Milyen kerékpárt vegyek magamnak?
BMC Alpenchallenge

Tartalom:

1. Mire használod? A kerékpár fajtái, 1. rész: Mountainbike, trekk, cross kerékpár.
2. Mire használod? A kerékpár fajtái, 2. rész: Országúti, hibrid, cyclocross, elektromos, városi kerékpár.
3. Mennyiért? A felszereltésgről, 1. rész: Hajtás, váltás
4. Mennyiért? A felszereltésgről, 2. rész: Kerekek, gumik, fék, teleszkóp, nyereg, pedál
5. Hol vegyem meg, Utószó

Országuti (verseny) kerékpár

  • Hova?  Aszfalton sportolásra, nagyon gyors haladásra.
  • Hova ne? Barátaiddal az erdőbe örvényekre, csomagos túrákra, 10-20 km-es kerekezésekre döngolt földúton.

Ez a kerékpár minden alkatrészével a gyors haladást szolgálja, kifejezetten sportolásra, versenyzésre tervezték. Kereke nagy (28), a gumik nagy nyomásúak (8-10 bar), hihetetlenül keskenyek. A kormánya hajlított (koskormány), amely a minimális légellenállású testtartást biztosítja. Nagyon kecses bicikli, de sérülékeny is, ezért még a rosszabb aszfaltutakra sem ajánlott.

Nagyon könnyű, ma már a legtöbb karbonból készül, drága alkatrészekből áll.  A váltórendszere nem olyan nagy áttételezésű, mint a montié vagy a túrabicajé (megoldják erőből az emelkedőt!), ezért használatához, pláne felfelé sok izom és tapasztalat, kitartás kell.

Az országutizás a kerékpársport külön szakága, az amatőröknek inkább életforma (a profiknak meg eszköz). Az vegyen ilyet, aki a bicajozást a gyors, elegáns tekerés élményéért, az emelkedők és a hegyek leküzdésért, a sportbicajozásért szereti. Ez a bicaj egy célszerszám, nem nagyon fogod másra használni, mint hogy 50-100-150 kilométereken keresztül suhanj a sima aszfalton. Mivel sérülékeny, a modern karbonváltozatait még városba is rizikós bevinni.

Várpalota után elkezdődött az emelkedés
Országúti kerékpárok edzés közben. Keskeny, nagy méretű kerekek, nagy nyomású gumik, könnyű vázszerkezet, kecses megjelenés, minden a gyors haladást szolgálja.

 

Gravel és cyclo-cross. Terepen országutizni! Speciális célra.

  • Hova?  Cyclo-cross versenyekre, vegyes terepű túrákra, murvára, terepre gyors haladáshoz.
  • Hova ne? Országútisokkal együtt edzeni aszfalton, erdőbe meredek ösvényekre.

A gravel az egyik legfiatalabb kerékpárfajta. Néhány éve hódít, de a karrierje nagyon beindult. Hogy ez elsősorban annak köszönhető-e, hogy a gyártók erősen nyomják, vagy valóban van létjogosultsága, majd az idő eldönti. Az előnyei közé sorolják, hogy egyszerre tudja kielégíteni a terep és az országúti előnyeit, mondhatni a mountainbike és országúti szerelemgyereke. A gravel (cyclo) mindenesetre az a fajta bicikli, amelynek a felhasználási területe igen széles lehet, ugyanakkor minden területen eléggé nagy kompromisszumokat kell kötni.

A kerékpárra jellemző: erősebb, merevebb váz és alacsonyabb profilú, erősebb kerekek, hogy a terepet bírja, a geometriája is sokkal kényelmesebb, mint egy országútinak, vastag, 32-50-es gumik, kicsit kifelé álló koskormány a kényelmesebb kormányzásért. A hajtásrendszere inkább 1×11 vagy 12-es, elől általában nincs váltó, mint ma már a montikon. Lehet rá tenni csomagtartót vagy sárvédőt (ki van alakítva a helyük).

A gravel villája merev, a felni erős, a gumi széles. Ez itt 40-es (mm-ben) széles gumi.

