Milyen BH ebike-ot érdemes venni?

Korábbi cikkünkben arról írtam, hogy milyen szempontok szerint érdemes BH országúti kerékpárt venni. Most azt nézzük meg, hogy miként válassz BH ebike-ot. Azért is érdemes áttekinteni a kínálatot és megtalálni a legjobb vételt, mert a BH ebike-palettája nagyon széles és rendkívül összetett. Több mint 20 fajta ebike-ot gyártanak 4 féle kategóriában, nem csoda tehát, ha valaki ezt nehezen látja át. Mi segítünk!

Mi az az ebike? 

Kezdjük eg ykis gyorstalpalóval, ha valaki ezzel nem lenne tisztában!

Az ebike egy összefoglaló név azon kerékpárokra, amelyek elektronikus rásegítést és hajtást kaptak. Ebike lehet bármilyen típusú kerékpár, elektromotort és akkumulátort tesznek hegyi kerékpárba, túrabicajba, országútiba, gravelbe, gyerekbicajba, stb.

Szóval az “ebike” egy összefoglaló név azokra a bicajokra, amelyek működési elve nagyon egyszerű: a bicajon található egy kisegítő elektromotor, amit egy akkumulátor táplál. Az ebike motorja csak akkor segít a felhasználójának, ha az tekeri a bicajt, ezek nevezzük pedelecnek (ez a “pedal electric cycle” – rövidítése). A legtöbb ebike 26Km/h-ig segít, ha afölött mész, akkor automatikusan lekapcsol a rásegítés, de tekerni könnyen lehet tovább. Léteznek a sport ebike-kok, ezekre a motor 50 km/h-ig segít rá, viszont a legtöbb országban ezekhez már rendszám és biztosítás szükséges.

Amikor ebike-ot szeretnél venni, ugyanúgy meg kell határoznod, hogy mire fogod használni, mintha “normál” bicajt vennél. Azaz ki kell választani a típusát. Országúti? Hegyikerékpár? Túrabicaj legyen? Városban járnál vele? Mivel ma már rengeteg féle bicaj létezik, segítünk abban eligazodni, hogy milyet vegyél!

Túra és városi ebike

A legtöbb ebike-ot a felhasználók túrázni vagy városi tekerésre vesznek. Ebből a csoportból érdemes kivenni a sport céllal használt ebike-okakat, ezzel később foglalkozunk.

Core Jet: szép, arányos, sokat tud és nagy a hatótáv. Bérelhető is.

Mire kell figyelni? A túrázás és a városi bicajozás alapvetően két külön műfaj, ezért nem érdemes összekeverni (pedig sokan teszik). Városba olyan bicaj kell, amelyről könnyen le tudsz szállni, de ami átmegy a padkákon, erős, amelynek nem feltétlen van nagy akksija, viszont lehetőleg könnyen kezelhető legyen és ha lehet, könnyá is. Tipikus városi bicaj a kis átlépésű, V alakú vázas ebike. 

Ha túráznál, ennek pont az ellenkezőjére van szükség: hatékony, erős és lehetőleg kis fogyasztású motor, minél nagyobb hatótáv (nagy akksi), erős felépítés (táskákat cipelni). Nyilván fontos mindkét esetben a csomagtartó és a sárvédő.

A BH esetében a túrabicajok az Atom- és a Core-család tagja. Kifejezetten túrára az Atomx Cross, a Core Cross és az Atome bicajokat ajánljuk (a Jet a női kivitel).

A Core család (Cross és Jet – a Cross a férfi, a Jet a női változat) olyan bicaj, amire tényleg szükség van: viszonylag könnyű ebike (20kg alatt), kecses, a motor kicsi, alig látszik (2,1 kg!), ennek ellenére erős, 65Nm, az akkumulátor pedig 540 – 630 Wh-át tud. Rendelkezik sárvédővel és csomagtartóval. Mivel a motor kicsi, a bicaj könnyű, a fogyíasztása is kicsi. A bicajt mi is teszteltük, a b4f-túrákon ezzel szoktak tekerni az utasok, így látjuk, hogy bőven bírja a 100-120 km-t.

