizikai gomb léte. A Polarnál egy gomb volt a készülék tetején, azzal lehetett az edzést indítani, részidőt mérni, pillanat álljt nyomni és leállítani, az nekem egyszerűbbnek tűnt. Itt két gomb van hátul, alul, köridő és az indítás, állítás. Ezt egyelőre szoknom kell.

A Garmin Edge 1030 nyitóképernyője. Jobb oldalt az "éjszakai" változat.
A Garmin Edge 1030 nyitóképernyője. Jobb oldalt az „éjszakai” változat.

A szoftver kezelhetősége nagyon jó, a grafikus felületet nagyon jól megoldották, az interfészen minden logikus, egyszerű. Még nem kaptam meg a magyar nyelvű leírást (későbbre ígérték), de aki valaha kezelt bármilyen okos készüléket, elég gyorsan ráérez a beállításokra. Minden magától értetődő.

Először kézbe véve sokkal kisebbnek tűnt, mint gondoltam, de a képernyő közel 9 cm átmérőjű, több mint elég. A kijelző nagyon jól látható, még teljes napfényben is (napszemüveggel is), ennek nagyon örülök. Van benne nappali és esti kijelzés (az esti a sötét hátterű fehér betűkkel), de automatára is tudod állítani.

A háttérvilágítást manuálisan is lehet állítani, próbáltam magam belőni, de nem érdemes, az automata fényérzékelés teljesen jól teszi a dolgát. Az érintőképernyő még kesztyűben is jól használható (az érzékenységet egyébként külön be lehet állítani). Magyarul is tud, pedig sok nyelvet azért nem lehet beállítani rajta. A Polar például tudott csehül, de magyaruul nem – ki érti, hogy van ez…

Az óra edzés alatti képernyői. Az adatképernyők teljesen személyre szabhatóak, lapozhatóak, rendezhetőek. Jobbra a kedvencem, a magasság-képernyő, ami mutatja az emelkedőkből hátralévő szintet, távolságot.

Az óra adatképernyői hasonlóan konfigurálhatóak, mint a Polarnál. A beállításokban szerkesztheted az adatképernyőket, egy képernyőre 1-10 adatot tehetsz fel, van grafikus és van számszerű. Ami az 1030 esetében nekem újdonság volt, hogy sokkal többféle adattal operálhatsz. Nekem nagyon hasznos funkció, hogy be lehet állítani olyan magasság-képernyőt, ahol grafikusan látod, hogy hogy néz ki az előtted álló emelkedő, azon hol jársz, hol van a csúcsa. Beállíthatod az adott emelkedőig visszalévő szintet, távolságot. Így a hegyi környezetben elég lapoznod (egyébként az adatmezők lapozását automatizálhatod is) és minden „hegyi” adat a szemed előtt lesz.

Nekem újdonság volt, viszont nagyon praktikus, a Polarnál nem ehhez szoktam, hogy edzés közben bármikor átállíthatsz szinte bármilyen adatot az adatképernyőn, nem kell megállítanod az edzést. Még azt is meg tudod tenni, hogy a kerékpározás módját (pl. országútiról montira) állítod át. Minden gond nélkül tudsz szenzorokat felvenni, állítani, az adatképernyőket átvariálni, miközben zajlik az edzés, az óra mér.

A navigáció az 1030-ban

De lássuk a navigációt, hiszen az az 1030 egyik húzófunkciója. Ahogy az várható volt, tökéletes. Pont úgy tudsz navigálni, mint egy autós eszközön. Kereshetsz városra, kereszteződésre, POI-ra, korábbi útvonalra, népszerű körökre, GPS-koordinátára, Strava-szegmensre, mindenre. Beállíthatod az elkerülő utak fajtáját (pl. az országútin elkerülheted a földutakat, a montin az aszfaltot).

Navigációs képernyők. Az óra az út alatt mutatja az irányváltásokat, még az éles kanyarok előtt is figyelmeztet.
Navigációs képernyők. Az óra az út alatt mutatja az irányváltásokat, még az éles kanyarok előtt is figyelmeztet.

Út közben is néhány kattintással tudsz új célpontot betenni, a menüben választhatsz várost (a közelben lévőket adja fel előbb), korábbi utat, korábbi elmentett helyet, települést, akár tervezett edzést, POI-t (rendkívül széles kínálatban), kereszteződést, Strava szegmenst, stb.

Természetesen út közben csipogja és mutatja az útvonal-változásokat. Elég jól kitalálták a hangokat, gyorsan hozzászoktam: egy jellegzetes csippantás az útvonalváltozás figyelmeztetése, kettő a kanyarodás. Ha eltéveszted az útvonalat, szól és újratervez (be lehet állítani, ha nem akarod). A kitéréseket és a figyelmeztetéseket (pl. éles kanyar!) pirossal jelzi (plusz hanggal), és ha visszatérsz az útvonalra, azt is.

Mivel út közben alapvetően az adatképernyőket nézzük, nem a térképet, amikor útvonalváltozás vagy egyéb figyelmeztetés van, az adatképernyők felett grafikusan jelzi, hogy néhány száz méter után forduló jön, amikor pedig odaérsz, az adatképernyő (vagy bármi más) helyett a térképmód jön be, mutatva a kanyarodást (ez a funkció beállítható). A navigációs figyelmeztetés után visszaáll arra a képernyőre, ahol éppen voltál.

