Ötvenöt éves vagyok, 30+ éve bicajozom, régóta országutizom, de soha nem voltam görgőzős fajta, soha nem is volt görgőm. Évente egy alkalommal, akkor ültem görgőn, amikor egy FTP-teszttel kimérettem az adataimat.
A görgő unalmas?
Azt vallottam, amit nagyon sokan rajtam kívül, hogy a görgő unalmas. És az mégsem olyan, mint a valódi bicajozás. Nem versenyzek, ezért a forma, a teljesítmény április – májustól szükséges, ahhoz pedig elég felkészülni februártól. Decemberben pihenünk, januárra szép lassan elkezdjük, februárban már azért többnyire lehet kint menni. Régebben montival, egy ideje országútival.
A telek egyre melegebbek, gyakorlatilag ezen az éghajlaton a januárt ki lehet húzni jó öltözékben. Sőt! Például 2023 telén decembertől februárig kb. 8-12 fokos átlaghőmérsékletben tekertünk, volt, h februárban rövidgatyában, december végén meg 15 fokban. Tavaly januárban majdnem 1000 km-t tekertem kint, mire elértem az áprilist, 3000 km is megvolt. Csak kint.
Szóval a görgő nekem felesleges volt, nem is akartam és nem is kellett. Az emberben amúgy is van egy ilyen büszkeség-féle gondolat is, hogy majd én megmutatom, hogy lehet ezt görgő nélkül is. Milyen faszagyerek vagyok, hogy 1-2 fokban kint nyomom.
Összegezve: a tapasztalat az volt, hogy télen rövid az az időszak, amikor nem lehet kint bicajozni: mert a nedves, csúszós, havas időben soha nem megyünk. De ebből eddig volt egy-egy téli idényben 1-2 hét. Akkor kényszerpihenő volt.
Persze az ismerőseim majdnem mindegyike végig nyomta görgőn ezalatt is, miközben én bánatosan bámultam a latyakos utakat és evett a fene, hogy nem tudok (akarok) kimenni. Tavaly is volt 1-2 hét, amikor éreztem, hogy így megakad a felkészülés. Az izmok 2 hét rossz idő alatt elkezdenek visszafejlődni, a szervezet elszokik az edzésekről és aztán kezdhetsz mindent elölről magas pulzuson.
Ezért tavaly elhatároztam, hogy idén ősszel szétnézek, tájékozódom és ha megy, beszerzek egy görgőt. Kipóbáljuk, megnézzük, össze tudunk-e barátkozni? Szépen én is beállok azok sorába, akik télen is időjárástól függetlenül tekerni akarnak és nem szeretnének lemaradni.
Az okosgörgőzésről csak jókat hallottam. Ez már teljesen más élmény, mindenki ezt mondta. Úgy voltam vele, hogy ha nem jön be, max. eladom.
Aztén szeptemberben elkezdtem nézegetni a görgőket. Többféle árkategóriában is gyártanak mindenfélét, rengeteg van. Mivel minden eszközöm Garmin, ezért logikusan fordultam a Tacx felé. A Wahoo-t is néztegettem, de mivel egyrészt nagyon hasonló áron nagyon hasonlóakat tudnak, nekem meg minden Garmin, másrészt éppen kifogtam egy nagyon jó leértékelést, gyorsan vettem egy Tacx Neo 2 Smartot (T2850).
Ez nem a csúcs, de majdnem annyit tud, mint a Neo 2T. Mindent tud, ami nekem kellett. De azért ez sem olcsó.
Hogyan működik ez az egész okosgörgőzés?
Sokat nem tudtam a görgőkről, valójában még azt is úgy kellett megkérdeznem, hogy ez az egész hogy is működik? Aztán szép lassan összeállt.
