Kevés olyan jó dolog törént a kerékpáriparban az elmúlt években, mint az ebike-ok kitalálása, forgalmazása és térnyerése. Az elektromos kerékpárt két csoportnak fejlesztették ki: azoknak, akik nem akarnak és azoknak, akik nem tudnak megerőltetőbb túrákat tenni. 

A túráinkon én azt látom, hogy vannak, akik kisebb – nagyobb küzdelem árán, de mégis csak le tudnák tekerni a napi penzumot, fel tudnának menni az emelkedők tetjére, de mégsem szeretnék a tekerés élményét elrontani azzal, hogy szó szerint megszenvednek a sikerért. Inkább gyönyörködnének a tájban, beszélgetnének és élveznék a pillanatot. 

A másik csoport viszont vagy a korából vagy a fizikai állapotából fakadóan nem tud már rásegítés nélkül annyi kilométert vagy olyan sok szintet menni. 

Szerencsére ma már lehetőség van arra, hogy ezt a “problémát” az ebike-kokkal kiküszöböljük. Az ebike ugyanis egy olyan kerékpár, amit elektromos hajtással egészítettek ki. Ez azt jelenti hogy egy nagy teljesítményű akkumulátor energiáját felhasználva egy elektromotor segít rá a tekerésre. A rásegítés mértéke többnyire 4 fokozatban állítható. Az akkumulátor tölthető, egy feltöltéssel akár 80-100 km-t is meg lehet tenni a bicajjal, okosan használva pedig még többet is. Természetesen ez függ a szintkülönbségtől is, pl. tisztán hegymenetben 1200-1400 m szintet tudnak. (Részletes cikkünk – Ebike: motor vagy kerékpár? itt található!)

Egy modern, prémium ebike: masszív, erős vázszerkezet, rejtett akkumulátor, középmotor

Hosszú évek óta vezetek túrákat a legkülönfélébb utakon: vannak nagy hegyek erős kaptatókkal, átlagos, 3-400 méteres dombokkal megszórt túrák és léteznek könnyebb utak, ahol alig van szint. Ma már odáig jutottunk, hogy alig van túránk, ahol ne jönne ebike-os. Sőt, vannak kifejezetten ebike-túrák. Sokan hozzák saját ebike-jukat, de rengetegen kölcsönöznek tőlünk. Az ebike tehát él és virul, terjed és úgy látszik, hogy nincs, ami megállíthatná a térhódítását.

Ebben a cikkben megnézzük az előnyöket és a hátrányokat.

Előny

Legalább mozogsz

Ahelyett, hogy otthon ülnél, mert nem bírod vagy akarod a tekerést, az ebike-kal legalább bicajozol! Az ebike jelentős motivációs tényező, hiszen nem fog visszatartani a kerékpározás nehézsége. Rengeteg olyan utasunk van, aki az ebike nélkül el sem jött volna a túrára vagy ebike nélkül nem is bicajozna. Azzal pedig igen! A tekerés egészséges, fontos, hogy mozogj! Az ebike-kal ezt teszed, mivel a rásegítés csak akkor működik, ha tekered! 

Kényelem

Az elektromos kerékpár lehetővé teszi, hogy kevesebb erőfeszítéssel bicajozz. A fizikailag gyengébbeknek lehetőséget biztosít arra, hogy tekerjenek. Ez nem csak egy másfajta, de akár egy második kerékpáros élet is lehet. Arról nem is beszélve, hogy ezzel úgy járhatsz munkába, hogy nem izzadsz meg! Vagy, ha sok csomagot viszel, ami plusz 10-20 kg is lehet, azzal is könnyebben boldogulsz!

Akinek jelentős súlyfeleslege van, de kerékpározni szeretne, ezzel megteheti. Viszont arra figyeljen, hogy a plusz kilók (itt most inkább a jelentősebb, +20-40kg-ról beszélek) erősen csökkentik az akkumulátor kapacitását (akár 20-30%-kal is). Tehát ők nem tudják kihasználni a becsült átlagos távolsági értékeket! Nem egy olyan utasunk volt, akinél ez fennállt!

