A Bakony délről (Bakony93)
Várpalota után, az emelkedőn gyönyörű a panoráma

A Bakony az egyik kedvenc magyarországi hegységem. Szeretem, mert bár nem sok út van benne, de ami van, az nagyon szép környezetben, jól tekerhetően vezet.  Átlagbicajos léptékű hegység. Emiatt sokat is tekerek benne, aminek oka az is persze, hogy a pannonhalmi kötődés miatt onnan evidensen sokat járunk erre. (Korábban írtam is egy másik bakonyi útról.) A hétvégén azonban nem megszokottan északról, hanem délről indultunk neki. A négyes társaságunk egyik tagja, Zoli ajánlotta, hogy a tekerjük meg a kerékpáros klubjuk egyik útvonalát, a Bakony93-at (ami egyébként nekünk 95-re jött ki 🙂

A Bakony93 útvonala
A Bakony93 útvonala. A színek a pulzus-tartományt jelölik, minél pirosabb, annál magasabb volt a pulzusom.

Ennek az útvonalnak az első részén, a Pétfürdő – Csesznek úton még nem jártam, valahogy kimaradt, de az elindulás előtt az útvonalat nézegetve barátinak és szép útnak tűnt: Pétfürdőről indul, Várpalota után be a Bakonyba, nyugodt kisebb utakon, kis falvakon keresztül visz az út. “Visszafelé” a 82-esen kell jönni, majdnem Veszprémig, ennek a résznek a Csesznek – Zirc részlét soxor megtekertem, bár Eplény felé még nem mentünk el soha. Veszprém előtt egy jobbossal Hajmáskér felé kell lekanyarodni, onnan ismét alsóbb rendű utakon, Sóly, Vilonya és Berhidán keresztül jutunk vissza a kiindulási pontra, Pétfürdőre. Az útvonal két helyen emelkedik említésre méltót: az út elején, Várpalota után és a cseszneki szerpentinen, de mindkét emelkedő elég barátinak és jól tekerhetőnek tűnt, a cseszneki ráadásul az egyik kedvenc magyar emelkedőm.

A Bakony93 szintrajza
A Bakony93 szintrajza

Vasárnap 11-kor indultunk hárman Pétfürdőről, sajnos Imi nem tudott eljönni. Az időjárás-előrejelzés természetesen közelében sem volt a valós helyzetnek, többnyire napos 12 fokot ígértek, ehhez képest Pétfürdőn kiszállva a kocsiból borús idő, erős 8 fok és viharos szél fogadott bennünket. Felvetődött, hogy inkább beülünk egy sörre valahova, de győzött a józan ész 🙂 így gyorsan felöltözve nyeregbe szálltunk. Pétfürdő és Várpalota között bemelegítettünk, majd Várpalotától elkezdődött a mászás. Az út gyönyörű, visszanézve Várpalota felé tökéletes panoráma tárul elénk. Ez a rész fák nélküli, “kopasz” terepen megy, így erősen ki voltunk téve az elemeknek, konkrétan az elég erős szembe szélnek.

Az út a tési elágazásig emelkedik, összesen 13,5 km alatt 360 métert, de ebből az első 6 km a húzósabb, egy helyen bele lehet futni 15%-ba is. Az út a második szakaszában utána enyhébben emelkedik, nagyon jól tekerhető, szép, erdős környezetben haladsz. Nem mondom, hogy annyira élveztük az erős szembeszelet, pláne a meredekebb részeken, de ez van, ez egy ilyen sport. Néha nem csak magaddal, az emelkedővel, a meleggel, hideggel, hanem széllel, esővel is meg kell küzdeni, benne van a pakliban.

Várpalota után elkezdődött az emelkedés
Várpalota után elkezdődött az emelkedés

A tési elágazástól egy gyors lejtő következik egy gyönyörű erdőben. 3,5 km alatt esel 240 méter szintet, majd jön az elágazás Szápár előtt, ahol balra Zirc felé kanyarodtunk le. A szélkerekek teljes sebességgel hasították a levegőt, az út szinte az egyik alatt visz el, komoly hangot adott ki a nagy szélben, mint egy repülőgép-hajtómű. Dudarig egy hullámzó, hol emelkedős, hol lejtős, nagyon szép út visz. Az oldalszélnek nem örültünk (pedig csak 34-36-os felnijeink vannak 🙂 Dudart elérve jobbra kanyarodtunk Bakonyoszlop és Csesznek felé.