Van a görgő, ami önmagában tartalmazza a wattmérőt, a fordulatszámmérőt, a sebességszenzort, stb.. A görgőt egy szoftverhez kell csatlakoztatni (esetemben és a legtöb ember esetében a Zwifthez vagy a Rouvyhoz). Magyarul le kell tölteni a Zwiftet a mobilra vagy egy számítógépre, regisztrálni kell benne, ami nyilván fizetős, de persze van próbaidőszak – a görgővel együtt kaptam is egy hónapot. Az edzést ez a szoftver (Zwift) fogja vezérelni.
A lényeg az, hogy a Zwiftet kell elindítani ahhoz, hogy elkezd edzeni. A tekerés alatt látod (láthatod) az utat előtted és körülötted lévő világot, ez történhet mobil vagy laptop, tablet képernyőjén, de akár tévén is. Ez már egyéni igény és lehetőség kérdése. Ha tabletről vagy laptopról indítod a Zwiftet, ott látod, ha mobilról, ott. De mindezt ki is tudod tenni tévé képernyőjére is, ez történhet kábelen vagy kitükrözéssel is.
Ha elindítottad a Zwiftet, belépsz, akkor az alkalmazás (Bluetoothon vagy ANT+-on keresztül) érzékeli a görgőt (ha be van kapcsolva) és az abban található mérőeszközöket (wattmérő, fordulatszám, stb.), a pulzuspántot és egyéb eszközöket (lehet venni hozzá kormányra szerelhető távirányítót.)
Ezután már csak ki kell választanod a többezer lehetőség közül, hogy mit szeretnél csinálni: csak bicajozol a rengeteg pályán, kifejezetten edzel, mondjuk valamilyen intervallt az előre legyártott több tucat edzésterv valamelyikén (de te is tudsz csinálni), csoportos tekeréshez vagy netán versenyhez csatlakozol. De vannak többhetes edzési programok, felkészítők. Napestig lehetne sorolni a lehetőségeket, szerintem kicsit sok is.
A lényeg, hogy Te magad választasz a kedvednek, erőnlétednek megfelelően. Egyszerre több ezren, tízezren tekernek a szoftveren, azaz mindig lesz körülötted valaki, akihez csatlakozhatsz, akivel versenyezhetsz. Mindenféle nemzetből. Itt is vannak szakaszok, amiket mérnek (akárcsak a Stravában), lehet erősködni, vannak listák. Sőt, ami kifejezetten pozitív, hogy a saját időidet is szimulálják egy árnyékfigurával, így ha egy szakaszt már letekertél, akkor következőleg a korábbi legjobb időd vár a szakasz elején, megy veled a korábbi időd alapján és lehet vele versenyezni.
A watt a lényeg
A Zwiftben, amúgy nagyon helyesen, alapvetően a watt az alapmérték. Persze, fontos a pulzus, én is hordok pulzusmérőt, de mindent wattra mérnek (az eszköz nagyon pontos, a hibahatára 1%), Így például az edzések wattra mennek, mindig wattot kell tartanod, és ha bicajozol, akkor is a w/kg adatot írják ki a neved mellé. De egy versenyt vagy közös tekerést is watt alapján sorolják be kategóriákba.
Sőt, vannak ún. Robopacer-ek által vezett edzések, ahol kifejezetten konkrét watt/kg-ot kell tatrani. Ilyenkor konkrétan egy bicajozó robottal kell tartani a – mondjuk – 1.5, 2.2, 2.6 vagy nagyobb w/kg értéket. A robot nem lassít, így egy 30 – 50 km-t nem egyszerű tartani, de ha tartod, akkor remek edzés jön ki. A w/kg alap jó ahhoz, hogy nagyon nem fogsz profikkal összekerülni, csak többnyire a saját erőnléteddel rendelkezőkkel. (Elég azt túlélni, hogy ha egy mászás alatt, amikor már minden nyílásodon oxigénért kapkodsz, elhúz melletted valaki 3x-os sebességgel 🙂
Érdemes FTP tesztet, teszteket csinálni, erre van számos lehetőség és ha a kg adatok megvannak (Garmon mérlegről jön, de manuálisan is adhatod), akkor máris lesz w/kg adatod. Nagyon jó, hogy a tekerések alatt a közeledben tekerők adatait megjelenítik (jobb oldalt), így látod, hogy ki milyen w/kg adattal teker, mennyire van tőled, éppen edz vagy csak teker. (Aki edzés programot csinál, annak egy “tábla” van a bicaja előtt a pulzus adataival. Nyilván ilyenekkel nem is érdemes együtt menni, mert feladatot teljesít.)