Több tudás

Van benne wifi és Bluetooth is, a telefonhoz Bluetoothon kapcsolódik és ha beállítottad a wifit és wifi-közelben van, azonnal szinkronizál és feltölti az adatokat, pl. a Stravába. A szenzorok ANT+-on kapcsolódnak, elég gyorsan. Az ANT+ egy külön kifejlesztett technikai megoldás a vezetéknélküli adatok átvitelére. Kisebb energiaigényű, mint a Bluetooth, teljesen kódolt, viszont az érzékelőkkel okostelefonos csatlakozás – pl. iPhone-ra – ezzel nem olyan egyszerű.)

A 20 órás üzemidő valós lehet, nekem a 3 órás tekerések Bluetooth-kapcsolattal alig merítették le 75-80%-ra. A feltöltés komótos, nem megy olyan gyorsan.

Oldalak a menüből.
példaoldalak a menüből.

Az óra okostelefonhoz való kapcsolódását egy app biztosítja (Garmin Connect), ebben vannak a különböző beállítási és szinkronizációs funkciók. Ha desktop gépen vagy laptopon kábellal kapcsolódsz, akkor a gépre kell telepíteni még egy segédprogramot, ami a szinkronizálást biztosítja.

A Connectet használva nem estem hasra, nem rossz, szép, színes értékelő mezői vannak, de a Polar Flow-ja szerintem sokkal használhatóbb, jobb a felülete, egyszerűbb, átláthatóbb. A Flow közösségi lehetőségeit is jobban megcsinálták.

A Connectben van útvonaltervező is, tehát nem kell más szoftveren tervezni (taps!), a megtervezett útvonalakat egy gombnyomással átviheted az eszközre. A megtervezett utakhoz beállíthatsz tempót, sebességet, így ehhez tudod majd magadat mérni (erről később).

Különlegességek

Strava

Természetesen van Strava-összeköttetés és Strava live szegmens-funkció is, ez ma már elengedhetetlen. Az óra a Strava-huszárok kánaánja! Az Edge 1030-at teljesen integrálták a Stravával, több módon is. Ehhez persze Strava prémium előfizetés szükséges. Egyébként az órához, ha regisztrálod, kéthónapos Strava prémium-kipróbálás jár.

Egyrészt kijelölhetsz szegmenseket (meg kell csillagozni a Stravában), amelyeket az órára tölthetsz, illetve ha be van állítva, automatikusan feltöltődik. Ebben az esetben a tekerés alatt az adott helyzethez közel lévő szakasz automatikusan megjelenik a képernyőn, figyelmeztetve, hogy közeledik egy Strava-szegmens (a kezdőpont visszamaradó részét méterben mutatja az óra, így fel tudsz rá készülni).

A Strava live szegmenseinek képernyője. Bal oldalon látható, hogy indít, a középsőn a szakasz alatti képernyő, amely jelzi az adatok.

A szegmens indító pontján az óra nagy zöld “Indulás” felirattal jelzi, hogy elkezdte mérni azt. A szakasz adatai egy külön adatképernyőn láthatóak, mutatva, hogy mennyi van még belőle kilométerben, időben, illetve grafikusan látod, hogy a beállított versenyzőkhöz képest hol jársz (lásd a fenti középső képet). Az adott szegmensnél, az órán beállíthatod, hogy kivel szeretnél “versenyezni”, a KOM-mal, önmagaddal vagy az időeredményben előtted állót is beteheted. Természetesen a szakasz képernyőbeállítását is teljes mértékben személyre szabhatod.

A dolog szépséghibája, hogy a Strava live szegmens csak olyan tekerések alatt működik, ahol nincs beállítva egyéb útvonal, pálya vagy edzés. Tehát ha betöltött útvonalon indulsz edzésre vagy versenyzel önmagaddal (ez is egy opció – erről lásd később), akkor az óra nem teszi ki a live szegmenseket automatikusan. Remélem ezt a nem is kis hiányosságot kijavítják!

Persze kiválaszthatsz “manuálisan” is a Strava szegmenst (a tréningek között találod vagy a dashbordról is elérhetőek), és mint edzés, azokat is indíthatod külön. Az óra egyébként a szegmenseket nagyon okosan, mindig a közelségük alapján teszi sorba (nagy taps!)

Klassz fejlesztés, hogy az órán elindíthatsz a Strava útvonal tervezőjében megtervezett utakat is a Connect IQ-n keresztül (ez az applikáció szolgál a külsős alkalmazások csatlakozására). Magyarul az 1030 képes behúzni a Stravában megtervezett és elmentett útjaidat és azokon végignavigál. Nem kell vesződni .gpx fájlok betöltésével (egyébként az importra is van lehetőség). Így az Edge 1030 nem csak Garmin, de Strava utak navigációját is biztosítja.

Körút-tervezés: A navigáció ezen funkcióját nagyon jól kitalálták. Megadod, hogy hány km-t tekernél, megadhatod, hogy melyik égtáj fele mennél és ő ajánl a helyszínedhez három kört a feltételeknek megfelelően. Ehhez a Connectből kinyert legnépszerűbb útvonalakat veszi alapul (trendline). A kiadott találatokon azonnal elindulhatsz.

Glonass: Nem csak az amerikai GPS, de az orosz Glonass is benne van, a GPS + Glonass együtt sokkal pontosabb navigációt eredményez.

