Tartalom:
1. Mire használod? A kerékpár fajtái, 1. rész: Mountainbike, trekk, cross kerékpár.
2. Mire használod? A kerékpár fajtái, 2. rész: Országúti, hibrid, cyclocross, elektromos, városi kerékpár.
3. Mennyiért? A felszereltésgről, 1. rész: Hajtás, váltás
4. Mennyiért? A felszereltésgről, 2. rész: Kerekek, gumik, fék, teleszkóp, nyereg, pedál
5. Hol vegyem meg, Utószó
Országuti (verseny) kerékpár
- Hova? Aszfalton sportolásra, nagyon gyors haladásra.
- Hova ne? Barátaiddal az erdőbe örvényekre, csomagos túrákra, 10-20 km-es kerekezésekre döngolt földúton.
Ez a kerékpár minden alkatrészével a gyors haladást szolgálja, kifejezetten sportolásra, versenyzésre tervezték. Kereke nagy (28), a gumik nagy nyomásúak (8-10 bar), hihetetlenül keskenyek. A kormánya hajlított (koskormány), amely a minimális légellenállású testtartást biztosítja. Nagyon kecses bicikli, de sérülékeny is, ezért még a rosszabb aszfaltutakra sem ajánlott.
Nagyon könnyű, ma már a legtöbb karbonból készül, drága alkatrészekből áll. A váltórendszere nem olyan nagy áttételezésű, mint a montié vagy a túrabicajé (megoldják erőből az emelkedőt!), ezért használatához, pláne felfelé sok izom és tapasztalat, kitartás kell.
Az országutizás a kerékpársport külön szakága, az amatőröknek inkább életforma (a profiknak meg eszköz). Az vegyen ilyet, aki a bicajozást a gyors, elegáns tekerés élményéért, az emelkedők és a hegyek leküzdésért, a sportbicajozásért szereti. Ez a bicaj egy célszerszám, nem nagyon fogod másra használni, mint hogy 50-100-150 kilométereken keresztül suhanj a sima aszfalton. Mivel sérülékeny, a modern karbonváltozatait még városba is rizikós bevinni.
Gravel és cyclo-cross. Terepen országutizni! Speciális célra.
- Hova? Cyclo-cross versenyekre, vegyes terepű túrákra, murvára, terepre gyors haladáshoz.
- Hova ne? Országútisokkal együtt edzeni aszfalton, erdőbe meredek ösvényekre.
A gravel az egyik legfiatalabb kerékpárfajta. Néhány éve hódít, de a karrierje nagyon beindult. Hogy ez elsősorban annak köszönhető-e, hogy a gyártók erősen nyomják, vagy valóban van létjogosultsága, majd az idő eldönti. Az előnyei közé sorolják, hogy egyszerre tudja kielégíteni a terep és az országúti előnyeit, mondhatni a mountainbike és országúti szerelemgyereke. A gravel (cyclo) mindenesetre az a fajta bicikli, amelynek a felhasználási területe igen széles lehet, ugyanakkor minden területen eléggé nagy kompromisszumokat kell kötni.
A kerékpárra jellemző: erősebb, merevebb váz és alacsonyabb profilú, erősebb kerekek, hogy a terepet bírja, a geometriája is sokkal kényelmesebb, mint egy országútinak, vastag, 32-50-es gumik, kicsit kifelé álló koskormány a kényelmesebb kormányzásért. A hajtásrendszere inkább 1×11 vagy 12-es, elől általában nincs váltó, mint ma már a montikon. Lehet rá tenni csomagtartót vagy sárvédőt (ki van alakítva a helyük).
Amire kitalálták: A gravellal mehetsz aszfalton, de a vastag gumik, a kényelmes, magasabb geo és az általában 1×11/12-es hajtás miatt soha nem lesz valódi országúti. Mehetsz vele murván, erdei utakon, hiszen a vastag gumi és a robosztusabb felépítés bírja, de nem tudod valódi, köves, egynyomsávos mountainbike-os helyeken használni. Ez utóbbinak nagy akadálya a teleszkóp hiánya, amely kimozogja a terep egyenetlenségeit.