A sima bicajozás közben élvezetes összekerülni másokkal, akár csak néhány kilométerre is. Volt, hogy összeakadtam valakivel és hosszú tízkilométereket együtt tekertünk, mert pont azt a pályát választotta, amit én, pont akkor indult és persze pont egyforma w/kg-on mentünk. Össze lehet akadni csoportokkal is, be lehet állni hozzájuk.
A csoportban tekerésnél a szoftver szimulálja a szélárnyékot, ez egészen biztos. Én onnan jöttem rá (azon túl, hogy csoportban a szélárnyék miatt kisebb watton lehet menni), hogy egyszer elnézelődtem és Coco-val, a 2,6-os Robopacerrel nem tartottam az FTP alatti tempóját és leszakadtam 15-20 méterre, és mire észbekaptam, akárhogy erőlködtem, már nem bírtam visszahozni a különbséget, egyedül nem tudtam visszacsatlakozni.
És persze az egész nagyon interaktív, lehet osztogattni a kudos-okat, Te is kaphatsz. Ezt a listán a névre kattintva tudod adni. Lehet csetelni (ennek sok értelmét nem látom, amikor levegőt is alig kapok 🙂 És persze kapsz jutalmakat, amik néhány másodpercig segítenek, ha rákattintasz (kisebb légellenállás, nagyobb erő, autós szállítás, stb.).
Mit tud a görgő?
Nagyon tetszik, hogy összecsukható, így kis helyen is elfér. És csendes. Hajtás közben semmi hangja nincs. A váltás és a lánc súrlódásának hangja sokkal hangosabb.
A görgő direkthajtású, azaz a kazettán keresztül közvetlenül a motort hajtjuk. Nincs szíj közbeiktatva, ami azért előny, mert nincs kopás, nyúlás, nem kell kalibrálni.
A trénernek nincs lendkereke, hanem egy motorral fejtik ki az ellenállást (virtuális lendkerék), aminek további előnye, hogy elég gyorsan és dinamikusan tudja módosítani a lendítés érzetét. A trainerben található elektronika és szoftver másodpercenként 1000-szer értékeli ki, hogy mit csinálsz. Ezért rettentő gyorsan tudja szimulálni az út lejtésének vagy a watt-terhelésének változását (vagy az egyik sebességfokozatról a másikra történő váltást), amikor a Zwift átadja az információkat a görgőnek.
A kedvencem, amikor hullámos úton tekersz, imádom azt az erdei utat! (fel 5-10% 100m hosszan, aztán lefelé 100 m – 8%, sokszor váltakozva). Ilyenkor szinte azonnal jön a változás érzete a pedálon. Lefelé könnyen tekered (lejtő szimulálás), aztán jön a 8-10% emelkedő és mint a valódi életben, gyorsan vissza kell kapcsolni. A pedál azonnal elnehezül. Egy pillanat alatt kistányéron kell lenned. Vagy amikor az edzések alatt, a kért watt-váltásoknál gyorsan kell az új watt-értékekre átállni.
Elektromágneses fékezése van és áram nélkül is használható. Van benne egy rendszer, amellyel a fék kifejleszti magának az energiát. 25 %-os emelkedőt és 15%-os lejtőt tud szimulálni (lefelé még gyorsul is! Sőt 55 felett a figura aerodinamikusan beül a vázra 🙂
A görgő nem csak az út emelkedését, lejtését, de az útmintákat is tudja szimulálni (például macskakő, murva vagy fahíd – ezek a Zwiftben rendszeresen felbukkannak), ami nagyon élethűvé teszi a tekerést. A murva 50 feletti lejtőn kifejezett Paris – Roubaix érzés. És a murván valóban nehezebb a tempót tartani.