AtomX pro: ez egy tank! Erős motor (90Nm), nagy akkumulátor (720Wh). Mindenen átmegy!

Kifejezetten kedvencünk az AtomX családból a Pro változat, amely egy igazi különlegesség: Karbon vázas összteleszkópos túra gép! Erős motor (90Nm), nagy akkumulátor (720Wh). Használhatod túrára, városban, erdőben és murván. Egy valódi tankról van szó, amit semmi sem tud megállítani!

Városba a Core City és Street családod, valamint az ATOMs és az ATOMs családot. Ezek töbnyire erős motoros, nagy akksis, alacsonyátlépésű gépek.

eMTB – elektromos hegyikerékpár

Amennyiben ösvényekre, murvára, a hegyek közé akarunk menni, érdemes elektromos hegyikerékpárba fektetni. Ezeket a gépeket arra tervezték, hogy bármilyen emelkedőn, akár köves terepen is kényelmesen elmenjenek. Tehát legyen rajtuk teleszkóp, általában elől és hátul is, jó legyen a terepezési képességük, a váz geometriája ezt segítse, legyen rajtuk vastag, rücskös gumi. A  motor legyen erős, nyomatékos, az akksi pedig bírja a lehető legtöbbet. Itt azért nem a hatótáv számít, mert terepen nem megyünk annyit. Viszont a szint az tud jelentős lenni.

Elektromos hegyikerékpárból vehetsz:

  • Endurót (régebbi nevén Downhill – lesikló bicaj), amellyel elsősorban lefelé csapatsz (emiatt ennek úgy kell kinéznie, mint egy tanknak).
  • Cross Country bicajt (XC), amely inkább filigrán, könnyű és hatékony, arra tervezték, hogy mind a felfeléken, mind a lefeléken jól és gyorsan menjen.
  • Trail-t, amely a hegyikerékpárok középútja, a mindenes, az igásló, amely az enduro és a cross country (XC) között egyensúlyoz a maga elnyűhetetlen mindent bírásával. 
iLynx Trail 2025: Nagyon könnyű, erős, mindent kibír, TOP felszereltség.

A BH elsődleges profilja a hegyikerékpár, van világbajnokságot nyert XC-bicaja, de a Trail és az Enduró kategória is olyan fejlesztéseket tartalmaz, amelyek a világ legjobb hegyikerékpárjaivá teszi ezeket a gépeket. 

A legjobb általános hegyikerékpár az iLynx Trail, alu vagy karbon kivitelben. Rengeteg felszereltsési fokozatban kapható, a teteje karbonkerékkel, TOP-felszereltséggel. Az általunk is kedvelt iLynx trail carbon 8.7 a középtől magasabb szint, egy nagyon szerethető, kifejezetten filigrán, könnyű (19kg!) összteleszkópos bicaj. Ösvényekre, lefelékre és felfelékre is használható. Karbon vázas, csúcs Fox-teleszkópokkal és XT-szette szerelt, mégis nagyon jó áron kapható. De megveheted alu vázzal, kisebb akkumulátorral is.

Sport ebike

A sport ebike egy külön kategória. Általában azokra a bicajkra mondjuk, amelyek általános sportolásra használhatóak. Ezek kicsit hegyikerékpárok (teleszkóp), kicsit városiak (könnyűek), kicsit fitness gépek (leizzadni sport közben. A közös többszörösük a nem túl specifikus, de nagyon széles felhasználási spektrum.

A BH legjobb sport ebike-ja a méltán kedvelt Core Pro. Ez egy hegyikerékpárnak kinéző, de valójában inkább fitness-bicajként használható gép. Azaz sportolásra. Elugrasz egy órát tekerni a sport kedvéért. Vagy leviszed a Balatonhoz és megkerülöd vele a tavat. De jó arra is, hogy ha a barátokkal gurulnátok egyet.