Virtuál patrner – Verseny önmagaddal: Az órán többféle módon is versenyezhetsz önmagaddal. Egy-egy megtervezett útvonalhoz átlagsebességet is tudsz beállítani (a Connectben, amikor tervezed az útvonalat), így menet közben látod a különbségeket a tervezetthez képest, így a saját tempóddal is tudsz versenyezni.

A virtuális partner funkció egyébként akkor is elérhető, ha a készülékről egy korábban megtett útvonalat indítasz, mint edzés. Ekkor az egyik adatképernyőn (ha beállítod) saját, az adott körön megtett korábbi időddel tudsz versenyezni. A gép végig grafikusan mutatja, hogy hol tartasz korábbi önmagadhoz képest, jelzi, ha hátrányban vagy.

Edzés a virtuál partnerral. Ha beállítod, akkor külön adatképernyőn láthatod az adatokat. Bal oldalon egy előnyös helyzet, jobb oldalon egy hátrányos.

Óratartó: Az óra egy szép, előrenyúló tartóval tehető fel a kerékpárra. Újdonság, hogy a tartó alsó részét is ki lehet használni, lehet rá csatlakoztatni különböző Garmin-tartozékokat, például lámpát, videófelvevőt, pót-akkumulátort, stb. A pótakksi esetében így semmilyen kábel nem szükséges, és az óra a használata közben is tölthető. (Bár a 20 órás üzemidőhöz nem értem, miért kell pótakksi?)

Telefon csatakoztatás: Természetesen a készülékhez Bluetoothon lehet csatlakoztatni telefont is. Az óra kezeli a bejövő hívásokat, SMS-eket és a dashboard egyik oldalán tárolja az információkat.

Baleseti kontakt: A Connect app segítségével meg lehet adni baleseti kontaktot (ahogy néhány Garmin-eszköznél korábban). Így ha baleset történik, azonnal értesíti a telefonon keresztül a megadott kontaktot.

Dashboard: Nagyon hasznos funkció az óra felületén az okosórákhoz hasonló, felülről behúzható dashboard, ahol a legfontosabb általános adatok láthatók (idő, hőmérséklet, GPS-, Wifi- és érzékelők státusza, beállítások, stb). Rendkívül segíti a gyors menü-navigációt út közben.

Időjárás előrejelzés: Az óra a telefonon keresztül behúz időjárási előrejelzéseket is, akár órára lebontva ahhoz a helyhez, ahol tartózkodsz. Ez nagyon hasznos, a tekerés közben egy kattintással elérhető az információ.

A dashbord képernyői.
A dashbord lapozható képernyői. Az első a főképernyő.

Connect IQ: Felfedezni váró terület még a Connect IQ alkalmazásai, ahonnan különböző appok vagy widgetek telepíthetőek az órára. Ennek kipróbálására még nem volt időm, egyedül a Strava-integrációt nézegettem.

Group tracking: Ezt sem tudtam még kipróbálni, mert ehhez kell egy másik 1030-as vagy a csoportkövetést tudó eszköz (ez a funkció már benne volt a 820-asban is). Továbbfejlesztés, hogy az óra lehetővé teszi, hogy a csoportunkba lévő társainkat ne csak lássuk, de üzeneteket is tudjunk egymással váltani (várj meg, mindjárt ott vagyok, stb.)

ClimbPro: (Upgrade, 2020): Időközben egy frissítéssel az 1030-asra is kijött az új, 830-asra tervezett ckimbPro funkció. Ez egy automatikusan megjelenő „mászás” képernyő és funkció, amely egy-egy „jelentősebb” emelkedő előtt megjelenik és mutatja az emelkedő adatait. Feltétel, hogy legyen útvonal beállítva, illetve be legyen kapcsolva a beállításokban.)

Összefoglaló a Garmin Edge 1030-ről (A 2020. közepi frissítést nézd meg lentebb!)

Az óra engem abszolút meggyőzött, minden elvárásomat teljesítette. Nem vagyok szakíró és Garmin-szakértő sem, de jelenleg nincs ennél jobb kerékpáros óra a piacon. Kezelése és a felhasználói érzés szinte már prémium okosóra-szerű.

A belezsúfolt funkciókból semmi nem hiányzik, amit ma kerékpáros órába bele lehet rakni, azt belerakták. Több hét lesz, mire teljesen megismerem. Ráadásul a funkciók jól vannak tálalva, a felület zseniális, a kezelése egyszerű, az érintőkijelző gyors, pontos, jól látható. Aki szereti a kütyüket (mint én) és komolyabban bicajozik vagy szüksége van egy rendes navigációra a kerékpárútjain, annak abszolút ajánlom.

Másrészről muszáj beszélni az áráról is. Alapvető kérdés, hogy megéri-e az árát? Ha csak az összeget nézzük, nyilván nem, hiszen rengeteg pénzbe kerül, ebből már egy komplett bicajt vehetsz 🙂  de például két Edge 520 is kijön és rengeteg embernek az is elég. Minek ennyit költeni ennyit egy ilyen órára? Sajnos ma már minden túl van árazva, ez is, ráadásul a márka nevéért is rengeteget fizetsz. Másrészről persze igen, megéri, ha az órákat egymás árához és tudásához viszonyítjuk, sajnos ez ennyi. A kifutó 1000-es csak kevéssel olcsóbb. 

