TOP10 kerékpáros körút a Dunazugban
A Velencei-hegységben Nadap után.

9. Tata-kör Zsámbékról (Turullal)

Táv: 100 km
Szint: 1000m
Link: Garmin Connect

Térkép: Tata-kör
Térkép: Tata-kör

A Dunazug másik nagy útja, amely néhány elemében ugyanaz, mint a Gerecse-kör, de egyrészt ebben több szint van, nagyobb kihívás, így többek között a héregi emelkedőt és a Tatabánya – Tarján közti “szerpentint” is megtekered, másrészt a Gerecsén átkelve, kilépsz a Dunazugból egy kicsit Tata és a Turul kedvéért. Nagyon szeretem ezt az utat, ha van öt órám, erre mindig szívesen tekerek, mert nagyon változatos, szép és kellően eldugott. Az utat Zsámbékról indítjuk, de ha többet szeretnél menni, kezdheted messzebbről is, például Budakesziről.

Zsámbékon a piac közelében, bent a központban tudsz parkolni. Akár megnézheted a romtemplomot is. Bicske – Mány felé indulunk, a Mányi útra kell kikanyarodnod. Egyből egy emelkedővel kezdünk. Feltekerünk az úton a dombtetőre, majd rögtön jobbra fordulunk Szomor – Bajna felé. Az út itt még egy kicsit tovább emelkedik, de aztán eléred a tetőt és onnan egy elég élvezetes gurulással érsz be Szomorra.

Szomoron tovább kell tekerni Bajna felé. Az út továbbra is inkább lejtős, néha vízszintes, jól lehet haladni. Ez a rész (Szomor – Bajna) szerintem a Dunazug egyik legszebb útja. Klassz a kilátás, az út a dombok közt kanyarog, az útminőség is tűrhető.

Egy kis emelkedővel érünk be a Bajnára. Eltekersz a a Sándor-Metternich-kastély kerítése mellett (Magyarország egyik legszebb klasszicista kastélyegyüttese), majd a falut elhagyva a kerezteződésben balra kell fordulni, Héreg – Tarján felé.

Héreg után, Bajna előtt.
Héreg után, Bajna előtt.

Ahogy kikanyarodsz, egy rövid lejtő után elkezdődik az emelkedő, először moderáltan, majd kb. 3 km után egy néhány kanyaros szerpentin jön, ez a héregi emelkedő. Kb. 2,5 km hosszú, átlag 4%, a szintkülönbség 210m, a legmagasabb pontja 304m-en van, tehát nem az Alpok, de azért nem rossz, edzésnek is kiváló. Innen Tarjánig szinte végig lehet lefelé döngetni elég jó tempóban.

Tarjánnál Tardos – Tata felé kanyarodunk. Innen egy kb. 7 km-es, 5-6%-os emelkedés kezdődik. Elmegyünk Vértestolna, majd Tardos mellett. A nyerget elérve közel 400 méter magasan leszel. A nyereg után az út elkezd lejteni, de még hogy! Nem csak ez a túra, de a Dunazug egyik legjobb lejtője következik Tatáig! 10 km-en lehet süllyedni 270 métert, de ennek nagy részét az első néhány km-en megteszed! Az út sima, kanyargós és nagyon gyors. Minden méterét élvezni fogod.

Tata jó hely, elsősorban persze a vár és az Öreg-tó miatt. Nyugodt, kellemes, a tó partján, a vár tövében színvonalas étterem működik, a tavat körbe lehet bicajozni, a vár szép, a környezet hangulatos, úgy általában nagyon rendben van minden. Szuper bicajos úthálózat épült ki a városban és a tó környékén is.

Többek között Tatabányáig egy országúttól elkülönült, széles és modern bicajút vezet az Által-ér mentén. Ilyen minőségű kerékpárútat itthon nem sokat találni! Öröm tekerni Tatabányáig, ahol szintén jó kerékpárutak vannak!