Akksi nélkül is használható

Ha egy ebike akkumulátora lemerül, akkor tovább tekerhetsz, mint egy normál biciklivel. A gyártók jól megoldották a sima és könnyű tekerési élményt akksi nélkül is. Nyilván az ebike nehezebb, mint egy normál kerékpár, de alapvetően ugyanúgy tekerhető, sőt, néha azt érzed, hogy még simább is a tekerési élmény! Tehát nem fog úgy leállni, mint egy autó, ami ha lerobban vagy kifogyott a benzin, akkor nincs tovább. Persze egy erősebb emelkedőn nem biztos, hogy fel tudsz tekerni, max. feltolni (bár a súlya miatt ez sem egyszerű), de ezen túl pontosan úgy használható, mint egy normál bicaj. 

Hegyre fel!

Az e-bike fő előnye a legtöbbet emelkedőkön nyújt: Aki nem tud vagy szeret emelkedőkre tekerni, azoknak ez telitalálat! Természetesen ilyenkor az akksi is sokkal jobban merül, hiszen ez sok energiába kerül, mivel állandóan használod a rásegítést, ráadásul minél meredekebb az emelkedő, annál erősebbet, de a prémium gépek 500-es vagy 625-ös akksival már 1000-1400 m szintet is tudnak. Ha olyan terepre mész bicajozni, ami nehezebb, mint amit meg tudsz tekerni, gondolkozz el egy ebike-on!

A fun faktor

Nem egy utasomon látom, hogy amúgy jól ellenne ebike nélkül is, de rettenetesen élvezi az elektromos kerékpárt. És ez érthető is. Én is használtam már sokat, ha ebike-túrát vezetek, akkor néha azzal megyek, hogy az utasokkal együtt tudjak tekerni. Ha nem ebike van alattam, hanem országúti kerékpár, akkor a meredekebb emelkedőkön nyilván előnyben van az ebike, viszont lejtőn és vízszintesen ez fordítva van.  Erre egyébként figyeljetek is oda! Ha a társaság nagyrésze ebike-kal teker, esetleg le fogtok maradni! Szóval pontosan értem és tudom, hogy miként húzódik mosolyra a száj, amikor egy 8-10%-os emelkedőn a 4. rásegítési fokozatban szinte kiugrik a gép alólad. Döbbenetes és meghatározó élmény.

Környezetbarátság

Az ebike környezetbarát – akárcsak egy normál kerékpár. Nem bocsát ki káros anyagokat a légkörbe, hiszen elektromossággal működik. Természetesen az akkumulátor előállítása és későbbi tárolása, felhasználása már nem annyira környezetbarát, de ez nem ennek a cikknek a lényege.

Nagyobb érték

Igaz, hogy sokkal drágább, mint a normál kerékpár, de sokkal jobban tartja az értékét is, ha el akarod adni.

Hátrányok

Ha lemerül az akkumulátor

Nos, igen, az akkumulátor sem végtelen energiaforrás. Ha lemerül, akkor sokkal nehezebb dolgunk lesz és bármilyen nagy akksival is veszed, az mindig kevés lesz. Persze az ebike így is tekerhető, de mivel kb. 25 kg, ezért az akksi nélkül nem egyszerű tovább menni. Persze ez a terepviszonyoktól is függ: sík vagy nagyon enyhe terepen nem jelent gondot, hiszen pont úgy viselkedik, mint a normál bicaj, de a nagyobb emelkedőkön a jelentős súlytöbblet elég nagy problémát okoz. Én tekertem 25 kg-os ebike-kal hegyek között 8-10% százalékos emelkedőkön felfelé hosszú kilométereket… Nos, azt gondolom, kevesen szeretnék ezt kipróbálni.

Egy könnyített ebike: kis teljesítményű motor, kis kapacitású akksi, könnyű bicaj, de így is jelentős hatótáv.