Amire kitalálták: A gravellal mehetsz aszfalton, de a vastag gumik, a kényelmes, magasabb geo és az általában 1×11/12-es hajtás miatt soha nem lesz valódi országúti. Mehetsz vele murván, erdei utakon, hiszen a vastag gumi és a robosztusabb felépítés bírja, de nem tudod valódi, köves, egynyomsávos mountainbike-os helyeken használni. Ez utóbbinak nagy akadálya a teleszkóp hiánya, amely kimozogja a terep egyenetlenségeit.

Mivel a gravellal kapcsolatban ma már nagyon sok megkeresést kapok, tisztázzuk a dolgot: Ahogy olvashatjátok, nem vagyok nagy híve a gravelnak, aminek az okát már leírtam: szerintem csak egy nagyon szűk szegmensben használható, abban viszont zseniális.  Ez a szegmens (most nem beszélek a versenyzőkről) a gyors túrázóké, azoké, akik nem a hagyományos módon, túrabicajjal túráznak, hanem gyorsan akarnak haladni, van tapasztalatuk az országútizásban, hozzá vannak szokva annak az előnyeihez (koskormány, gyors haladás, 2×11-es hajtás), mennek hegyen-völgyön keresztül, aszfalton, murván, erdőben, hágókon, sokszor napokon, heteken keresztül (pl. a bikepackingesek többsége is gravelt használ). A kerékpárt itthon nagyon sokan használják általános bicajként, hiszen a városban vagy a rossz magyar utakon jól jön a vastag gumi a padkákhoz, a kátyúkhoz, de ehhez kell az outi geometriájának és pozíciójának megszokása.

Egyébként nekem is van gravel bicajom, kiválóan tudom használni az általános, nem outis túrákon általános bicajként, mivel ott nem kell az országúti gyorsasága, de kell a sokoldalúság a murvákhoz, a csomag cipeléséhez és nekem, aki az országútihoz szokott, sokkal gyorsabb és kényelmesebb, mint a cross vagy egy treking bicaj.

Hibrid (fitnesz) kerékpár

  • Hova?  Aszfalton sportolásra, gyors túrázásra, tekerésekre, edzés célú sportolásra. Városban is elboldogul.
  • Hova ne? Barátaiddal az erdőbe örvényekre, ha a többieknek országutija van és együtt akarsz tekerni velük. Murvára nem szívesen fogsz menni vele, de kibírja.

A hybrid kerékpár az országúti kerékpár kényelmesebb változata. A kényelem miatt általában nem hajlított, hanem egyenes kormánya van, az ideális kompromisszum a haladás és a kényelem között. Többnyire az országúti bicajokon használt alkatrész típusok vannak rajta (esetleg alacsonyabb kategóriájú), ezért a bicaj olcsóbb és nem olyan “kihegyezett”, mit az országúti kerékpár.

A keskeny és nagynyomású (nem olyan nagy, mint az országutié), sima gumi miatt ezt sem nagyon tudod használni földutakon. A váltórendszere alkalmassá teszi a túrákon való használatra.

BMC Alpenchallenge
Egy modern hibrid kerékpár, amit kifejezetten sportolásra fejlesztettek ki. 28-as, nagy méretű kerekek, keskeny gumik, egyenes kormány. merev első villa.

Városi kerékpár. Vásárolni, várost nézni, bohóckodni.

  • Hova? Általános, településeken belüli tekerésre, leugrani ide-oda, munkába járni.
  • Hova ne? Erdőbe, sportolásra országútra.

A városi kerékpár a legáltalánosabb típus, de a legváltozatosabb is! Alapvetően arra találták ki, hogy városban, néhány km-es távolságokra kényelmesen eljuss. A váza merev, stabil, nehezebb, mint a többi bicaj, az ülés pozíció magas, a kormány és az üléspozíció nagyon kényelmes. Van csomagtartója, néha a kormányon (nők!), teleszkópja. Váltórendszere egyszerű, szűk keresztmetszetű, nem hegyekre tervezték, hanem síkra, elől általában nincs is váltás. Minden a kényelmet szolgálja, akár öltönyben vagy kisestélyiben is használhatod!

Elektromos kerékpár. Ha nem bírsz vagy nem tudsz, akarsz sokat tekerni, megszakadni, de szeretnél sokat a nyeregben ülni.

