TOP10 kerékpáros körút a Dunazugban
A Velencei-hegységben Nadap után.

5. Börtön-körön Biatorbágyról

Táv: 70 km
Szint: 380 m
Link: Garmin Connect

Térkép: Börtön-körön Biatorbágyról

Egy gyors, de nem olyan rövid kör két aránylag hosszú, szinte vízszintes völgy-úttal (Vál és a Zámor). Plusz összekötőnek az Alcsút – Etyek és a hetes út, és ki is adja a kört. Ez is az egyik kedvenc utam, egyrészt az Etyek – Alcsút szakasz, másrészt a jól meghúzható hosszú egyenesek miatt. A 70 km-es szakaszban nincs nagyon sok szint, viszont három jól meghúzható egyenes szakasz ideális interval vagy csoportos edzésekhez. Az útvonal általam használt neve: Kétvölgy-kör.

Az utat meg lehet tenni mindkét irányba, szinte ugyanolyan jó. Én rendszerint az óra járásával ellenkező irányba teszem meg, Biáról indulva Etyek felé. Biatorbágyról a Viadukt alól indulunk. Egyből egy emelkedővel kezdünk, ami nem tart sokáig, majd legurulunk a körforgalomig. Ott balra kanyarodunk, majd Etyek felé vesszük az irányt.

Ahogy elhagyjuk Biatorbágyot, jön a két emelkedő. Etyekig egy tükörsima, felújított úton jutunk el. A szakaszt az út jó minősége miatt szeretem, egyébként nem annyira, mert állandóan (szembe)szeles. Etyeken átszáguldunk, majd a központban egyenesen megyünk tovább. Jön az etyeki emelkedő, amely a Korda stúdióig tart. Az emelkedőn végig csodás a kilátás a szőlőkre, de rendesen kell taposni a pedált.

Az etyeki emelkedőről jó a kilátás.

A stúdiótól Alcsút felé többnyire lefelé megyünk, néha van egy-egy kisebb emelkedő. A szakasz középső része nagyon csalóka, mert 1-2%-os emelkedő, de nem lászik. Alcsútra a Golf klub mellett és a 200 éves platánsor alatt érünk be, ami minden évszakban gyönyörű.

Alcsút központjában, a kereszteződésben balra kell fordulni. Innen majdnem 20 km Baracska (innen a Börtön-kör név). Az út nem emelkedik, alig süllyed, az egyik legjobb, egybefüggő edzőszakasz a közelben. Az aszfalt minősége elég jó, nagy tempót lehet menni. A 20 km-t szinte pontosan negyedeli Tabajd, Vál és Kajászó községe. Baracskára az autópálya alatt és a 7-es út kereszteződésében érsz el. A faluba nem is kell bemenni, rögtön balra kell fordulni (tehát a börtönt még csak nem is látod 🙂

Ahogy kifordulsz a 7-es útra, rögtön jön a martonvásári emelkedő, majd ha felküzdöd magad a tetejére (nem hosszú), onnan pedig az lejtő. Martonvásárra beszáguldasz, majd a központban a lámpánál tovább kell tekerni egyenesen. Van még egy kisebb emelkedő Martonvásár után, de  onnan szinte Tárnokig lejt az út.

A 7-es útról Tárnokliget útán, már Érdnél kell lefordulni balra, egy enyhén jobbos kanyarban (vigyázat, elég forgalmas!). A Fehérvári útról egy km után kell balra fordulni a Tárnoki (Sóskúti) útra. Egy 12 km-es, viszonylag sík, néha kicsit (1-2%) emelkedős – lejtős út következik Biatorbágyig. Az út a Tétényi-fennsík és az Etyeki-dombság találkozása közt vezet egy szép völgyben, Sóskút után egyre több mészkő szirtet látni. Sóskút a mészkőbányáiról híres, Budapesti legtöbb millenniumi építkezéséhez innen vitték a mészkövet (operaház, Lánchíd, Országház, Bazilika, stb.).

Sóskúttól Biatorbágyig egy erdős részen tekersz, nagyon jó vonalvezetésű úton. Biatorbágyot az Etyek felé vezető útnál érjük el. Jobbra tartunk a főúton majd a körforgalomban jobbra. Megtekerjük a szabadság úti emelkedőt, majd egy sebes lefelé után visszaérünk a Viadukthoz.

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

tekergő
2018 szeptember 17,
Köszönöm a tippet, végigmentem ezen az útvonalon. Tényleg szuper, csak ajánlani tudom mindenkinek.
GáborB
2020 augusztus 5,
Letekertem a távot és nagyon tetszett. Zömében csendes utak, kisforgalmú mellékutcák, szép tájak, lekűzdhető emelkedők.
Köszönöm a hozzászólást, örülök, hogy tetszett!
Laci
2021 szeptember 10,
Hálás köszönet ezért az összeállításért, sokadik utat csinálom meg ebből a listából, tökjók. illetve az országos top körutakat is tervezem. Nagyon jók, tényleg! Egy megjegyzés, nem tudom én nézek-e be valamit, de a Szár kör leírása illetve a garmin connect link úgy tűnik nem klappol. Vagy ha az klappol, akkor a strava illetve a bemásolt kép és távolság nem stimmel. Remélem eljutok majd egy túrátokra is előbb-utóbb.