Hogy érdemes-e upgrade-elni, például 520-ról vagy akár a régi 1000-ről?

Az 520-ashoz képest ez az óra szerintem elég nagy ugrás. Az érintőképernyő, a nagyobb kijelző, jobb akksi és néhány új funkció azért jelentős különbség. Viszont az árkülönbözet is elég jelentős, közel duplája. Mindenki el tudja dönteni, kell-e neki.

Az 1000-eshez képest pedig… nos ez már elsősorban pénz és akarat kérdése. A tudásuk közel hasonló, persze a felületet újraírták, van néhány változás, erősebb az akku, beleraktak néhány vonzó funkciót. Épp annyit, hogy a vevők megvegyék. Már ha. Ami valóban számíthat, hogy a több éves 1000-est a Garmin előbb-utóbb kivezeti, nem fogja támogatni, így egy esetleges későbbi továbbértékesítés is nehezebb lesz.

Mindenki el tudja dönteni, hogy a kettő közti értékkülönbség megéri-e. A lényeg: bármivel is tekersz, tekerj!

—————————–

UPDATE, 2018. aug. 7

Többen kértétek, hogy frissítsem a cikket az azóta eltelt tapasztalatokkal.

Nos, a cikk írása óta eltelt közel 3/4 évben és közel 8000 megtett km alatt az órát teljes megelégedésre használtam. Rettentően stabilan működik, szinte hiba nélkül. Ami kisebb gond, az nem is az óra, inkább a Garmin és a Connect hibája, néha egy-egy frissítés feltolásával van probléma vagy van úgy, hogy a Garmin felhő nem elérhető, de egyébként azt kell mondanom, hogy az összértékelésem közel 100%-os.

A cikkben leírt funkciók szuperül működnek, a navigáció teszi a dolgát. Nagyon szeretem, hogy a megtervezett és elindított edzés közben is lehet változtatni a navigációt, tehát ha egy megtervezett utat mész, akkor akár a közepén újratervezheted az egészet, az edzés nem fog leállni és az adatok nem vesznek el.

Továbbra is remek funkciónak tartom, hogy bármikor át lehet állítani edzés közben a különböző nézeteket, adatképernyőket, gyakorlatilag bármit, az óra folyamatosan mér.

Az órát edzés vagy bicajozás közben a következőképpen használom: Egyrészt minden tekeréshez megadok a tervezéskor egy átlagsebességet, amivel egyúttal alapidőm is lesz, így ha kedvem van, tudok versenyezni a megadott időval. A cikkben említettem, hogy az óra egy remek grafikus kijelzőn mutatja, ha magaddal versenyzel, az adatokat innen veszi. A tekerés alatt van egy beállított adatképernyőm 7 adattal, ennyi nekem elég. A következő a magasság-képernyő, ahol grafikusan kijelezve látom a szintet, alatta a tetejéig hátralévő távolságot és a százalékot. A következő a navigáció, majd jön a szakasz és a virtuál partner képernyője. Ennyi. Lapozni nagyon egyszerű, de be lehet állítani, hogy mennyi időnként magától lapozzon.

Mivel több bicajom van, ezért több bicajon használom. A Garmin ezt nem úgy oldotta meg, hogy ezért több bicajt veszek fel, hanem úgy, hogy az érzékelők adják a viszonytási pontokat (amik egyébként maguktól kalibrálódnak be). Több bicaj, több érzékelő (vagy át is lehet tenni), másrészt pedig tekerési profilokat lehet beállítani, pl. országúti, MTB, hibrid, ebike, stb. és persze ezekhez külön képernyőket lehet szabni. Okos és egyszerű.

Az egyetlen dolog, amivel nem vagyok kibékülve, az a cikkben már említett navigáció – szegmens összeütközés. Tehát ha tervezett, navigációt használó kört vagy edzést indítasz, nem mutatja a szegmenseket. Valószínű, hogy ez valami komolyabb, korábban beleégetett rossz szoftveres megoldás, mert a Garmin nem javítja, nem tesz ellene semmit.

A live szegmensek használata pedig rettentő produktív és jó funkció. Nem vagyok egy nagy Strava-huszár, és ha a szegmenseket használom is, általában mindig saját korábbi vagy PR (personal record) ereményem ellen hajtok. De tény, hogy élőben látni, hogy mennyire kell szedni a tappancsokat ahhoz, hogy jobb eredményed legyen egy-egy szakaszon, igenis fejleszt. Nem csak érzékeled a fejlődést vagy éppen az aktuális állapotod, hanem konkrétan fejlődsz, hiszen energiát adsz azért, hogy saját magad (vagy más beállított kollegánál) jobb eredményt érjél el. Szerintem a navi mellett az az óra mindetn vivő funkciója, na meg a radar, de erről később.

Az órát nem egyszer teszteltem már komoly esőben, semmi baja nem lett. A kijelző kezelése esőben sem probléma.

A töltés és az akksi: a töltése időbe telik, elég komótos USB-ről, viszont valóban nagyon erős az akksi. Volt már olyan, hogy reggel 8-tól este 6-ig használtam navigációval, Glonass+GPS módban, és este még volt benne szufla. Egy-egy 50-60km-es edzés után 75-80%-on van, alig kell tölteni. A 20 órát valszeg nem bírja, de ezt még nem teszteltem. Mivel sokat használom, egymást követő napokon is, tervezem, hogy veszek hozzá egy akksit, amivel a tartón beforgatva lehet tölteni, néha szükség lett volna rá.