Mivel a gravellal kapcsolatban ma már nagyon sok megkeresést kapok, tisztázzuk a dolgot: Ahogy olvashatjátok, nem vagyok nagy híve a gravelnak, aminek az okát már leírtam: szerintem csak egy nagyon szűk szegmensben használható, abban viszont zseniális. Ez a szegmens (most nem beszélek a versenyzőkről) a gyors túrázóké, azoké, akik nem a hagyományos módon, túrabicajjal túráznak, hanem gyorsan akarnak haladni, van tapasztalatuk az országútizásban, hozzá vannak szokva annak az előnyeihez (koskormány, gyors haladás, 2×11-es hajtás), mennek hegyen-völgyön keresztül, aszfalton, murván, erdőben, hágókon, sokszor napokon, heteken keresztül (pl. a bikepackingesek többsége is gravelt használ). A kerékpárt itthon nagyon sokan használják általános bicajként, hiszen a városban vagy a rossz magyar utakon jól jön a vastag gumi a padkákhoz, a kátyúkhoz, de ehhez kell az outi geometriájának és pozíciójának megszokása.
Egyébként nekem is van gravel bicajom, kiválóan tudom használni az általános, nem outis túrákon általános bicajként, mivel ott nem kell az országúti gyorsasága, de kell a sokoldalúság a murvákhoz, a csomag cipeléséhez és nekem, aki az országútihoz szokott, sokkal gyorsabb és kényelmesebb, mint a cross vagy egy treking bicaj.
Hibrid (fitnesz) kerékpár
- Hova? Aszfalton sportolásra, gyors túrázásra, tekerésekre, edzés célú sportolásra. Városban is elboldogul.
- Hova ne? Barátaiddal az erdőbe örvényekre, ha a többieknek országutija van és együtt akarsz tekerni velük. Murvára nem szívesen fogsz menni vele, de kibírja.
A hybrid kerékpár az országúti kerékpár kényelmesebb változata. A kényelem miatt általában nem hajlított, hanem egyenes kormánya van, az ideális kompromisszum a haladás és a kényelem között. Többnyire az országúti bicajokon használt alkatrész típusok vannak rajta (esetleg alacsonyabb kategóriájú), ezért a bicaj olcsóbb és nem olyan “kihegyezett”, mit az országúti kerékpár.
A keskeny és nagynyomású (nem olyan nagy, mint az országutié), sima gumi miatt ezt sem nagyon tudod használni földutakon. A váltórendszere alkalmassá teszi a túrákon való használatra.
Városi kerékpár. Vásárolni, várost nézni, bohóckodni.
- Hova? Általános, településeken belüli tekerésre, leugrani ide-oda, munkába járni.
- Hova ne? Erdőbe, sportolásra országútra.
A városi kerékpár a legáltalánosabb típus, de a legváltozatosabb is! Alapvetően arra találták ki, hogy városban, néhány km-es távolságokra kényelmesen eljuss. A váza merev, stabil, nehezebb, mint a többi bicaj, az ülés pozíció magas, a kormány és az üléspozíció nagyon kényelmes. Van csomagtartója, néha a kormányon (nők!), teleszkópja. Váltórendszere egyszerű, szűk keresztmetszetű, nem hegyekre tervezték, hanem síkra, elől általában nincs is váltás. Minden a kényelmet szolgálja, akár öltönyben vagy kisestélyiben is használhatod!
Elektromos kerékpár. Ha nem bírsz vagy nem tudsz, akarsz sokat tekerni, megszakadni, de szeretnél sokat a nyeregben ülni.
- Hova? A funkciójának megfelelően.
Az elektromos kerékpár nem egy típus, hanem az összes fajta kerékpár elektromos változata. Arra találták ki, hogy a tekerést könnyítse, segítse. Van olyan, amelyhez tekerni sem kell, ezzel nem foglalkozunk, mert ennyi erővel inkább motorozz! A leginkább elterjedt változat a pedelec, amely rásegítéses, vagyis csak akkor működik a rásegítés, ha tekersz is.
Pedelecet gyártanak szinte az összes típusra! Az elektromotor akkumulátorral működik, levehető és tölthető. A jobb fajták több ezer üzemórát kibírnak, egyszeri feltöltéssel órákat tekerhetsz, ez persze függ a rásegítés mértékétől, a meredekségtől, a sebességtől.
Az akksi lehet a hajtókaroknál, a vázon, a csomagtartó alatt. A rásegítést a kormányon állíthatod, nagyon egyszerű. Ennek a bicajnak a hátránya, hogy nagyon drága (6-700 ezer forinttól a csillagos égig) és nem is lesz olcsóbb, mert az ár tekintélyes része az akkumulátor ára. Másrészt az akksi és a motor miatt elég nehéz (25 kg), illetve az akksi üzemideje sem végleges (60-100 km), így ha kimerül, máris nem lesze olyan nagy legény 🙂
Hozzászólások