TOP10 kerékpáros körút a Dunazugban
A Velencei-hegységben Nadap után.

8. Velence100 Diósdról (/Biatorbágyról)

Táv: 100 km
Szint: 1000 m
Link: Garmin Connect térkép (Biatorbágyi elindulással)
Strava térkép (Diósdi elindulással)

Térkép: Velence100

Egy hosszabb távú kedvenc, ha van kb. 4-5 órád, akkor ez a Te utad! A kör a Velencei-tóhoz visz a 7-es úton, majd a Velencei-hegységen és a Vértesalján keresztül visszaér az Etyeki-dombságra. Ez egy aránylag keményebb útvonal, senkit ne tévesszen meg, hogy nem magashegységekben tekerünk, ugyanis így is összejön egy ezres szint. Érzetre pedig még hosszabbnak és nehezebbnek tűnik.

Az utat természetesen kezdheted bármelyik pontjáról, pl. Biatorbágyról is. Én Diósdról szoktam tekerni. Ha Diósdról indulsz, akkor az út eleje Diósdon belül visz, annak is a legszebb, legnyugodtabb részén, Diósdligeten, az ősfenyves részen. Az első néhány száz méterben a Vadvirág utca hullámos dobjait tekerjük meg, majd a kereszteződésben (balra) rákanyarodunk a Fenyősorra és a Homokbánya útra. Egy elég meredek és hosszú lejtővel folytatjuk utunkat, ami kivisz a 7-es útig, ahol jobbra kanyarodunk.

Innen már Érden haladunk, a pataki cukrászda előtt jobbra térünk le a 7-esről, majd kis utcákon jutunk el a Kossuth Lajos útra, ahol egy nagyon élvezetes, több km-es 1-2%-os lejtővel jutunk el a Sóskúti úthoz. Itt balra kanyarodunk, ki a 7-es út felé, a Zámori útra, majd onnan jobbra a Fehérvári útra. Itt érjük el a 7-es utat. Amennyiben Biatorbágyról indulnál, van egy alternatív, rövidebb útvonal, Sóskúton keresztül egy nagyon szép völgyben (lásd a Biai-tó kör Diósdról leírást).

A Velencei-hegységben Nadap után.

A 7-es út senkinek nem kedvence, de azt hiszem, hogy már néhány év alatt is sokat változott a közlekedési kultúra. Ma már a Velencéig tartó kb. 25 km-es szakaszt egy-két dudálással is meg lehet úszni. Az út elég széles és bár a kocsik rendszeresen a saját sávodban kerülnek ki, már közel nem életveszélyes. Az egyetlen negatívum, hogy Pettend és Velence között még mindig kint van a kerékpározni tilos tábla (párhuzamos bicajút miatt), így ha országútival nem mész le – mi nem szoktunk, bár a bicajutat most újították fel! – a dudálások nagy részét itt fogod összeszedni.

Az út egyébként kifejezetten alkalmas edzésre, vannak benne nagyon jó 2-4%-os emelkedők, jó tempóban tekerhető az egész. A két jelentősebb felfelé Martonvásár és Baracska után található. Velencénél a 8116-osról Nadap felé kell kanyarodni, át az autópálya felett. Már innen elkezdődik az emelkedés, amely Nadap utánig, a Templom-hegy mellett ér véget. Innen Lovasberényig lejtő jön (az út nem a legjobb). Lovasberénynél Vértesacsa és Alcsútdoboz felé kell kanyarodni. Felküzdöd magad a dombra, majd Vértesacsa után még egyszer. Az út Alcsútig elég szép, tipikus dimbes-dombos, hullámos, kis forgalmú. Vértesacsa előtti felfelé után egy klassz lejtő következik, majd az alcsúti arborétum mellett érsz be a településre.

A Velencei-tó

Alcsúton a kereszteződésben egyenesen, Etyek felé kell haladni. Az út hamarosan beér a 200 éves platánfák közé. A Platánsor egészen a golfpályáig tart, itt lesz egy nagyobb emelkedő, majd Hatvanpuszta és egy jobb kanyar után egy közel 7 km-es szakasz következik a Korda Filmstúdióig, amely az egész kör legizgalmasabb szakasza. Az út első fele egy nagyon gyors, 1-2%-os lefelé, majd a göböljárási leágazástól a stúdióig három jelentősebb emelkedő nehezíti meg az életed. Amikor felérsz a stúdió mellé, a kilátás a szőlőkre fenomenális.

Etyekre a szőlők mellett, egy meredek lejtőn érsz be. Keresztülszáguldunk a településen és Biatorbágy felé vesszük az irányt. A 4.5 km-es szakasz is jó tempóban tekerhető, a végén egy emelkedővel. Biatorbágyra a sóskúti kereszteződésnél érsz be. A kereszteződésben vigyázz, mert veszélyes! Tovább kell tekerni Biatorbágy központja felé, majd a körforgalomban jobbra, a Szabadság út felé.

Először a szabadság úti emelkedőt tekerjük meg, majd egy sebes lefelé után a Viadukt alatt suhanunk át. A Viaduktnál egyenesen tovább tekerünk, a körforgalomba senki nem szeret lassítani, Te sem, ezért vigyázni kell! A körforgalomból egyenesen felfelé megyünk tovább, jön az egyes útig tartó emelkedő.

Felérve az 1-es úton haladunk tovább, elgurulunk az autópálya alatt, majd a bevásáló központok mellett, egészen a Gyár uti elágazásig, ahol Törökbálintra lehet kanyarodni (jobbra). Ismét átmegyünk az autópálya, majd egy körforgalom után a vasút alatt és ráfordulunk a 2 km-es hosszú Bajcsy-zsilinszki útra. Ezt is jól meg lehet nyomni, jó minőségú az út, kicsit emelkedik. Törökbálinton a Tuttobici kerékpárbolt melletti kereszteződésben egyenesen megyünk tovább.

Elkezdődik az utolsó emelkedő. Kiérve Törökbálintról, jobbra kanyarodunk Diósd felé. Egyenesen haladunk egy kis forgalmú, kis úton. Az emelkedő tetejét az Annahegyen érjük el (a kilátót is meg lehet nézni!), majd felülről átszeljük az autópályát és ezen a hátsó úton be is értünk Diósdligetre.

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

tekergő
2018 szeptember 17,
Köszönöm a tippet, végigmentem ezen az útvonalon. Tényleg szuper, csak ajánlani tudom mindenkinek.
GáborB
2020 augusztus 5,
Letekertem a távot és nagyon tetszett. Zömében csendes utak, kisforgalmú mellékutcák, szép tájak, lekűzdhető emelkedők.
Köszönöm a hozzászólást, örülök, hogy tetszett!
Laci
2021 szeptember 10,
Hálás köszönet ezért az összeállításért, sokadik utat csinálom meg ebből a listából, tökjók. illetve az országos top körutakat is tervezem. Nagyon jók, tényleg! Egy megjegyzés, nem tudom én nézek-e be valamit, de a Szár kör leírása illetve a garmin connect link úgy tűnik nem klappol. Vagy ha az klappol, akkor a strava illetve a bemásolt kép és távolság nem stimmel. Remélem eljutok majd egy túrátokra is előbb-utóbb.