Az óra megvétele óta vettem hozzá hátulra Varia radar-lámpát, amely a hátulról érkező kocsikat jelzi az órán. Tűpontosan megmutatja, hogy mennyi jön, milyen gyorsan és ha gond lenne, figyelmeztet (kb. 4-500 méterről jelez). Az órán a kocsik helyzetét a szélső függőleges sávban jelzi (akár 7-8 autót is), színek segítségével különbözteti meg a veszélyességüket és ha feltűnik egy autó, akkor a lámpát is elkezdi gyorsabban villogtatni. A lámpának még nappal is nagyon durva fényereje van, 15 órát bír villogó üzemmódban. Iszonyatosan előremutató fejlesztés, óriási biztonságérzetet ad.

Nem az óráról szól, de a Garminról: egyéb sportokhoz egy Garmin csuklóra tehető órát nyúzok, ezért a Connectben két órát használok, gond nélkül. Az egyetlen probléma, hogy a két óra nem látja egymást, a Connect pedig nem szinkronizálja vissza az egyikkel megtett edzéseket a másik órára a felhőből (pedig az adat ott van), ezért előfordulnak olyan vicces esetek, hogy egy nagyobb, 4000 kalóriát igénylő edzés után (amit az 1030-cal mértem) a csuklóóra fél óra múlva felszólít, hogy mozogjak, miközben egybként az edzés alatt az az óra is a karomon volt és érzékelte a mozgást, mérte is a pulzus-emelkedésem. Érthetetlen a Garmin ezen megoldása, miközben minden adat rendelkezésére áll.

Ennek ellenére az 1030-at teljes megelégedésre használom, nem bántam meg, hogy váltottam, nem csak az óra miatt, hanem azért, mert pontosan látni, hogy a Garmin rendszert épít, rendszerben gondolkodik. Az óra a központi eszköz, rengeteg perifériát, érzékelőt lehet hozzá csatlakoztatni, amelyek szoftveresen frissítve építenek be. Nagy taps.

—————————–

UPDATE, 2020. közepe  – Váltás Edge 1030 Plusra

A Garmin 2019-ben több, az eszközöket érintő fejlesztést jelentett be. Az 520-at és a 820-at szépen nyugdíjba küldte az őket leváltó, újonnan megjelenő 530-cal és a 830-cal. Jelentős ugrás volt ez, különösen a 830-as megjelenése, ami gyakorlatilag az 1030 kistestvére lett, tudásban szinte ugyanaz, csak kisebb méretben és olcsóbban.

Természetesen azért az 1030 maradt a király, hiszen a nagyobb kijelző, a nagyobb üzemidő és még egy-két kisebb dolog megmaradt, de a 830 immáron elérhetőbb áron nagyon erős konkurenciája lett. Ráadásul a 830 újabb szoftvert is kapott, így érzehetően gyorsabb lett, magam is kipróbáltam, ezt megerősítem. A megjelenése utáni években sok kritika érte az 1030-ast a lassabb képernyőváltása és az érintőképernyő „érzéketlensége” miatt, ezt a 830 érezhetően kiküszöbölte. Gyorsabb, feszesebb lett.

Az 530 is jobb lett, de ez nem hasonlítható össze a 830-1030 párossal, hiszen nyomógombos, turn-by-turn navigáció nélküli, ezért nem egy kategória.

A 830 után várható volt, hogy az 1030-at is frissítik, hiszen a 830 házon belüli konkurencia lett. Így jött ki 2020 közepén az 1030 Plus. Az új TOP-készülék érdekes ciklus közbeni upgrade. Ugyanis csak egy frissítésnek tűnik, de valójában szinte egy új eszköz. Kezdjük a legfontosabbal, a színnel 🙂 🙂 🙂

Az Edge 1030 Plus külseje teljesen fekete. Viccesen hangzik és persze annak is szánom, de valójában ez egy jelentős változtatás nekem, az én full matt fekete bicajomon jobban néz ki így 🙂 A mérete minimálisan változott, az 1030 Plus egy kicsit karcsúbbnak, kecsesebbnek tűnik. A kijelző ugyanakkora maradt.

Ami viszont tényleg jelentősebbb változás: Az akkumulátor élettartamának további növekedése. Az Edge 1030 hivatalosan 20 órát bírt, az 1030 Plusra 24 órás akkumulátor-élettartamot ígérnek, de szerintem ez a különbség jelentősebb. Az 1030-cal sokat tudtam elmenni, de normális használatban 13-15 óra volt a max. Az 1030 Plus-t a használata eltelt 3-4 hónapban rendesen teszteltem. Egészen döbbenetes, a Plust kivételesen hosszú ideig tudom használni egy töltéssel. 3-4 darab 60-120km-es edzést bőven kibír, mire 10%-ra merül. Úgy, hogy közben számtalan szenzort használok, köztük például a Varia Radart és wattmérőt is! Ez nekem azt jelenti, hogy 350-400km-re, akár két hétig is tudom használni töltés nélkül. Iszonyatosan jól bírja. Ha még használnám a képernyő automatikus kikapcsolásos, energiaspórolós funkcióját is és hozzá egy tartalék akkumulátort, amit a konzolra lehet rakni, úgy 50-60 órát is bírna! Amikor megjövök egy 100km-es, 3-4 órás útról és az akksi 84%-ot mutat, egészen elképedek.