  • Hova? A funkciójának megfelelően. 

Az elektromos kerékpár nem egy típus, hanem az összes fajta kerékpár elektromos változata. Arra találták ki, hogy a tekerést könnyítse, segítse. Van olyan, amelyhez tekerni sem kell, ezzel nem foglalkozunk, mert ennyi erővel inkább motorozz! A leginkább elterjedt változat a pedelec, amely rásegítéses, vagyis csak akkor működik a rásegítés, ha tekersz is.

Pedelecet gyártanak szinte az összes típusra! Az elektromotor akkumulátorral működik, levehető és tölthető. A jobb fajták több ezer üzemórát kibírnak, egyszeri feltöltéssel órákat tekerhetsz, ez persze függ a rásegítés mértékétől, a meredekségtől, a sebességtől.

Az akksi lehet a hajtókaroknál, a vázon, a csomagtartó alatt. A rásegítést a kormányon állíthatod, nagyon egyszerű. Ennek a bicajnak a hátránya, hogy nagyon drága (6-700 ezer forinttól a csillagos égig) és nem is lesz olcsóbb, mert az ár tekintélyes része az akkumulátor ára. Másrészt az akksi és a motor miatt elég nehéz (25 kg), illetve az akksi üzemideje sem végleges (60-100 km), így ha kimerül, máris nem lesze olyan nagy legény 🙂 