Ugyanakkor ez a szituáció is nagyban függ az ebike fajtájától: ha montizol, akkor ott olyan az áttételezés, hogy akksi nélkül is menni fog. Egy túragépen, ahol az áttételezés sokkal kevésbé „emelkedőbarát”, már nem biztos. Másrészt ma gyártanak könnyebb akkumulátorral és motorral szerelt ebike-okat, amelyek ugyan kisebb teljesítményűek, viszont „csak” 15-16 kilósak, ezeket biztos jól tudod használni hegyre is. akksi nélkül. (Erre példa az általunk tesztelt Specialized Turbo Vado Sl, amit ki is bérelhetsz!)

Akkumulátor-szorongás

A túráinkon ebike-ot használók aggódása már nem arról szól, hogy vajon bírni fogom-e a túrát, hanem arról, hogy az akkumulátor bírja-e és mennyit megy el? A saját teljesítményünkért aggódást felváltotta az akkumulátor-szorongás: vajon hány km-t fog elmenni egy töltéssel? Ha több ebike-os van, akkor általában azzal vannak elfoglalva, hogy egymást kérdezgetik, hogy “neked mennyit megy még el”? Ez a tapasztalat. és rendkívül vicces látni utasokat, ahogy a táj szépsége vagy a tekerési élmény helyett állandóan a kijelző „range” értékét bámulják és ha jön egy hosszabb emelkedő, ahol az akksi arányosan jobban fogy, rémülten kérdezik, hogy elég lesz ez?

Ami persze eleve marhaság, mert egyrészt inkább élvezni kellene a túrát, másrészt az akkumulátor kapacitása nagyban függ a használattól is: aki okosan kapcsolgatja, annak többet is elmegy, aki pedig állandóan a nagyobb rásegítési fokozatokban használja, sokszor feleslegesen, annak hamarabb lemerül. Ezt is meg kell tanulni használni. Ugyanakkor nem is a távolság a lényeg, hanem a szint, hiszen általában ott használja mindenki a rásegítést. A mi ebike-jaink mindenesetre 80-100 km-t és 1000-1200 m szintet majdnem mindig bírnak, ennél többet pedig nem nagyon megyünk, ezért teljesen felesleges aggódni!

Addiktív

Talán a legmeglepőbb hátrányos tulajdonsága. Rettenetes függőséget okoz. Már persze azoknál, akik eleve a célcsoportjai. Egy sokat tekerő bicajos, aki alapvetően normál kerékpárral teker, nyilván nem fog rászokni, de kipróbálva még ő is csak csettint. És aztán sokszor eszébe jut az emelkedőkön, hogy „de jó lenne most egy ebike”! Szóval ha egyszer kipróbáltad, onnan nincs megállás, ilyet szeretnél! Az ember gyermeke már csak ilyen, mindig a könnyebb ellenállás felé igyekszik (persze nem mindenki 🙂

Drága

Ezen nincs mit szépíteni, drágák. Egy normális (még csak nem is feltétlen prémium márkájú) ebike 7-800.000 ft-tól kezdődik, a prémium márkák pedig inkább egymillió körül és felett vannak, a határ a csillagos ég. Mindenkinek ki kell számítani, hogy megéri-e, mert ha évente csak néhány alkalommal van rá szükség, akkor egyszerűbb bérelni. Aztán persze az is lehet, hogy nem drágák, csak a mi fizetésünk kevés. Tőlünk nyugatabbra 2-3000 euros árért jutsz hozzá, ami egy félhavi vagy havi fizetésed lehet. Itthon ez inkább több havi fizetés ára…

Nehéz

Egy ebike egy normál kerékpárhoz képest nehéz. Nagyjából 25kg, egy átlagos bicaj pedig 14-16 kg, persze lehet 7-8 kg-os is, de olyan keveseknek van. A bicaj súlya pakolásnál és az akksi kifogyásánál jelent gondot. Ahogy írtam, ma már látszik egy olyan fejlesztési irány, hogy könnyebb akkumulátorral és motorral, de kisebb teljesítménnyel gyártanak ebike-okat, amelyek így kb. 15-16 kilósak, de ezeknek az áruk még a normál ebike-hoz képest is drágább. (Lásd Specialized Turbo Vado SL).

