TOP10 kerékpáros körút a Dunazugban
A Velencei-hegységben Nadap után.

6. Szár-kör Biatorbágyról

Táv: 75 km
Szint: 820m
Link: Garmin Connect
Strava

Térkép: Szár-kör Biatorbágyról

Ez a kör a Dunazug kis-kvintesszenciája. Többfajta területből tartalmaz kisebb szegmenseket, a táj változatos, az utak teljesen kihaltak. A 75 km már több mint egy laza edzés, de a 800 m szint könnyen bevállalható még nagyobb tempóval is. Az útvonalon megjárjuk a zsámbéki-medencét, Szárliget felé már a Vértesbe is belekóstolunk, megnézzük a Vál-völgyét Alcsútnál és a végén az Etyeki dombságot is.

Az utat Biatorbágyon, a Viadukt alatt kezdjük. Onnan Páty felé indulunk, a 4 km-es szakasz elhalad az autópálya, az 1-es út és a vasút alatt is. Jó tempóban lehet tekerni, kicsit emelkedik (1-2%), ideális bemelegítésnek. Pátyon balra kell fordulni. Az emelkedő Páty után ér véget, onnan Zsámbékig egy minimálisan lejtős szakasz következik, nagyon jó átlagokat lehet menni. Zsámbékra teljesen bemelegedsz.

A viadukt Biatorbágyon.

Zsámbékon balra kell fordulni a Mányi út felé és egy emelkedőn kitekerünk a városból Mány és az autópálya irányába. Az utunk az autópályáig tart, ahol rögtön előtte Csabdi felé vesszük az irányt. Addig is egy aránylag rossz minőségű, de szép környezetű, hullámos úton haladunk, több kisebb emelkedővel. A Csabdi felé vezető irányt az autópálya előtt egy rövid összekötő út biztosítja, egy lejtő végén. Az összekötő út után jobbra kell kanyarodni, Csabdi felé.

Csabdi egy nagyon aranyos, teljesen eldugott település. Az autópálya másik oldalán ott van a sokkal nagyobb Bicske, de mintha nem csak egy autópálya, hanem egy világ választaná el a két helyet. Csabdiban jobbra tartva átkelünk a Szent László patakon és a patak mentén folytatjuk utunkat a dombok között. A falu után egy kereszteződésben balra fordulunk Nagyegyháza felé. A táj csodás, a lankák tekerhetőek, néha fel, néha le van. Nagyegyháza után az M1 mellett, alatt haladunk majdnem Tatabányáig.

Egy felüljáró előtt, lejtőn fékezve kell balra fordulni Szárliget felé. A falun áthaladva egy remek és gyors szakaszon, az 1-es utat keresztezve érünk el Szárba. A Szár – Újbarok – Felcsút út egy alig használt, kis forgalmú, többnyire lejtős szakasz. Felcsútra beérve Alcsútig meg lehet húzni, mert szinte végig lejt egy kicsit. Alcsúton a központban a kereszteződésben balra kell kanyarodni.

Az út hamarosan beér a 200 éves platánfák közé. A Platánsor egészen a golfpályáig tart, itt lesz egy nagyobb emelkedő, majd Hatvanpuszta és egy jobb kanyar után egy közel 7 km-es szakasz következik a Korda Filmstudióig, amely az egész kör legizgalmasabb szakasza. Az út első fele egy nagyon gyors, 1-2%-os lefelé, majd a göböljárási leágazástól a stúdióig három jelentősebb emelkedő nehezíti meg az életed. Amikor felérsz a stúdió mellé, a kilátás a szőlőkre fenomenális.

Etyekre a szőlők mellett, egy meredek lejtőn érsz be. Keresztülszáguldunk a településen és Biatorbágy felé vesszük az irányt. A 4.5 km-es szakasz is jó tempóban tekerhető, a végén egy emelkedővel. Biatorbágyra a sóskúti kereszteződésnél érsz be. A kereszteződésben vigyázz, mert veszélyes! Tovább kell tekerni Biatorbágy központja felé, majd a körforgalomban jobbra, a Szabadság út felé.

Először a szabadság úti emelkedőt tekerjük meg, majd egy sebes lefelé után a Viadukt alatt suhanunk át. A Viaduktnál egyenesen tovább tekerünk, a körforgalomba senki nem szeret lassítani, Te sem, ezért vigyázni kell! A körforgalomból egyenesen felfelé megyünk tovább, jön az egyes útig tartó emelkedő.

Felérve az 1-es úton haladunk tovább, elgurulunk az autópálya alatt, majd a bevásáló központok mellett, egészen a Gyár uti elágazásig, ahol Törökbálintra lehet kanyarodni (jobbra). Ismét átmegyünk az autópálya, majd egy körforgalom után a vasút alatt és ráfordulunk a 2 km-es hosszú Bajcsy-Zsilinszki útra. Ezt is jól meg lehet nyomni, jó minőségű az út, kicsit emelkedik. Törökbálinton a Tuttobici kerékpárbolt melletti kereszteződésben egyenesen megyünk tovább.

Elkezdődik az utolsó emelkedő. Kiérve Törökbálintról, jobbra kanyarodunk Diósd felé. Egyenesen haladunk egy kis forgalmú, kis úton. Az emelkedő tetejét az Annahegyen érjük el (a kilátót is meg lehet nézni!), majd felülről átszeljük az autópályát és ezen a hátsó úton be is értünk Diósdligetre.

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

tekergő
2018 szeptember 17,
Köszönöm a tippet, végigmentem ezen az útvonalon. Tényleg szuper, csak ajánlani tudom mindenkinek.
GáborB
2020 augusztus 5,
Letekertem a távot és nagyon tetszett. Zömében csendes utak, kisforgalmú mellékutcák, szép tájak, lekűzdhető emelkedők.
Köszönöm a hozzászólást, örülök, hogy tetszett!
Laci
2021 szeptember 10,
Hálás köszönet ezért az összeállításért, sokadik utat csinálom meg ebből a listából, tökjók. illetve az országos top körutakat is tervezem. Nagyon jók, tényleg! Egy megjegyzés, nem tudom én nézek-e be valamit, de a Szár kör leírása illetve a garmin connect link úgy tűnik nem klappol. Vagy ha az klappol, akkor a strava illetve a bemásolt kép és távolság nem stimmel. Remélem eljutok majd egy túrátokra is előbb-utóbb.