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

2017 december 2,
[…] aligha tudnám olyan szépen visszaadni, mint a hozzá értők, így inkább itt hagyok egy linket. http://www.bike4fun.hu/milyen-kerekpart-vegyek-magamnak/ Itt elolvashatjátok, milyen kerékpár fajtát ajánlott vennetek (vagy épp kölcsönöznötök). […]
Kovács Antal
2019 január 24,
Nagyon jó a cikk, sokat segített...csak annyit kérnék: még ilyet sokat-sokat :-)
2019 január 24,
Kedves Antal, köszönjük, igyexünk!
Zsolt
2019 július 29,
Köszönöm ez egy nagyon jó cikk. Örülök hogy még a vásárlás előtt találtam rá. Segített pontosítani a megfelelő irányt.
2019 július 29,
Kedves Zsolt, köszönjük!
Feró
2020 április 4,
Remek írás, jól körüljártad a témát. Hamarosan cserélni fogom én is a bringámat, hasznos tanácsokat kaptam. Zitát üdvözlöm ;)
2020 április 4,
Köszi! Sok sikert a vásárláshoz! Zita is üdvözöl!
Jambor Eni
2020 május 15,
Segítséget, tanácsot kérek szépen. Hegyi ösvényen.. Erdőkben szeretnénk túrázni. Nem tudom eldonteni hogy közepén is legyen teleszkóp (az ülés alatt ) a mtb nak. A fiaimmal szeretnénk biciklit vásárolni. És már nagyon izgatottak. Nem tudok dönteni. Kérlek segíts a tanacsoddal..!holnap kellene menjünk választani. Köszönöm szépen. Várom válaszod!
2020 május 15,
Kedves Eni! Az össztelős montiknál a középső teleszkóp elsősorban kényelmi és pénz kérdés. Általában azok használják, akik szinte csak lefelé mennek (downhill), vagy ha nagyon zötykölődős a talaj, hiszen ott jobban ki kell mozogni az egyenetlenségeket. Aki felfelé is sokat megy, azt csak hátráltatja, hiszen a hátsó teleszkóp elveszi a felfelé tekerési energiáját. Persze a jobb teleszkópok ma már lockolhatóak (sokszor kormányról), így ez az érv kilőhető. A lényeg, hogy nem feltétlen szükséges egy jó montizáshoz, bár kétségtelen, hogy kényelmesebb ezzel menni. Így én azt mondom, h az össztelős összességéáben jobb, kényelmesebb, de csak akkor érdemes megvenni, ha zárható a teleszkóp és jó minőségű maga a bicaj is (sajnos ezek nagyon drágák).
Jambor Eni
2020 május 15,
Nagyon szépen köszönöm a gyors választ. Nagyon örülök mert sokat segített q DÖNTÉSBEN.NAGYON HÁLÁSAK VAGYUNK
Norbi
2021 április 13,
Üdvözlöm Csaba! Elsőnek is nagyon jó a cikk, érdemes egy laikusnak elolvasni, sokat tanul belőle! Kérdésem a következő lenne! Nem tudom milyen bringát vegyek? Amire használnám! Pl.: Balaton körbe tekerése, vagy néha egy cimborával 30-40 km tekerése; és sokszor a lányaimmal a gyerekülésben tekerni 5-10 km Erre a célra milyen a jó bicó választás? Köszönöm előre is a választ! Üdv.: Norbi
2021 április 14,
Üdv, köszönöm! Én erre a célre egy cross vagy egy treking bicajt vennék. A cross könyebb, gyorsabb, és általában nincs rajta csomagrató és sárvédő. Amennyiben ezek kellenek, akkor egy túrabicajt. Az egy kicsit nehezebb, de megfelel a célra. Amennyiben gyerrekülést szeretne felrakni a bicajra, csak olyat vegyen, aminek a váza elbírja a súlyt.
Gábor
2021 augusztus 28,
Szia, Nem vagyok könnyű helyzetben, mert az 50-60km távolságú útjaim 50%-ban alsórangú aszfalt és 50%-ban erdészeti föld és erdei turistaútakon vezetnek. De, eredi ösvényekre csak akkor térek rá, ha száraz jó idő van, de olyankor a leg elhagyatottabb erdei ösvényeket is bevállalom. Eső utáni tavaszi, őszi napokon 90%ban marad az aszfalt. Erre a célra 15éve egy 26MTB kerékpárt használok, de elmúltam 50éves és már úgy érzem, hogy a 15 évvel ezelőtti verseny 26mtb geometria valahogy már nem jó nekem. De mi lenne jó helyette? 29MTB? Cross Trekking? Netán Gravel? Szeretnék kicsit komfortosabban és tempósabban haladni, de az erdei ösvényekről, erdei emelkedőkről, lejtőkről, rázós szántóföldek melletti szakaszokról sem akarok lemondani. Nyilván a legjobb lenne az összehasonlító saját tapasztalat az említette három típussal, de erre most nincs lehetőségem. Te a fentiek alapján melyik típust javaslod? Köszönöm,
2021 augusztus 28,
Kedves Gábor, én azt gondolom, h ez a választás annak a kérdése, hogy melyiket tudod jobban kihasználni. Arra, amit leírtál, elvileg mindegyik jó, bár én a montit nem használnám erre, az nem erre való. Sem a geo, sem a vastag kerekek. Tehát marad a gravel vagy a cross trekking. Ha többet "sportolsz" a bicajjal, nem csak arra használod, amire írod, hanem mész sportolni és és sokat mész aszfalton, akkor gravel. Ha inkább túrázol, akkor a cross trekk. A gravel most nagyon megy, mindenki azt veszi, olyan divat lett, mint a '90-es években a monti, de arra gondolj, hogy annak a geoja inkább sportjellegű, és az egész hajtás is inkább arra való (depláne, ha 1x11-12-es a rendszer). Mondjuk erdőben ösvényeken egyik sem ideális. Nekünk egyébként vannak cross trekk bicajaink, azokat használjuk túrára, a Gepida crs 700-es nagyon-nagyon jó és sokoldalú bicaj, 3x10-es váltóval, jó tárcsafékekkel, kényelmes geoval, szóval én a crstrekk bringákat nagyon szeretem. Az biztos, hogy sokkal jobban kihasználható, mint a gravel. De persze annak is megvan az előnye: ha sokat mész aszfalton, sportolsz, akkor sokkal gyorsabb, mint a Gepida. Jobban lehet vele haladni. Viszont az is biztos, h egyforma felszereltségben a gravel kb 2x annyiba kerül, ha ez szempont. Remélem, tudtam segíteni.
Gábor
2021 augusztus 30,
Szia, Igen tudtál segíteni, egyébként magam is a Cross trekking felé hajlok, mert már a kikapcsolódás, a kerékpárral történő "kirándulás" az elsődleges szempont. Köszönöm szépen,

Vélemény, hozzászólás?