Nem szóltam még az út minőségéről, de itt az ideje. Dudar után eléggé meglepődtünk, mert olyan tükörsima aszfalt fogadott bennünket, hogy az országban párját ritkítja! Élvezet volt rajta a tekerés. Egyébként az egész úton jóval a magyarországi átlag felett volt az útminőség, nem is emlékszem, hogy mikor tekertem utoljára egyben 90 kilométert átlagban ilyen jó minőségű aszfalton!

A cseszneki vár
A cseszneki vár

Bakonyoszlopon eltekertünk az Esterházy-kastély előtt és nemsokára Bakonyszentkirályra, majd Csesznekre értünk. Feltekertünk a várig (rövid, de eléggé velős az emelkedő), majd hogy le ne merevedjünk, egy gyors energiaszelet után visszagurultunk Bakonyszentkirályra, ahol kitekertünk a 82. útra és elkezdtük a cseszneki emelkedőt. Erről egy másik túrán már írtam, nem ismétlem meg, ismét nagyon élveztem, az egyik kedvenc itthoni emelkedőm. Az emelkedő tetejéről a Zircig tartó út számomra mindig egy igazi örömbicajozás, hullámos, többnyire lefelé, nagyon jól megnyomható útvonal. Szerencsére kevés autó volt, ráadásul itt már hátszélben tekertünk, így nagyon jó tempóban értünk be Zircre. Megittunk egy barna kólát és továbbindultunk Eplény felé.

Zirc és Eplény között egy nagyon moderált, 1-3%-os, de élvezetes, gyorsan tekerhető emelkedő van, a táv rövid, így gyorsan meg lehet tekerni. Ahogy eléred Eplényt, onnantól kezdve viszont elkezdődik a lefelé. Az utat felújították, nagyon jó minőségű, a hátszél szinte taszigált bennünket, így Gyulafirátótig nagyon élveztük az erős tempót, jól meg is nyomtuk, kicsit javítottunk az átlagsebességen. Ott vettünk egy balost, Hajmáskér felé. A Nap kisütött, Hajmáskérig az út teljesen kihalt volt, szép, lapos környezetben vezet, így ezt a szakaszt nagyon élveztük. Kereszteztük a 8-as utat (nagyon szép és jó minőségű felüljárót építettet oda), majd Vilonyán keresztül Berhidára értünk. Ott egy balkanyarral ismét a széllel szemben találtuk magunkat, de alig volt hátra néhány kilométer Pétfürdőig, így ezt már könnyen kibírtuk. Kellemesen elfáradva értünk Pétfürdőre.

Gyulafirátót és Hajmáskér között
Gyulafirátót és Hajmáskér között

Az út adatai (A Polar mérése alapján)

Távolság: 95,2 km
Idő: 3:49
Szint: 1115 m
Átlagpulzus: 145 (max: 171)
Kalória: 2717 Kcal
Átlagsebesség: 24,9 km/h (max: 62,3 km/h)

Összegzés

Remek útvonal, gyönyörű táj, kis forgalmú utak (a 82-es is baráti arcát mutatta), jól tekerhető emelkedők, apró falvak, vár, szerpentin, szóval minden megvolt, ami egy jó hangulatú tekeréshez kell. Az útminőség bőven a magyar átlag felett. Sajnos az időjárás olyan volt, amilyen, de ez benne van a pakliban. Erősen ajánlott út.

Értékelés (9/10)

Napi tekerésfaktor (9/10)
Környezet (10/10)
Útminőség (8/10)

A szerzőről

client-photo-1
Csaba
55. évem pedálját taposom, a bike4fun vállalkozás vezetője, túravezetője vagyok. Hobbim a munkám. Szabadidőmben tekerek és / vagy a családdal vagyok.

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?