A készülék alján van egy hangulatjelző világítás a padló felé (kék – kisebb watt, majd lila és aztán pirosra vált, amikor nagyobb wattokon nyomod, így ha lehajtott fejjel és kalapáló szívvel hajtasz, látod a fényeket 🙂
A Neo 2 Smart hivatalosan 2200 W-ot tud szimulálni. Ha csak nem vagy profi, akkor azt hiszem, ez bőven elég mindenkinek.
Merev? Mozog?
Féltem a merevségétől. Hiszen a görgők egyik legnagyobb hátránya, hogy – mivel be vannak fogatva egy fix talapzatra – nem tudod a természetes kerékpározást szimulálni, hiszen a valóságban, főleg kiállva, jobbra – balra döntöd a bicajt, előre – hátra mozogsz. A Neo 2 azonban már önmagában sem olyan merev, mint a többi görgő. Néhány fokos mozgást magától enged.
De nekem ez nem volt elég. Vettem hozzá egy gyárilag hozzá gyártott “Motion plate”-et, ami nagyfokú tengely- és oldalirányú mozgást enged a görgőnek (felháborítóan drága). Ezt az aljára kell rögzíteni és mehet. A görgő olyan lesz ezzel mint egy hinta. Úgy mozog előre – hátra (kb. 10-15 cm), valamennyi minimális oldalirányú dőlést is enged. Amikor kiállsz a nyeregből (vagy ülve nagy erővel tekred), a bicajel mozog alattad. Ettől sokkal természetesebb lett a görgőzés, na meg a bicajt sem károsítja annyira.
Egy irritáló mellékhatás: menetszél nélküli izzadás
A görgőzés mindenki által kihangsúlyozott tartozéka a törölköző és egy nagy teljesítményű ventilátor. Ezzel azonnal szembesülsz, ha elkezded a tekerést. Kint a szabadban sokszor észre sem veszed, hogy mennyire izzadsz, mert a szél vagy a menetszél azonnal felszárítja. De egy belső helyiségben nincs menetszél.
Ezért a törölköző és a ventilátor kötelező elem. A ventilátornak egyetlen baja van: nehéz úgy beállítani, hogy minden percben mindig jól fújjon. Vagy túlzottan fúj, vagy túl keveset. Szerencsére ma már megoldották ezt a problémát, mert a Wahoo kifejlesztett egy szélgépet, amely alkalmazkodik a tekeréshez. De hogyan? Úgy, hogy be lehet állítani a pulzushoz vagy a sebességhez. (Fixre is lehet tenni, de akkor felesleges megvenni.).
Nekem nagyon bevált. Csak bekapcsolom, beállítom, hogy mihez szeretném és megy automatikusan. Arra azonban rájöttem, hogy nem mindegy, hogy hogy használod. Nekem edzésre a pulzus alapú jött be, 70-75% felett már elég erősen fúj, 80-85%-nál pedig fázom (oké, én 18 fokban tekerek). De ha csak simán bicajozok Watopiában, akkor inkább a sebesség-alapút választom. 30-hoz közeledve már elég rendesen nyomja, a lejtőn 60-nál pedig rendes pofaszél van.
Ami nem tetszett: kisebb problémák, furcsaságok
Nagyon kevés ilyen tapasztaltam. Ezek is többnyire kisebb, bosszantó dolgok.
A legnagyobb negatívum: az ára. Amennyibe ez az egész kerül. Nehéz ezen túllendülni, mert bár ma már minden drága, de – és ez komoly – a mai okosgörgők és tartozékuk árán egy elég jó bicajt lehet venni. Persze, hogy egy klasszikust idézzek, hiába, azzal nem tudsz a -2 fokban, jégen tekerni.