A Turul-szobor kiindulópontjáig egy aránylag egyszerű, egyenes út vezet (Komáromi út, Mártírok útja, Táncsics út). Már majdnem kiérsz a városból, amikor balra kell fordulnod. Egy lámpás kereszteződésben át kell kelni az 1-es úton, majd megkezdődik a 3 km-es, 145 méter szintes út a Turulhoz. Az első fele meredekebb, 5-10% közötti, de aztán kisimul és egy erdős S-kombináció után az utolsó kilométer gyorsan megtehető. Nagyon megéri felmenni, a kilátás pazar, a szobor is, szóval hajrá!

A Tata - Tatabánya bringaút Tatabányánál.
A Tata – Tatabánya bringaút Tatabányánál.

Tatabányáról Zsámbékra kétfelé is lehet menni, van egy út az autópálya mentén, Óbarok – Csabdi felé, de én jobban szeretem a tarjáni-medencét, nem csak a kisebb forgalom és a szebb táj, hanem elsősorban a Tarjánig tartó út és a “Germelyi fal” miatt is.

Ahogy leérsz a Turultól, balra kell tekerni egy km-t, majd szintén balra kell fordulni Tarján felé. Az út a Tarján-patak mellett visz, át az autópálya alatt, egy gyönyörű völgyben. Nemsokkal később egy S-kanyarokkal tűzdelt emelkedő kezdődik, nem hosszú, de nagyon szép erdőben visz végig. Ez az út is a kedvenceim közé tartozik!

Az emelkedő végén kicsit ellaposodik, jól meg lehet tekerni, majd kiér egy dombtetőre, ahonnan szinte leszáguldasz Tarjánba. Talán a kicsit nagyobb forgalom az egyetlen hátránya (bár ez a forgalom sehol nincs egy másodrendű út forgalmához képest!)

Tarján Gyermely felőli végén található az Öreg Favágó kocsmája, a környék két legjobb étterméből az egyik. Szomorig a környezet nagyon szép, de az út elég átverős, sokszor sunyin emelkedik. Rengeteg apró kiugrás van benne, 10-20 méter magas bukkanók, néha 8-10%-os emelkedők. Az út nem túl jó minőségű.

Az utolsó kisebb emelkedő után begurulsz Gyermelyre, ahonnan Szomort csak egy dolog választja el, a “gyermelyi fal”. Gyermely végén, egy S-kanyar után egy szinte függőleges falra kell felmászni és onnan begurulni Szomorra. Maga a kemény rész nem hosszú, kb. 200 méter lehet, de az végig 10-15%, amit nem könnyít meg az emelkedőben lévő ravasz kanyar. Igazi kihívás. Innen begurulsz Szomorra.

Szomoron arra az útra érsz be, amelyiken indultál, ott egy jobb kanyarral fordulsz rá Zsámbékra. Az út emelkedik Zsámbék előttig (lefele mennyivel jobb volt 🙂 majd némi lejtőzés után érsz vissza Zsámbékra.

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

tekergő
2018 szeptember 17,
Köszönöm a tippet, végigmentem ezen az útvonalon. Tényleg szuper, csak ajánlani tudom mindenkinek.
GáborB
2020 augusztus 5,
Letekertem a távot és nagyon tetszett. Zömében csendes utak, kisforgalmú mellékutcák, szép tájak, lekűzdhető emelkedők.
2020 augusztus 5,
Köszönöm a hozzászólást, örülök, hogy tetszett!
Laci
2021 szeptember 10,
Hálás köszönet ezért az összeállításért, sokadik utat csinálom meg ebből a listából, tökjók. illetve az országos top körutakat is tervezem. Nagyon jók, tényleg! Egy megjegyzés, nem tudom én nézek-e be valamit, de a Szár kör leírása illetve a garmin connect link úgy tűnik nem klappol. Vagy ha az klappol, akkor a strava illetve a bemásolt kép és távolság nem stimmel. Remélem eljutok majd egy túrátokra is előbb-utóbb.

Vélemény, hozzászólás?