A legjelentősebb látható, érzékelhető változtatás, hogy kb. 2x olyan gyors, mint az 1030. Köszönhető ez annak, hogy az 1030 Plus processzora ugyanaz, mint amit a 830-ba tesznek. Utánaolvasva a szekértőknek, azt írják, hogy a 830 és az 1030 Plus között is van különbség, az 1030 Plus gyorsabb. Ezen túl növelték a belső tárhelyet (16 Gb-ról 32Gb-ra), ezért az 1030 Plusnak már nem kell Micro SD kártya, több adatot tud tárolni. Ez a gyorsaság valóban érzékelhető, elég egy újjal lapoznod, a készülék azonnal reagál, míg az 1030 mindig kicsit „késestt”. A bekapcsolás, a bootolás is sokkal gyorsabb.

Jelentős változtatás, hogy a sokat kritizált érintőképernyő sokkal jobb lett, állítólag kétszer olyan érzékeny, mint az 1030-é. Ez alapvetően érezhető is, bár ezt én magam nem tudom megmondani, hogy abból ered-e, hogy maga a processzor gyorsabb lett vagy maga az érintőképernyő is jobb lett-e. Nekem nem volt bajom az 1030 érintőképernyőjével, bár magát a lassabb működést tapasztaltam én is.

Szoftveresen még változott néhány dolog, például az 1030 Plus támogatja a napi edzés-javaslatokat is, ami azt jelenti, hogy a korábbiakból kalkulál és az edzés előtt, a bekapcsolás után automatikusan javasol edzéseket. Az 1030 Plus új szoftververziót is kapott, ezt a frissítéseknél látni, megkapta a 830 szoftververzióját, ami szinte bizonyítja, hogy mindez nem csak egy ciklus közbeni upgrade, hanem szoftveresen is minden megváltozott.

Ezen túl van még náhány, a menet közben működést is segítő szoftveres változás, például új lett az útvonal szüneteltetés – újratervezés funkció. Ha menet közben megváltozik az útvonal, a készülék rákérdez, hogy újratervezzen vagy csak szüneteleted, és ha szünetelteted, akkor bármikor újraindíthatod.

Összegezés (frissítve., 2020 közepe)

Mivel a cikk folyamatosan frissül, hiszen újabb fejlesztések jönnek ki, állandóan változik a lehetősége köre, szükség van némi összegző frissítésre is.

Nyilván mindenki saját igényei, pénzügyi lehetőségei szerint választ. Nehéz is egy konkrét eszközt javasolni. Én magam perfekcionista vagyok, imádom a kütyüket, ezen túl mindig törekszem a legjobbra, ezért igyexem megvenni a legjobb dolgokat (ha pénzügyi lehetőségeim engedik). Még akkor is, ha minden lehetőségét nem is használom ki.

Ha jelenleg kellene vennem bicajos kompjútert és nem lenne annyi pénzem, amibe az 1030 Plus kerül, akkor az ár-érték arányban legjobb vételt, a 830-at venném, nem pedig a sima 1030-at. Az 1030 Pluszhoz képest olcsóbb, és bár kisebb a képernyője, kisebb a kapacitása és az akksi ideje, de majdnem minden funkció benne van, ami az 1030 Plusban. Sajnos nekem nem jó amúgy, mert például én már közelre nem látok jól, ezért kell a minél nagyobb képernyő és a minél nagyobb adatmező, így a nagy képernyős változatok között kell válogatnom.

Az 1030 vs 1030 Plus vita számomra eldőlt, az 1030 Plus érezhetően gyorsabb, jobb, nekem nyilván most már az 1030 Plus a király. Akinek kell a nagyon hosszú üzemidő, a nagy képernyő, egy-két, a 830-ból hiányzó szoftveres funkció, nem hajlandó kompromisszumra szoftveresen sem, válassza ezt! Viszont ennek – szó szerint – ára is van. Ha van rá pénzed, ezt vedd meg, nem fogsz benne csalódni, ennél jobbat most nem találsz!

Hogy sima 1030-cat érdemes-e venni? Szerintem igen, ha nem vagy perfekcionista és lemegy az ára jelentősen. Az 1030 Plus megjelenésével nyilván ez lesz és tudásban azért még mindig nagyon jó. Aki azt veszi, megkapja a nagy akksi-üzemidőt, a nagy képernyőt, a jó funkciókat, de minden egy kicsit lassabban fog működni (a legjobbhoz képest, mert amúgy rendeen működik!). Szerintem jó vétel, pláne, ha tényleg sokkal csolóbb lesz, mint az 1030 Plus! Ha nem lesz jelentős árkülönbség, akkor maradni kell az 1030 Plus mellett.

Aki pedig nem igényli az érintőképernyőt és a navigációt, annak marad az 530, tökéletes választás, jelentősen olcsóbb áron.