A második rögtön az összerakásnál jött szembe: nincs a görgőhöz sor. Hm, a képeken, a dobozon van. Szerencsére volt otthon egy, de ha nem lett volna, akkor bizony mehettem volna beszerezni. Másrészt azért egy ilyan árú görgő mellé adhatnának egyet…
A hátsó kerék és az átütőtengely berakása után vettem észre, hogy a féktest hozzáér a görgő műanyag külsejéhez (tárcsafékes bicaj) és kicsit nyomja. Utánaolvastam külföldi oldalakon és persze erre is megvan a megoldás: nem vettem észre, de a tengelyekhez adtak egy alátétet, amit be kellett tenni a felfogatáskor. ezzel már rendben volt, bár a hely így is szűk, de nem ér hozzá. Egyébként adnak átütőtengelyhez és gyorszárhoz is mindent (gyorszárat is).
Mivel a görgő ANT+ Vagy Bluetoothon keresztül tud kommunikálni a számítógéppel (nálam a Bluetooth a nyerő), kipróbáltam Windows gépen is, hogyan működik. Meglepetésre simán felment a program (van külön Windowsra letölthető). Viszont abban a gépben csak egy külső Bluetooth adapter van, ami valószínűleg nem a legcombosabb vagy legújabb, ezért elég sokszor leszakadt a pulzus vagy a pedálfordulat. A 2021-es Macbbok Air-en minden mindig gond nélkül működik.
A Motion Plate (ami mozog a görgő alatt) magasít a görgőn, nem is keveset. Ráadásul adnak hozzá egy másik első kerék tartót, ami sokkal magasabb az eredetinél. Pont annyival lesz magasabb a felépítmény, hogy alig tudj felszállni a bicajra. Kicsit nyújtózkodni kell fel- és leszálláskor. Ez van. Egy peront már csak nem építek hozzá!
Először nem is gondoltam rá, de aztán gyorsan rájöttem, hogy a görgőzés közben a cuccokat valahova tenni kell. Telefon, laptop, törölköző, szemüveg, stb. Méghozzá megfelelő magasságba. Gyorsan kerestem valamit, amire rátehetem. Aztán vettem egy tartót, de erre gondolni kell.
Egy görgő = egy bicaj?
És utoljára egy olyan kisebb „probléma”, ami nem is probléma, de ha nem egyedül akarod használni, az lehet.
Ez a görgő alapvetően egy kerékpárral egy ember szükségleteit látja el. Hacsak nem vagytok ugyanolyan méretűek. Nyilván lehet a bicajokat cserélgetni, gyorszárast sokkal könnyebb, azért az átütőtengelyes állandó levétele, felrakása nagyban növeli a sérülésveszélyt. De ha nem olyan setup van a másik bicajon, mint ami fent volt, akkor azonnal sort is kell cserélni. Ez már nem fél perc.
Erre akkor gondoltam, mikor a család többi tagja is ki akarta próbálni. A fiaimmal szerencsés vagyok, mert pont akkorák, mint én, így ott nem kell semmit állítani. De a feleségem sokkal alacsonyabb, nem lenne elég a nyerget lentebb tenni, hanem másik bicajt is be kellene rakni, másik sorral. És sajnos átütőngelyről gyorszárasra kellene szerelni, hiszen Ő nem országutizik. Még bonyolultabb. Ez nyilván nem kicsi macera.
Tehát. Ha többen akarják használni, nem mindig járható ez az út vagy csak sok macerával. A Garmin és a Wahoo is kitalálta erre a megoldást: komplett görgőbicaj. Igaz, ez már tényleg az arany árában van, de ennél feljebb nincs!
Ezeken már pillanataok alatt lehet másik felhasználót beállítani. Oké, ezek egy fullos karbon bicaj árába kerülnek, ez tény. De akinek van rá pénze és többen akarják használni, biztos megéri.