A BH Core Pro ebike egy általános felhasználású sportgép. Könnyű és kifejezetten szép.

A gumija széles, bírja a terepet, a váza alu, az egész bicaj nagyon könnyű (19kg) és kifejezetten kecses, viszont a motor kisfogyasztású és erős az akksi pedig hosszan bírja (540wh). Mivel a bicaj a könnyű kategóriába tartozik, a súly és a takarékos motor miatt nincs nagy fogyasztása, a hatótáv 140 km is lehet (letesztelve – itt olvashatsz róla). A bicajhoz alapban jár az XPro pótakkumulátor (erről később).

Országúti és gravel ebike

Természetesen ma már gyártanak országúti ebike-ot is. A BH ebben megelőzte korát, már nagyon régen kínálják az országúti szegmensben a bicajokat. Alapvetően van egy csúcsmodell paletta (iAerolight), amely nagyon drága, de nagyon könnyű és erős, nagy hatótávval. Másrészt viszont van a mindenki által elérhető és megfizethető modell-család is (RS1)

A BH országutikra a kis súly mellett a középmotor jellemző. A cég saját motorjait szereli be a bicajokba és nem az általános, hátsó agyas Mahle-motorokkal operál. Ez lehetővé teszi a kisebb súlyt és a jobb súlyeloszlást. Ha ugyanis a motor a hátsó tengelyben van, a bicaj farnehéz lesz,, ami rontja a kormányozhatóságot és a tekerési élményt.

Az iAerolightról meg nem mondanád, h elektromos. Csúcstechnológia.

Az „általános” modell, az iRS1 dizájnját a normál országúti paletta RS1 bicajától örökölte. A legmagasabb felszeletség az Ultegra DI2-val szerelt. A motor BHZ SEG, 65Nm, az akksi 630Wh. Ezzel 120-150 km-t is el lehet menni. A bicaj – az ebike – 13 kg körül van.

A csúcsmodell iAerolight a modern technológia és dizájn csúcsa. A bicajról ránézésre meg sem lehet megmondani, hogy ebike-ról van szó. Kifejezetten szép és karcsú. A motorja BHZ SEG, tehát saját, de az is alig több 2 kg-nál. Ennek ellenére 65Nm nyomatékkal rendelkezik. Az akkumulátor 410Wh, viszont alapban jár hozzá az XPro külső akkumulátor, így a teljes kapacitás 600 Wh! A dura-Ace felszereltséggel, karbonkerékkel 13 kg alatt van. Igazi álomgép! Csak összehasonlításképpen: gyárt könnyű bicajokat a Specialized is, a világ egyik legnagyobb kerékpérgyártója, az általunk birtokolt és kölcsönözhető Specialized Turbo Vado 4.0 Sl – superlight! – 16 kg, a motorja 35 Nm, az akksi 320 Wh!

Természetesen az orsztáguti szegmens mellett a Gravel is megkapta az elektronikus változatát. Egész jó áron kapható az iGravelX, amely tökéletes választás. A technikai tudás az országúti modellhez hasonlít. Itt is a felső két modellhez jár az XPro külső akksi, tehát az akku-kapacitás 600 wh. 

XPro akkumulátor

Utolsó pontként kell megemlítenem meg az XPro akkumulátort, amelyről írtam korábban. Sok ebike modellhez jár alap esetben, de külön is megvehető. Ez egy kulacs alakú akkumulátor, amelyet a kulacstartóba kell beletenni, így az a beépített csatlakozón keresztül csatlakozik a rendszerhez, hozzáadva ahhoz 180 Wh kapacitást.

Alapesetben általában jár a felső kategóriás vagy a legjobban felszerelt gépekhez, de ezen túl majdnem minden szériába be lehet építeni egy szett megvásárlásával.

Xpro külső akkumulátor

Amennyiben BH ebike-okkal kapcsolatban vagy ebben a témában kérdésed lenne, keress bennünket!

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
57. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?