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

Csaba
2017 október 13,
köszi a kis bemutatót! - azt hiszem ami kimaradt és akár külön történetet érdemelne az a CIQ App-ok és Widget-ek, ezek teljesen "át tudják faragni" mit és hogyan csinál az óra ugyanazokkal az adatokkal, de akár egész mással is amit a telefontól kap... Ami meg az árakat illeti, ez esetleg csak nálunk igaz amit írsz, mert most (még?) az 1000-es JÓVAL olcsóbb mint az 1030. (pl. német webshop: 448 vs 724 EUR! - 60%! ez mindkettő a bundle)
2017 október 13,
igen, sajnos az app részt (ezt említem is) még nem volt időm kipróbálni, ezt is meg fogom tenni. Alapbanvanbenne három app, az egyk a Strava-útvonalak behúzása, és még kettő, de az aruházban is majd szétnézek,mert már láttam, hogy már most sok van. És igen, ár, persze, nehéz ügy, itthon minden máshogy van, köszönhetően az ÁFÁ-nak meg a magyar árképzésnek, de szerintem itthon is biztos le fog menni, talán. Az lesz az érdekes, h az 1000-t meddig fogják támogatni. Köszi a hozzáaszólást!
Imre
2017 december 27,
Kedves Csaba! Nagyon jó, szubjektív teszt, nem elvakult, és nem is reklám. Én személy szerint véletlenül bukkantam az oldalra, mert magyar Garmin Edge tesztet kerestem, de ezután rendszeres látogató leszek. Szívesen olvasnék még az azóta eltelt időről, hogy hogyan szolgál a 1030-as, milyen tulajdonságait sikerült felfedezni, mik a további előnyös és bosszantó dolgok benne. Sok sikert az oldalhoz!
Győrfi András
2018 február 9,
Szia Csábi érdekelné hogy a görgővel hogyan lehet párásítani
2018 február 9,
Sajnos nekem nincs görgőm, így ezt nem tudom kipróbálni, de biztos lehet, ha a görgő vagy az app ANT+-os.
Gregory
2018 július 1,
Jó kis leírás, köszi! Az 1000-es kivezetését nem teljesen értem, ilyen alapon az 1030-as is régi lesz egyszer, még ha 1-2 évvel később is, de többel nem hiszem, az meg nem olyan nagy különbség. Az ősrégi GPSMap60cs készülékem (15 éves körül) is tudom még használni, a ceruzaakku miatt ezzel sincs gond. Persze nem tud többet, mint akkor, de azt igen. A két készülék közt komolyabb különbségnek gondolom az akkuját, ami főleg túrázóként elgondolkoztat, az 1000-essel izgultam már, hogy kibírja-e a túra végéig. Rövidebb edzéseknél ez nyilván nem gond. Amit még nem írtál, de szerintem jó játék, hogy meg tudod osztani, hogy épp merre jársz. Persze csak netkapcsolattal működik, de így pl. az otthoniak is nézhetik, hogy a túrádon éppen merre vagy. 1000-esben legalább is, de gondolom az 1030-as is tudja.
Zoli
2018 szeptember 22,
Üdvözöllek ,sikerült megvennem nem kis anyagi ráfordítással az 1030-at ,csak a beszerzésből adódóan a magyar nyelvű leírás nem létezik. Nem tudnál ebben segíteni?
2018 szeptember 23,
Szia, nem is tudom, h kaptem-e, már nem emlékszem, megnézem, ha hazaérek, de olyan logikus és funkcionális minden, hogy talán nem is kell.
Zoli
2018 szeptember 29,
Szia köszönöm előre is. Nagyon pontos leírás és tapasztalat megosztás. Le a kalapom.
Tivadar
2018 október 14,
Szia! Nekem is lett egy 1030, pár kérdésem lenne a navival kapcsolatban. Hol kell beállítani, hogy csak terepen vigyen mert mindig országútra visz, meg az újra tervezést sem akarja. Választ előre is köszönöm.
2018 október 15,
Szia Tivadar! Bocs, hogy nem válaszoltam, de nem voltam itthon. A főmenüben (van az a három vízszintes vonal egymáson a bal alsó részen) vannak a tevékenységi profilok menü, ott lehet beállítani és/vagy létrehozni) a tevékenységeket (pl. országuti, mtb, stb., majd ha indítod a bicajozást, ezt a tevékenységet kell beállítani a főképernyőn a kerek felső részben), és ha kiválaszod az mtb-t, mondjuk, akkor abban vannak almenük, mint pl. az alapértelmezett úttípus, ott állítsd be, amit szeretnél, illetve ennek az almenünek a Navigáció al-al menüjében vannak az itt fontos beállítások, mint pl. a Térkép-beállítások vagy az útvonaltervezés-beállítások (pl. itt van az útvonaltervezési mód, pl. országúti, vegyes felület, hegyi kerékpározás, stb. Szóval a lényeg, hogy profilokat csinálhatsz és azokat lehet profilra szabni, nagyon részletesen és a profilokat amúgy edzés vagy bicajozás közben is változtathatod, ha jobbra lapozol a főképernyőn. Remélem tudtam segíteni! cs
János
2018 november 19,
Szia Csaba ! Ezt a beállítást amit említettél a cikkben ezt hol találom ? Elvesztem a menüben :( "olyan magasság-képernyőt, ahol grafikusan látod, hogy hogy néz ki az előtted álló emelkedő, azon hol jársz, hol van a csúcsa. Beállíthatod az adott emelkedőig visszalévő szintet, távolságot."
2018 november 19,