Összefoglalás
Nyilván nem lehet elmenni azon kérdés mellett, hogy mindez szép és jó, na de mennyibe fáj? Ahogy azt tudtam is, a görgőzés nem olcsó dolog. (Na de mi olcsó?) Egy közepes görgő is százezres tétel, a jobbak több százeresek, a Tacx program is fizetős és sok egyéb kellhet még. Annak idején azt számoltuk, hogy egy okosgörgő árából megvan a téli ruha + egy használt téli, elnyűhető bicaj. És ezt most is fenntartom. Aki erre akar költeni, mélyen a zsebébe kell nyúlnia.
Ettől függetlenül engem ez az egész okosgörgős, Zwiftes világ pont annyira fogott meg, mint amennyire eleinte ellene voltam. Ebben biztos közrejátszott az is, hogy a jelenlegi tél nem túl bicajosbarát, illetve én a közel a legjobb konfigurációt vettem meg. Persze van ennél olcsóbb is, ⅔-ad, fele áron is van görgő. Nem csak a Neo 2T létezik, aminek a hivatalos ára általában 1100-1200 euro, itthon 500 ezer ft. Én az enyémet sokkal olcsóbban vettem, és az nem is a 2T.
De talán pont az fogott meg a legjobban, hogy ez az egész már nem csak görgőzésről szól, nem csak arról, hogy lehajtott fejjel nyomjuk a 220 wattot. Annál sokkal többről. Egy “valódi” virtuális életről a nyeregben. Amikor tekersz, gyakorlatilag világpolgárként egy nem létező, de jól kitalált, a figurák mögött valódi bicajosokkal teli világba csöppensz bele. A grafika oké, a Watopia világa is szép, jók a pályák, sok az edzés-lehetőség. Jól megcsinálták. Belépsz, részese leszel ennek a szubkultúrának, ausztrálokkal, japánokkal, amerikaiakkal nyomod együtt. (Nagyon kevés magyarral szoktam talizni). Ez jó és sokat segít elviselni a monotonitást.
Ugyanakkor a technikai részletek sem elhanyagolhatóak. A görgő sokkal jobban szimulálja a valódi tekerést, mint gondoltam volna. Nagyon élethű érzés, gyors váltásokkal és reakciókkal. A technikai pöpec és jól kitalált. Minden olajozottan összeáll, simán és egyszerűen megy, élvezet felülni a nyeregbe. Mikor még nem volt meg, azt gondoltam, hogy kifejezetten nehéz lesz motivációt találni rá, de ez nem így van.
A görgőt lehetne amúgy Zwift nélkül is használni, csak magában, sőt áram nélkül is megy, de ennek az egésznek úgy sok értelme nincs (max levezetésnek a versny után). Rengeteget jelent az optimális környezet, a plusz hozzáadott érték. Mint pl. a szélgép, a Motion Plate, a tévére kivetítés (nekem azért is van erre szükség, mert a telefont vagy a tabletet már nem látom közelről), a valódi emberekkel való kommunikáció és interakció a bicajos figurák mögött, az egész interaktivitás. Szóval egyáltalán unalmas.
Nem mondom azt, hogy olyan mint az élő tekerés. Hiszen azt soha nem fogja olyan jól szimulálni, de nagyon jól pótolja, amikor nem lehet kimenni. Persze alig várom, hogy valóban tekerjek, hiszen a virtualitás soha nem tudja a valódi tájat, a tekerési érzést, a szelet, az illatokat, a látványt és a közös tekerés alatti beszélgetéseket, élményeket visszaadni, de engem ez az egész meggyőzött. Legalábbis a hideg és nem bicajozható napokra biztos. Örömmel ülök fel.
——————-
(A cikket senki nem szponzorálja, nem fizetett érte senki és az említett termékeket nem kölcsönkaptam tesztelésre, hogy cserébe írjak jót (bárcsak megkérnének 🙂 Ellenben saját pénzemen vettem meg mindent. Szóval mindentől és mindenkitől függetlenül íródott és a saját véleményemet tartalmazza.)
Hozzászólások