Szállítás

Az ebike-ok szállítása nem magától értetődő. Aki a kocsi tetején szokta vinni a bicajokat, annak újra kell gondolnia a szállítást. Az ebike súlya miatt ugyanis nem tudod a tetőn szállítani (illetve tudod, de nem tanácsos), mert nem bírja el a tartó és a keresztrúd. Másrészt befogatni sem könnyű az akkumulátorokat tartalmazó vastag cső miatt. Az ebike-okat a vonóhorgon kell szállítani, ami, nem kis költség. De ha van is vonóhorgod, venni kell rá egy ebike-okat elbíró tartót. Vagy marad a kocsi belseje, de oda a súlya miatt berakni is elég macerás, csajok önállóan meg se próbálják! 

Elektronika = meghibásodás?

Ahol elektronika van, az nyilván bonyolultabb, mint ahol nincs. A kerékpár egy végtelenül egyszerű szerkezet, kerekek, váz, fékek, kormány, fogaskerekek. Ezekben nincs semmi elektronikus, simán működik manuálisan, a fizika törvényei szerint minden. Persze ma már ez sem igaz teljesen, mert egyre több bicajon van elektromos váltók, hidraulikus fék, stb., de a legtöbb bicaj még manuális.

Az ebike nem ilyen, ott van van motor, akkumulátor, kijelző és vezérlő elektronika, ami gyk. egy számítógép programokkal és néha ABS is (igen!). Nyilván ahol az elektronika megjelenik, ott minden bonyolultabb és nehézkesebb lesz: lefagy a kijelző, rosszul mér a számítógép, nem hajt a motor, stb.

Gepida Alboin 1000 SLX ebike

Ennek ellenére az én tapasztalatom az, hogy ezen létező gond mellett a gyakorlatban alig fordul elő hiba. Az ebike-rendszerek nem bombabiztosak, de a tapasztalat azt mutatja, hogy jellemzően nincs azokkal baj, stabilan működnek.

Összegzés

Számomra nem is kérdés, hogy ha valaki ki tudja fizetni és szüksége van rá, vegyen magának. Megéri, mert visszaadja a tekerés és a szabadság érzését, ha nem is használod mindig ki, de a motor és az akksi nyújtotta biztonság mindig ott lesz. Aki pedig nem tudja kifizetni, de szeretné használni, béreljen

Viszont ne gondold azt, hogy az ebike minden problémát megold! Ahogy mondani szoktam, ehhez is kell kedv, itt is el kell indulni, fel kell ülni a nyeregbe, ezt is kell tekerni, szóval a pozitív hozzáállásod itt is szükséges. 

Számos utason láttam a meglepődést, mikor ráült. Sokan gondolják, hogy ezzel minden könnyen megy. Nem így van! Bár jelentősen megkönnyíti a felfeléket, de a bicajozás egy ebike-kal sem pille könnyű. Ezt is tekerni kell, magától nem megy. És ha kisebb rásegítési fokozatban használod, nem kapcsolsz fel állandóan,  ha például spórolsz az akksival, akkor közel annyi erőt és energiát kíván, mintha egy sima bicajt tekernél. Ha az akksi lemerül, miközben hozzászoktál, hogy állandóan azt használod, bajban lehetsz. És akkor ott van még az akkumulátor-szorongás, amit nem fogsz tudni elkerülni.

Szóval remek találmány, öröm használni, de mindenkinek magának kell átgondolni, hogy a kerékpározásba, mint sportba, aktivitásba mennyi saját energiát és időt akar belefektetni és ez alapján kell dönteni, hogy megéri vagy sem.

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?