Szia János, alapvetően ez ugye egy adatképernyő az adott profilodhoz, a főmenüben (beállításokban) ha bemész a profilokban, ott kiválasztod a megfelelő profilt (nekem ez orszaguti) és abban vannak az adatképernyők. Ha még nincs ilyen, akkor add hozzá a "magasságot" és ott fogod látni grafikusan a szintet, ha lesz egy útvonald beállítva, akkor mutatja az előtted lévő emelkedőket, sőt, az adatképernyőn be tudsz állítani adatokat is, amiket szeretnél látni, ezt egyedileg állítod be.
István
2020 november 2,
Szia Csaba, Straván követlek, és láttam, hogy már az Edge 1030 Plus-t használod. Megkérdezhetem, hogy miért cserélted le a sima 1030-at? Én most GPS vásárlás előtt állok, és nem tudok dönteni az 1030 és a Plus között. Köszi!
2020 november 2,
Szia István! Köszi a kérdés, jó is, hogy írtad, már amúgy is frissíteni akartam a cikket, de ennek fényében neki is álltam, frissítettem a végén, minden benne van, amit kérdeztél, de ha van még bármi, szólj, szívesen válaszolok!
István
2020 november 2,
Szia Csaba, Köszönöm szépen a nagyon részletes (és nagyon gyors!) választ, nagyon sokat segítettél! Már csak egy kérdésem maradt, ha használod a ClimbPro funkciót, meg vagy vele elégedve? Pontosan felismeri a helyzetedet/valós százalékokat mutat? Köszi mégegyszer! :) István
2020 november 2,
Persze, használom, nekem nagyon tetszik, de azt figyelembe kell venni, hogy az csak akkor működik, ha beállított útvonalon tekersz. Maga a funkció nagyon hazsnos, mivel rengeteget tekerünk hegyekben, emelkedőkön. Az emelkedő előtt egy adatképernyőn keresztül felugrik és jelez, hogy jön az emelkedő, majd az emelkedő alatt egy színes-szagos képernyőn végig mutatja, hogy milyen százalékokon mész, illetve mennyi van hátra. Szuper az egész, ez benne van ugye a 830-ban és az 1030-ben és a Plusban is. Hogy jól mutatja-e a százalékoket? Szerintem nagyjából igen, de ezt nehéz ellenőrizni, mert ugye maga az emelkedő százalékának a mérése sem mindig 100%-ig pontos. De szerintem jó, sokat megyünk hegyen és nagyjából jól adja vissza a számokat. Egyébként annyit kell még tudni erről, a funkcióról, hogy az, hogy mi az emelkedő, a garmin maga definiálja, van ennek egy komplett leírása, szóval az nem úgy van, hogy minden egyes 1-2 százelékos emelkedőre kiteszi, hanem csak arra, amit a Garmin annak definiál.
István
2020 november 4,
Köszönöm szépen Csaba, most már mindent tudok, amit tudnom kell!! ;)
Pesti Tamás
2021 január 15,
Szia Csaba! A 1030 Plus sem kommunikál a Garmin karórával? NAgyon jó a cikk, én most készülök 1030 pluszt venni, mert végre olyan infókat kaptam tőled amit már jó ideje keresek. Tamás
2021 január 16,
Szia, köszi! Sajnos ebből a szempontból ez is úgy működik, mint az 1030.
Trisztán
2021 március 7,
Szia Csaba, jó a cikk nagyon, nekem olyan kérdésem lenne, hogy pl egy Edge 1030 plus (vagy akár egy 830-as) mennyivel nyújt többet egy Garmin óránál a kijelző méretén kívűl? (Fenix 6X Pro) A kiterjesztett módot olvastam, de konkrét tapasztalatot még nem sikerült találnom. Előre is köszönöm válaszod. Trisztán
2021 március 7,
Sajnos a Fenix-eket nem ismerem, nem ismerem a tudásukat, én amióta komolyabban bringázom, kifejezetten bicajos kompjutereket használok. Más sporthoz és a mindennapokhoz nekem is van egy Forrunner 930, de nekem már a szemem sem olyan jó, nem látnám a csuklós órákat a kormányon. A multisport órák előnye, hogy nem kell több órát venni, viszont hátránya maga a kezelés és a kisebb kijelző, azért a bicajon, a kormányt fogva nem egyszerű a "csuklós" óra gombjait nyomogatni (még ha a kormányon vban is) és főleg napos időben a kisebb kijelzős sem egyszerűbb látni. Másrészt a navigáció biztos jobb a kifejezetten erre készült edge-ben, biztos több funkció van benne, de mondom, nem ismerem a Fenixeket. A 830 és az 1030 és a plus kijelzője érintős, egyszerű használni még 40-50-es sebességnél is. De azt gondolom, összességében, hogy amennyiben nem áll otthon zsákszámra a pénz, egy óra is megteszi. Én sokat használom a navit, munkaeszköz is, ráadásul nekem már kell is a nagyobb kijelző, ezért nekem megérte.
Sityko
2022 január 20,
Szia! Nagyon jó, részletes összehasonlítás! Én most vettem egy 1030 plust és érdekes, hogy a te fotóidon, képernyőképeiden sokkal teltebb, kontrasztosabb színeket látok, az enyém halvány, a térképek is nehez láthatók. Ez valami beállítási hiba lehet nálam, vagy a pluskijelzője rosszabb lenne, mint az 1030-é?
2022 január 20,
Szia! Biztos csak a képek kontrasztosabbak, ahogy feldolgoztam.

Vélemény, hozzászólás?